×
×

خواننده پرطرفدار موسیقی پاپ

  • کد نوشته: 18222
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۳ام اردیبهشت ۱۳۹۱
  • ۰
  • جام جم آنلاین: احسان خواجه‌امیری در نگاه اول به نظرم کمی جدی آمد، اما بعد به این نتیجه ‌رسیدم که ناخوشی‌های موسیقی بر روحیه او هم تاثیر گذاشته است.آنقدر که شک ندارم گلایه‌های زیادی داشت اما هر چه سعی کردم و از هر دری وارد شدم از پاسخ دادن‌ طفره رفت و ترجیح داد سکوت […]

  • جام جم آنلاین: احسان خواجه‌امیری در نگاه اول به نظرم کمی جدی آمد، اما بعد به این نتیجه ‌رسیدم که ناخوشی‌های موسیقی بر روحیه او هم تاثیر گذاشته است.آنقدر که شک ندارم گلایه‌های زیادی داشت اما هر چه سعی کردم و از هر دری وارد شدم از پاسخ دادن‌ طفره رفت و ترجیح داد سکوت کند.

    خواجه‌امیری در نظرسنجی‌های انجام شده سال ۱۳۹۰ عنوان محبوب‌ترین خواننده موسیقی پاپ را از آن خود کرد.

    خیلی‌ها صدایش را دوست دارند و کارهایش را دنبال می‌کنند. می‌توان او را خواننده بی‌حاشیه‌ای دانست که دور از هرگونه حرف و هیاهو راه خود را می‌رود و مسیر خود را طی می‌کند.

    با او درباره مسیر فعالیت هنری‌اش و آینده‌ای که پیش رو دارد به گفت‌وگو نشستیم و از این حرف زدیم که آیا نام احسان خواجه‌امیری ماندگار خواهد شد یا نه؟ و او به تلخی گفت که همه ما فراموش می‌شویم…!

    به نظر شما وضعیت موسیقی در سالی که گذشت چگونه بود؟

    پاسخ دادن به چنین سوالاتی همیشه دشوار است، چون باید خیلی دقت کنیم که خدای ناکرده به سمت قضاوت‌ها و اعمال‌نظرهای شخصی نرویم. صرفنظر از اعمال‌نظرهای شخصی و سلیقه‌ای، فکر می‌کنم سال خوبی برای موسیقی پاپ نبود، چون توانایی موسیقی ما خیلی بیشتر از چیزی است که در این سال شاهدش بودیم و حتی در مقایسه با آثار تولید شده پیش از سال ۹۰ افت هم داشته است. امیدوارم امسال شاهد ارائه آثار قوی‌تر و بهتری از سوی فعالان موسیقی پاپ باشیم.

    اگر بگویم ضعیف‌ترین آثار از نگاه شما چه بوده، جواب نخواهید داد. درباره این که کدام یک از کارها قوی‌تر بوده‌اند چه نظری دارید؟

    اجازه دهید این سوال را هم پاسخ ندهم. به هیچ وجه دوست ندارم کار دوستانم را قضاوت کنم.

    در یکی از گفت‌وگوهایی که رسانه‌ها با شما داشته‌اند، گفته بودید سهم تلویزیون را در موفقیتتان ۲۰درصد می‌دانید! کمی تعجب کردم. شک ندارم سایر کسانی که این گفت‌وگو را خوانده‌اند هم برایشان این سوال پیش آمده که چگونه می‌توان چنین محاسبه‌ای را انجام داد. کمی درباره این موضوع توضیح ‌دهید.

    برایم جالب است که چنین محاسبه‌ای را انجام داده باشم! اصلا خنده‌دار است! فکرش را بکنید که من باید با چه معیارهایی میزان موفقیتم را بررسی کرده باشم تا به این نتیجه برسم و به این شکل درصدبندی هم کرده باشم. همین مسائل پیش می‌آید که ما اهالی موسیقی درباره انجام مصاحبه‌ها با حساسیت بیشتری برخورد می‌کنیم و اهالی رسانه می‌گویند که ما همکاری نمی‌کنیم.

    و اما درباره این موضوع هم جا دارد مساله‌ای را بیان کنم. عده‌ای قصد دارند این فکر را در جامعه تقویت کنند که احسان خواجه‌امیری فقط بخاطر خواندن تیتراژ سریال‌های تلویزیونی توانسته میان مردم جایگاهی پیدا کند. مسلما این حرف بی‌انصافی است، طی سال سریال‌های زیادی از تلویزیون پخش می‌شود، تیتراژ همه سریال‌ها را که من نمی‌خوانم! خیلی‌های دیگر می‌خوانند و مشهور هم نمی‌شوند. تلویزیون برای خواننده یک فرصت است، حال بستگی دارد که خودش از این فرصت چگونه استفاده کند. پس اصل در این است که هنرمند در هر زمینه‌ای حرفی برای گفتن داشته باشد. در این صورت است که می‌تواند راهی میان مردم پیدا کند و ماندگار شود.

    شما خواننده جوانی هستید که از همان بدو ورودتان به عرصه موسیقی طعم شیرین موفقیت را چشیدید و در نظرسنجی‌های سال گذشته هم به‌عنوان بهترین خواننده سال ۹۰ انتخاب شدید. آیا احساس می‌کنید احسان خواجه‌امیری در نقطه اوج موسیقی پاپ ایستاده و به هر چه می‌خواسته رسیده است؟

    جوان‌تر که بودم هر کدام از آلبوم‌هایم که منتشر می‌شد، احساس موفقیت می‌کردم اما حالا نسبت به همان کارها انتقاد دارم و مدام خودم را نقد می‌کنم. حتی درباره بعضی از آنها به این فکر می‌کنم که اگر قرار بود حالا اجرایشان کنم به شکل دیگری در می‌آمدند.

    در کارهای هنری هر قدر تجربه یک هنرمند بیشتر شود، به این نتیجه خواهد رسید که اوج مطلقی وجود ندارد. هنرمند در این مسیر می‌آموزد مدام خودش را نقد کند و در جستجوی یافتن راه‌های تازه برای انجام کارهای جدید باشد.

    پس طبعا از او انتظار نمی‌رود همیشه موفق باشد!

    مسلما انتظار نابجایی است. هنر، کار خلاقانه‌ای است و هیچ چارچوب و اسلوب تعریف شده‌ای ندارد. هیچ‌کس در مواجهه با هنر نمی‌تواند یک معادله ارائه کند و فرمول مورد نیاز را از قبل تعیین کند و پاسخ را هم بداند. هنرمند کار خلاقه می‌کند، گاهی شکست می‌خورد و گاهی به جایی که می‌خواهد می‌رسد. رشد هنر مرهون همین افت و خیزهایی است که یک هنرمند دارد. واقعا خواننده‌ای وجود دارد که بتوان گفت تمام آثارش از ابتدا تا انتها عالی بوده‌اند؟ به هیچ وجه! هنرمند نمی‌تواند در مسیر بی‌افت و خیز پیش برود و همیشه هم راهی برای ارائه اثر خوب داشته باشد.

    آینده فعالیت‌های هنری‌تان را چگونه می‌بینید؟

    احساس خوبی دارم و همین که از سوی مردم مورد پذیرش هستم به من کمک می‌کند تا کارهای بهتری خلق کنم. درباره آینده کارم هم مانند همه فعالان عرصه موسیقی سعی دارم در بهترین مسیر حرکت کنم و موفق باشم.

    تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که آیا نام احسان خواجه‌امیری به‌عنوان یک هنرمند موثر عرصه موسیقی ماندگار خواهد شد یا نه؟

    هیچ یک از افرادی که ماندگار شده‌اند، برای ماندگاری کار نکرده بودند و این گذر زمان و تاریخ بود که نشان داد آنها ماندگار خواهند شد یا خیر.

    ترسی از فراموش شدن ندارید؟

    همه فراموش می‌شویم، از من بزرگ‌ترهایش هم فراموش شده‌اند.

    از فروش آلبوم‌هایتان راضی هستید؟

    بله تقریبا، اما دلم می‌خواهد فروش آلبوم‌هایم از میزانی که هست، بیشتر شود.

    مولفه‌های انتخاب یک ترانه خوب را در چه چیزهایی می‌دانید؟

    من همیشه با بهترین ترانه‌سرایان کار کرده‌ و کارهایی را اجرا کرده‌ام که به آنها علاقه داشته‌ام.

    در این انتخاب‌ها تا چه حد به سلیقه مردم فکر کرده‌اید؟

    من برای مردم می‌خوانم. طبیعتا نظرشان برایم مهم است. همیشه اول خودم را عضوی از مردم دیده‌ام و بعد، اگر از کاری لذت بردم آن را اجرا کرده‌ام.

    طی سال‌های گذشته آمار بازیگرانی که نویسنده یا خواننده می‌شوند، خواننده‌هایی که بازیگر می‌شوند و خلاصه هنرمندانی که هر یک دنیای دیگری را هم تجربه می‌کنند رو به افزایش بوده است. شما قصد ندارید دنیای دیگری را تجربه کنید؟

    سال‌هاست دغدغه ورود به هنرهای دیگر را دارم، اما به شکلی متفاوت از آنچه دیگران انجام داده‌اند.

    کمی درباره این تفاوت توضیح دهید.

    امیدوارم امسال تابستان بتوانم آنچه در نظر دارم را در یک کنسرت ارائه دهم. دوست دارم یک کنسرت ـ نمایش برگزار کنم اما چون هنوز خیلی در ذهنم منسجم نشده و اجرای آن را آغاز نکرده‌ام ترجیح می‌دهم درباره‌اش توضیحی ندهم. دوست دارم یک کنسرت ـ نمایش موزیکال باشد که حالت روایی به خود بگیرد.

    در سال گذشته کنسرت لغو شده هم داشتید؟

    بله. خیلی زیاد! به خاطر این‌که خواننده پرکاری هستم و طی سال درخواست‌های زیادی برای اجرای کنسرت دارم، تعداد کنسرت‌های لغو شده‌ام نیز زیاد است. یک خاطره خیلی بد هم از این موضوع دارم. در یکی از شهرستان‌های شمالی کنسرت داشتیم که همان روز برگزاری لغو شد. اداره کل ارشاد استان مجوز را صادر کرده بود، اما گفتند چون از دفتر موسیقی مجوز جداگانه نگرفته‌ایم، برنامه باید لغو شود.

    تا به حال حاشیه‌ای هم داشته‌اید یا خیر؟

    همه تلاشم را کرده‌ام تا تن به حاشیه‌ها ندهم، اما از جایی به بعد قضاوتش با مردم است. امیدوارم در این زمینه نگاه مثبتی به من داشته باشند.

    وقتی آخرین آلبوم شما منتشر شد برخی از ترانه‌سرایان می‌گفتند، سطح ترانه‌ها از آلبوم‌های قبل پایین‌تر است و شما در انتخاب آنها به اندازه قبل دقت نداشته‌اید. نظرتان درباره این موضوع چیست؟

    معتقدم به هر کاری که انجام می‌شود انتقاداتی وارد است و این نقد است که می‌تواند موجب شود من با دید دقیق‌تر و وسیع‌تری به کارم ادامه دهم، بنابراین از همه دوستانی که من را نقد می‌کنند تشکر می‌کنم و نظر همه این عزیزان را گوشه ذهنم نگه می‌دارم تا هر کدام را که به نظرم درست است در کارهای بعد لحاظ کنم، اما درباره این‌که می‌گویند ترانه‌ها ضعیف بوده باید نکته‌ای را بگویم! من هیچ‌وقت ترانه ضعیف انتخاب نمی‌کنم و اگر کاری به نظرم ضعیف بیاید آن را اجرا نخواهم کرد، اما با این حال نظر دوستان قابل احترام است.

    موسیقی پاپ برای مردم اجرا می‌شود و وقتی که می‌بینم مردم با کارهایم ارتباط می‌گیرند و دوستشان دارند احساس خوبی پیدا می‌کنم، اما این موضوع موجب نمی‌شود که نقدهای منطقی دوستان را نشنیده بگیرم و از کنار آنها بی‌تفاوت بگذرم.

    سال ۹۰ آلبومی نداشتید. چرا؟

    به‌خاطر این‌که سعی کردم با وسواس بیشتری کار ‌کنم و تلاش کردم خودم پیش از بقیه کارنامه فعالیت‌هایم را ارزیابی کنم تا به ورطه تکرار نیفتم. بالاخره تجربه آدم که بیشتر شود حساسیتش هم بیشتر خواهد شد.

    نوازندگی هم می‌کنید؟

    بله اما هرگز نمی‌گویم نوازنده هستم. در این زمینه آنقدر استعدادهای خوب و جوان داریم که اگر بخواهم بگویم نوازنده هستم حرفی غیر‌حرفه‌ای زده‌ام.

    زینب مرتضایی‌فرد -‌ گروه فرهنگ و هنر

    https://musiceiranian.ir/?p=18222
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *