×
×

موسیقی ۹۰ برداشت اول

  • کد نوشته: 17792
  • شادروان موسوي
  • جمعه, ۲۶ام اسفند ۱۳۹۰
  • ۰
  • موسیقی کشورمان در سالی که گذشت فراز و نشیب های بسیاری را از سر گذراند که مرور این اتفاقات می تواند تا حدودی در پیش بینی مسیر آینده موسیقی ایران راهگشا باشد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران، در این نوشته قصد بر این است تا ضمن ارائه خلاصه ای از اتفاقات موسیقی ایران […]

  • موسیقی کشورمان در سالی که گذشت فراز و نشیب های بسیاری را از سر گذراند که مرور این اتفاقات می تواند تا حدودی در پیش بینی مسیر آینده موسیقی ایران راهگشا باشد.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران، در این نوشته قصد بر این است تا ضمن ارائه خلاصه ای از اتفاقات موسیقی ایران در سال ۹۰ ، نگاهی گذرا به اوضاع موسیقی کشورمان در یک سال گذشته داشته باشیم. در بخش اول این گزارش به مرور این اتفاقات در سه ماه اول سال ۹۰ می پردازیم.

    یکی از اولین اتفاقاتی که با شروع سال ۹۰  در میان اهالی موسیقی خبر ساز شد به واگذاری مسئولیت ارکسترسمفونیک تهران به دفتر موسیقی وزارت ارشاد باز می گشت که طی آن دیگر انجمن موسیقی ایران در قبال اداره ارکسترسمفونیک تهران مسئولیتی نمی توانست داشته باشد.

    خبر این واگذاری همزمان با برگزاری نخستین کنسرت ارکسترسمفونیک تهران به رهبری نادر مرتضی پور و با اجرای آثاری از احمد پژمان ، حشمت سنجری و یک قطعه از اشتراوس نیز در ایام نوروز منتشر شد. این در حالی بود که حکم نادر مرتضی پور نیز مدتی بعد از این اجرا یعنی ۲۷ فروردین ماه ۹۰ از سوی علی ترابی سرپرست وقت دفتر موسیقی ایران صادر شد.

    ارکستر سمفونیک رودکی نیز که مقدمات تشکیل آن در حال انجام بود فراخوانی را به منظور جذب نوازنده انتشار داد که طی آن برای سازهای بادی چوبی، برنجی و کوبه ای با حضور اعضای شورای این ارکستر متشکل از آرش امینی، محمد حقگو، همایون رحیمیان، حسن ریاحی، علیرضا شفقی نژاد، سیاوش ظهرالدینی، کریم قربانی، جاوید مجلسی، حسین مجیدیان و محمدرضا نوربخش از ۱۸ فروردین در تالار وحدت آزمون هایی برگزار شد.این در حالی بود که تالار وحدت ۲۴ و ۲۵ فرودین نیز پس از ۱۴ سال یکبار دیگر میزبان اجرای حسین علیزاده بود که با همراهی مجید جلج در این سالن به روی صحنه رفت.

    برگزاری هفتمین جشنواره موسیقی نواحی با وقفه نزدیک به ۷ سال در اردیبهشت ماه یکی دیگر از اتفاقات بهار ۹۰ بود که طول برگزاری اش  فضای کلی موسیقی کشور را تحت تاثیر خود قرار دارد. هفتمین جشنواره موسیقی نواحی از ۲۴ تا ۲۸ اردیبهشت ماه در تهران و کرمان برگزار شد.حضور بسیاری از اهالی موسیقی نواحی کشورمان که برای اولین بار بود در یک جشنواره شرکت می کردند، اجرای برخی نوازندگان کشورهای هم مرز با شمال ایران و برگزاری نشست های تخصصی از جمله ویژگی های این جشنواره بود.

    برگزاری نمایشگاه سازهای ابداعی محمدرضا شجریان از ۱۹ تا ۲۳ اردیبهشت در سالن بهار خانه هنرمندان از دیگر اتفاقات پر سر و صدای این روزها بود که حاشیه ها و واکنش هایی را نیز در میان ساز سازان به همراه داشت. اما یکی از رویدادهای مهم بهار امسال به انتصاب سید محمد میرزمانی به عنوان مدیر کل دفتر موسیقی از سوی حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. از فرودین ۱۳۸۹ که محمدعلی خبری مدیرکل پیشین دفتر موسیقی از سمت خود استعفا داده بود علی ترابی مسئولیت سرپرستی این دفتر را عهده دار بود.

    گروه دستان به سرپرستی حمید متبسم و خوانندگی سالار عقیلی نیز از ۱۹ تا ۲۵ خرداد، ۴ بار در تالار وحدت به روی صحنه رفتند و قطعاتی از آلبوم«به نام گل سرخ» را اجرا کردند.و بالاخره اینکه حمیدرضا نوربخش به عنوان خواننده نخستین اجرای ارکستر سمفونیک رودکی در تاریخ ۳۰ و ۳۱ خرداد ۹۰ این ارکستر را همراهی کرد که طی آن آثاری از«فکرت امیروف»، «مرتضی حنانه» و «محمد حقگو» اجرا شد.

    البته این مواردی که به آنها اشاره شد بخشی از اتفاقات بهار ۱۳۹۰ موسیقی کشورمان بود که به دلیل سروصدای بیشتری که در محافل خبری و میان اهالی موسیقی به پا کرده بود به آنها اشاره شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=17792
       
    برچسب ها موسيقي 90

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *