موسیقی ایرانیان: صبح امروز هشتم اسنفدماه نشست خبری رونمایی از آلبوم جدید کیهان کلهر با همراهی علی بهرامی فرد با عنوان «تنها نخواهم ماند» در خانه هنرمندان ایران با حضور آنلاین کیهان کلهر برگزار شد. همچنین در این نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانههای مختلف برگزار شد، علی بهرامی فرد، نوازنده سنتور و امیرحسین الله وردی مدیر موسسه نقطه تعریف حضور داشتند.
برپایه این گزارش، این آلبوم از هشت قطعه «راز و نیاز با آسمان»، «کجایی»، «ظهر گرم تابستان»، «سرودی برای باران»، «من به فریاد»، «چیدن ستاره»، «شکوه» و «تنها نخواهم ماند» تشکیل شده است که در تابستان سال ۸۹ در استودیو بل ضبط شد. این آلبوم پیش از این در تالار وحدت در قالب کنسرت این دو هنرمند برگزار شده بود.
آلبوم «تنها نخواهم ماند» به دو نوازی بداهه شاه کمان و سنتوربم در مایههای آواز اصفهان و آواز افشاری اختصاص دارد که طی آن کیهان کلهر با شاه کمان و علی بهرامی فرد با سنتور بم به اجرا پرداختهاند.
کلهر پیش از این درباره ساز «شاه کمان» گفته بود: جنس صدای این ساز، به کمانچه نزدیک است و هشت سیم واخوان (بم) در آن به کار رفته است که به سازهای قدیم ایرانی نزدیک است. در این روزگار که ابداع ساز، معمول شده است ما نیز «شاه کمان» را بعد از ۱۵ سال کار روی آن، ارائه میکنیم.
کیهان کلهر که تا کنون ۴ بار نامزد دریافت جایزه جهانی گرمی بوده است و از وی به عنوان جهانیترین مرد موسیقی ایرانی یاد کرد هاند این نشست خبری را با تبریک به اصغر فرهادی برای دریافت جایزه اسکار آغاز کرد.
این آهنگساز و نوازنده ـ که در این نشست حضور نداشت و بصورت اینترنتی و به شیوهء ویدئو کنفرانس از آمریکا با خبرنگاران سخن میگفت، در ابتدا دریافت جایزهٔ اسکار را به اصغر فرهادی تبریک گفت و ادامه داد: دریافت اینجایزه را باید به اصغر فرهادی و گروهش تبریک گفت، چرا که افتخار بزرگی را نصیب ایرانیان کردند، رقابت با وجود برخی محدودیتها که در ایران است بسیار سخت است.
او ادامه داد: وقتی اعلام شد که اصغر فرهادی اسکار برده است، اشک در چشمانم جمع شد، اما شاید کسب چنین جایزههایی در موسیقی دشوار باشد چرا که این گونه جایزهها به موسیقی تجاری ربط پیدا میکند و ما باید ابتدا خودمان را باور کنیم. اگر بیست سال پیش این سوال را از من پرسیده بودید، طور دیگری به آن پاسخ میدادم.
به گفته کلهر؛ امروز میتوان به موسیقی ایران امیدوار بود اما باید گفت که در فستیوالهای موسیقی بخش جایزه وجود ندارد بلکه هنرمند کنسرت خود را اجرا کرده و از صحنه پایین میآید اما همین که نوازندگان ما در نقاط مختلف دنیا کنسرت برگزار میکنند، دلالت بر پیشرفت موسیقی دارد.
کیهان کلهر در بخش دیگری از این گفتوگوی اینترنتیاش درباره آلبوم موسیقی «تنها نخواهم ماند»، توضیح داد: مشخصه این کار استفاده از دو ساز غیرمعمول یعنی «شاه کمان» و «سنتورباس» است که با این سازها صدای جدیدی را در کار به وجود آوردهایم. نمیتوان گفت که دقیقا قطعات در چه دستگاهی نواخته شده است، اما شبیه گردشهایی در دستگاه اصفهان و آواز افشاری است.
کلهر خاطرنشان کرد: همکاری با علی بهرامیفرد به من اجازه داد تا یکدیگر را بشناسیم و بنده از وجود ایشان بهرهمند باشم. تفاوت این آلبوم در معرفی صدا و سازبندی جدید است و ضبط آن یک روز به طول انجامید؛ میکس اثر نیز در امریکا انجام شده است.
این نوازنده کمانچه در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در این مدت، دوره سخت و عجیبی را پشت سر گذاشتم، چرا که چند کار را با هم انجام میدادم. دوست داشتم در مورد موسیقی فکر کنم. دلیلش این است که هر موسیقیدانی در طول زندگی خود را زیر سوال میبرد و از خودش میپرسد، ماموریت من چیست؟ مدت زیادی در خود فرو رفته بودم تا اینکه متوجه شدم باید این آلبوم را ضبط کنم.
این هنرمند درباره فعالیتهای موسیقایی خود عنوان کرد: خیلی کارها در ذهنم است که دوست دارم آنها را انجام دهم. آثار تکنوازی و دونوازی نیز از این دستهاند. ماه گذشته کنسرتهایی را در آمریکا و فرانسه پشت سر گذاشتم و اکنون نیز در فکر سفر به آسیا هستم تا اجراهایی را در هنگ کنگ و چند شهر کره به صحنه ببرم؛ احتمال دارد اجرایی را نیز که در سال گذشته در تالار وحدت با نوازندگان ژاپنی داشتم، ضبط کنم.
کلهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا از چنین سازبندی در آلبوم جدیدش استفاده کرده، توضیح داد: این دو ساز از یک خانواده هستند، اما «شاه کمان» یک سیم اضافه دارد، چرا که همیشه دوست داشتم یک کمانچه با پنج سیم داشته باشم. این هم یک اثر آزمایشی است که دوست دارم ببینم، نتیجهاش چه میشود. یک مدت این قدر ساز جدید دیدیم که حضورشان هیچ ضرورتی هم ندارد. بنده عاشق صدای کمانچه هستم و خواهم بود.
این نوازنده درباره «شاهکمان» توضیح داد: شاهکمان شباهت بسیار زیادی به کمانچه دارد، البته هر سازی شامل لحن و امکان خاص خود است. استفاده از شاهکمان در این آلبوم تنها یک تنوع و یک امتحان بود تا صدایی که دوست داشتم را به وجود آورم.
کیهان کلهر در ادامه این نشست درباره تک نوازی نیز بیان کرد: این روزها کمتر شاهد تکنوازی هنرمندان بودهایم. بیشتر نوازندگان ما به صورت گروهنوازی فعالیت میکنند. بنده معتقدم باید اول ریشههای موسیقی خود را بشناسیم و ببینیم در موسیقی در چه رتبهای قرار داریم؟ در گروهنوازی وقتی سازها با یکدیگر ادغام میشوند، همه آنچه که فراموش میشود تکنوازی است. اگر به گذشته موسیقی نگاه کنید متوجه میشوید که چقدر دونوازی، تکنوازی و آواز اهمیت داده میشده است.
این هنرمند خاطرنشان کرد: به هیچ وجه قصد ندارم، گروهی را جمع کنم و کنسرتی را به صورت گروهنوازی برگزار کنم چرا که این مشغله ذهنی من نیست.
او در ادامه سخنانش بیان کرد: یکی از مشغلههای ذهنی من استفاده از نوازندگان غیرایرانی است. در سفر به هر منطقه، تجربهای را با نوازندگان آن منطقه کسب میکنم. برای نمونه زمانی که زیاد موسیقی هندی گوش میدادم، با این نوازندگان کار کردم، اما آنچه مد نظرم بوده این است که دو نوازنده باید از فرهنگی باشند که یکدیگر را بفهمند. من دوست دارم با نوازندگانی کار کنم که زاویههای دیدمان نسبت به موسیقی یکسان باشد و همکاری با نوازندگان عرب از برنامههای آتیام است.
کلهر در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر زمان حضورش در ایران و اجرای صحنهای بیان کرد: علاقه بسیاری برای بازگشت به ایران دارم و از زمانی که علاقهمندان موسیقی لطف زیادی به من دارند، اشتیاقم برای آمدن به ایران بیشتر شده است، به طور قطع سال آینده از اردیبهشت تا اوایل پاییز چند کنسرت در ایران برگزار خواهم کرد. در حال حاضر نیز مشغول ساخت یک موسیقی فیلم که اثر یک کارگردان آلمانی است، هستم.
این هنرمند در بخشی از سخنانش همگرایی و سطحگرایی را باعث سردرگمی در موسیقی دانست و افزود: سردرگمی در موسیقی ما وجود دارد، امروز میبینیم که یک نفر با وجود اینکه ده سال ساز زده است، موسیقی تدریس میکند. این اقدام شاید از جهتی خوب باشد، به دلیل اینکه تعداد نوازنده از نظر کمی افزایش پیدا میکند. اما باید بگویم از نظر کیفی پیشرفت نکردهایم.
کلهر گفت: وقتی در کشورهای خارجی نوازنده برای مخاطب غیرایرانی ساز میزند همه با رغبت به او گوش میدهند و بعد از اجرا نیز نوشتههای خوبی برای او مینویسند حتی اگر این نوشتهها از نظر تکنیکی صحیح نباشد.
این هنرمند معتقد است: همانطور که نوازندهها را به صورت سطحی تربیت کردیم، شنونده را نیز تربیت نکردهایم. اگر سی سال پیش قشر شنونده برای این موسیقی وجود داشت، اکنون همان را هم از دست دادهایم. البته کمبود کیفیت در همه زمینهها وجود دارد و از نظر من سلیقهها دست کاری شدهاند.
در بخش دیگری از این نشست، علی بهرامی فرد، نوازنده سنتور و همنواز کلهر در آلبوم تنها نخواهم ماند در سخنان کوتاهی گفت: بنده نوازنده سنتور و سنتورباس بودم و فکر میکنم که ترکیب این دو ساز ترکیب شنیداری جدیدی بود.
او در پی سخنان کیهان کلهر و تبریک او به اصغر فرهادی گفت: همان طور که میدانید معتبرترین جشنواره موسیقی دنیا «گرمی» است و کیهان کلهر تنها هنرمندی است که از ایران چهار بار نامزد دریافت اینجایزه شده است و در سایتهای موسیقی معتبر دنیا نیز همیشه در سطر بودهاند.
همچنین امیرحسین الله وردی مدیرعامل نشر نقطهء تعریف نیز در سخنانی گفت: «کم نیستند آثاری که مجموعهای از تکههای متفاوتند. هیچ ارتباط مفهومی و ساختاری با هم ندارند و تحت یک عنوان منتشر میشوند. عنوانی که تنها میتواند نمایانگر یک نقطه از اثر است و یا نهایتا قسمتی از آن. اما» تنها نخواهم ماند «یک اثر واحد است با اجزایی که ربط و بسطی عمیق دارند. چنانکه گویی رمانی موسیقایی است. با دو پرسوناژ متفاوت. داستانی که در حقیقت روایت شخصی یک آهنگساز است از خودش و اطرافش. فضاهای خلق شده در این اثر آنچنان عمیق است که مخاطب را به درون خویش فرا میخواند. تنها نخواهم ماند یک دیالوگ درونی مبنی بر شکوهها و دردهای پدیدآورنده است. حتی میتواند تا ابعاد یک جامعه بسط یابد. تنها نخواهم ماند را شاید بتوان درونیترین اثر کیهان کلهر نامید و به واسطه تصاویر، لحن ملودی، و حی سونوریتهای به نام شاه کمان حس نوستالژیکی که در سراسر اثر موج میزند. گویی همواره با آهنگساز است و به هیچ روی رهایش نمیکند.»
بر پایه این گزارش، از اردیبهشت ماه کنسرتهایش در ایران را آغاز میکند که در شهرهای تهران، کرمانشاه، سنندچ، ساری، گرگان، رشت، تبرزی، اهواز و همدان برگزار خواهد شد.
آلبوم «تنها نخواهم ماند» از سوی شرکت فرهنگی هنری «نقطه تعریف» از فردا صبح در بازار موسیقی عرضه خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید