×
×

چاووشی، یگانه، لهراسبی، اعضای گروه آریان و شجریان محبوبترین شخصیت های موسیقی از نظر کاربران سایت

  • کد نوشته: 1789
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۲۸ام خرداد ۱۳۸۹
  • ۱۴۳ دیدگاه
  • موسیقی ایرانیان – امین ریزباف: هنرمندترین شخصیت های موسیقی سال ۸۸ از نظر کاربران سایت موسیقی ایرانیان مشخص شد. با اینکه شکل نظرسنجی بصورت تستی نبود و قالب تشریحی داشت اما بیش از ۱۱۰۰ نفر از اواسط فروردین تا پایانم اردیبهشت در این نظرسنجی شرکت کردند که جمعا ۲۰۰۰ نظر تشریحی به سایت ارسال شد که از آن تعداد حدود ۸۰۰ رای تکراری بوده است، بر اساس این نظرسنجی محسن چاووشی با اختلاف زیادی اول

  • موسیقی ایرانیان – امین ریزباف: هنرمندترین شخصیت های موسیقی سال ۸۸ از نظر کاربران سایت موسیقی ایرانیان مشخص شد. با اینکه شکل نظرسنجی بصورت تستی نبود و قالب تشریحی داشت اما بیش از ۱۱۰۰ نفر از اواسط فروردین تا پایانم اردیبهشت در این نظرسنجی شرکت کردند که جمعا ۲۰۰۰ نظر تشریحی به سایت ارسال شد که از آن تعداد حدود ۸۰۰ رای تکراری بوده است، بر اساس این نظرسنجی محسن چاووشی با اختلاف زیادی اول و بعد از آن به ترتیب محسن یگانه و علی لهراسبی با اختلاف بسیار کمی در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفتند، جایگاه چهارمی نصیب گروه آریان و رده ی پنجم نیز نصیب استاد آواز ایران یعنی محمد رضا شجریان شد. آرای هنرمندان مختلف را بر مبنای درصد به ترتیب می توانید در زیر مشاهده کنید…

    محسن چاووشی       % ۲۱٫۶۴

    محسن یگانه             %۱۱٫۰۹

    علی لهراسبی          %۱۰٫۸۹

    گروه آریان                 %۷٫۴۲

    محمد رضا شجریان    %۶٫۸۷

    شهرام ناظری           %۴٫۴۲

    رضا صادقی              %۴٫۲۸

    مجید اخشابی          %۴٫۱۸

    بنیامین بهادری          %۲٫۸۵

    حمید عسگری          %۲٫۷۹

    بهنام صفوی             %۲٫۵۸

    احسان خواجه امیری  %۲٫۵۱

    سیروان خسروی        %۱٫۴۹

    فرزاد فرزین               %۱٫۳۶

    و %۱۵٫۲۴ هم جمع آرای دیگر هنرمندان بوده که یا از موزیسین های زیرزمینی و لس آنجلسی بودند و یا جزو هنرمندان داخلی بوده اند که به علت اینکه تعداد آرایشان به حد نصاب یعنی بالای یک درصد نرسید اسمشان در نتایج نهایی آرا نیامده است. این نکته هم قابل ذکر است که تمام آرای اعضای گروه آریان را با هم یکجا جمع نموده و به عنوان آرای گروه آریان حساب کردیم.

    نظرسنجی شامل دو گزینه ی دیگر بود که یکی “تاثیرگذارترین قطعه ی هنری سال” و دیگری “تعریف هنرمند” بود که از آنجا که متاسفانه کاربران عزیز همکاری نکردند و اکثرا خارج از قالب نظرسنجی رای دادند، این دو سوال خود به خود از نظرسنجی خارج شد. البته برای اینکه سعی کنیم در نظرسنجی ذره ای تفکر و نیروی کارشناسی وارد کنیم، امتیاز مخصوصی برای کسانی که هر سه سوال را به طور کامل جواب دادند در نظر گرفتیم. به این صورت که هر کسی که به طور کامل سوالات نظرسنجی را پاسخ داده برای هنرمند اولین انتخابش ۳ امتیاز، برای دومین انتخابش ۲ امتیاز و برای سومین انتخابش ۱ امتیاز در نظر گرفتیم.

    اما برای کسانی که سوالات نظرسنجی را کامل جواب ندادند تنها یک امتیاز برای هر رای شان در نظر گرفتیم، که در نهایت امتیازات داده شده به هر هنرمندان را با هم جمع کردیم و آرا را از روی همان امتیازات درصد بندی کردیم.

    البته ما برای اولین سال خواستیم نظرسنجی مان کمی حالت هنری، ریشه ای و کاربردی بگیرد، و نخواستیم از قالب های معمول و کلیشه ای دیگر سایت ها و مجلات در نظرسنجی مان استفاده کنیم و گمان کردیم می توانیم مخاطبان و کاربران را وادار کنیم تا کمی به واژه «هنرمند» فکر کنند که متاسفانه یا کسی در قسمت اول نظرسنجی شرکت نکرد و یا هر شخصی هم که تعریفی از هنرمند کرد، خواست که ویژگی های مثبت هنرمند محبوبش را بشمرد و نخواست که در مورد “تعریف واژه ی هنرمند” بیاندیشد.

    شاید بهتر بود ما اسم “نظرسنجی” را “هم اندیشی” می گذاشتیم، در هر صورت با اینکه نتوانستیم اهداف و ایده مان را در این نظرسنجی پیاده کنیم و در رسیدن هدف خود شکست خوردیم اما برای اولین سال این جرکت تجربه ی خوبی بود تا بدانیم همیشه به راحتی نمی توان برخلاف سلیقه ی مخاطب کاری کرد و نمی توان مخاطب را همیشه با خود همراه کرد.

    نتیجه ی این نظرسنجی هم مطمئنا آنقدر دقیق نیست که بتوان محبوبیت هنرمندان را در هنردوستان کل کشور نشان دهد بلکه تنها یک معیار خوبی است تا بتوان مقدار محبوبیت اهالی موسیقی را در بین کاربران اینترنت فهمید. که البته در این بین سایت ها و وبلاگ های رسمی و غیر رسمی خواننده ها هم نقش فعالی داشتند که هر چقدر هواداران یک خواننده پرشور تر و منسجم تر بودند توانستند تاثیر بیشتری در نظرسنجی بگذارند.

    بعضی از کاربران گلایه داشتند که چرا سبک ها را از هم جدا نکردیم، باید در جواب این گلایه گفت که تعریف یک هنرمند فارغ از سبک موسیقایی است که مهم نیست یک موزیسین در چه سبکی فعالیت کند مهم این است که روح هنرش را درک کرده باشد که اتفاقا یکی از اهداف ما هم این بود که بدانیم نسبت مخاطبان موسیقی پاپ به موسیقی های جدی تر چقدر است.

    در نهایت هم باید اظهار ناراحتی کنیم که به جز چند کاربر، کسی از هنرمندان و اساتیدی که در کنج تنهایی خویش و در نهایت غربت بدون هیچ حمایتی دارند زندگیشان را سپری می کنند نام نبرد و همه اکثرا از مرفهان بی دردی سخن به میان آورند که اکثرا علت وجودی شان در جامعه ی موسیقی علاقه شان به شهرت و زر و سیم بوده است و نه انسانیت، غم و هنر…

    https://musiceiranian.ir/?p=1789
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *