×
×

فرهت: متاسفانه سفارش جنبه منفی پیدا کرده است

  • کد نوشته: 17490
  • شادروان موسوي
  • دوشنبه, ۸ام اسفند ۱۳۹۰
  • ۰
  • مراسم رونمایی و بررسی سمفونی «فردوسی» با حضور شاهین فرهت ـ خالق این اثر ـ در تماشاخانه مهر حوزه‌ هنری برگزار شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، رضا مهدوی ـ مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری ـ درآغاز این مراسم گفت: انتشار آلبوم موسیقی «فردوسی» در برگیرنده دو عنصر مهم است، که اولی پرداختن […]

  • مراسم رونمایی و بررسی سمفونی «فردوسی» با حضور شاهین فرهت ـ خالق این اثر ـ در تماشاخانه مهر حوزه‌ هنری برگزار شد.

    به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، رضا مهدوی ـ مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری ـ درآغاز این مراسم گفت: انتشار آلبوم موسیقی «فردوسی» در برگیرنده دو عنصر مهم است، که اولی پرداختن به موضوع ادبیات و اسطوره‌ای به نام فردوسی است و دومی هم به هنرمندی چون شاهین فرهت مربوط می‌شود که توانسته بدون واسطه موسیقی ایرانی را با موسیقی جهانی وکلاسیک غرب پیوند دهد.

    وی در ادامه سخنانش به برشمردن نکاتی درباره مباحث مورد وفاق و مخالف منتقدان پیرامون چگونگی پیوند موسیقی ایرانی و موسیقی جهانی به کم توجهی نهادهای مرتبط با فرهنگ و هنر به ویژه موسیقی نسبت به بزرگان این هنر جهانی اشاره کرد و افزود: درست است که در یک برهه زمانی شاهد حضور افراطی هنرمندان در کنار یکدیگر بودیم، اما هم اینک در زمانی هستیم که متاسفانه حس کنار یکدیگر بودن نه تنها زیاد نیست، بلکه کمتر از حد استاندارد خود شده است. بنابراین لازم است که با برگزاری چنین مراسمی گام‌هایی را برای ایجاد همدلی و توجه دادن هنرمندان به موضوع اخلاق تلاش‌هایی را انجام دهیم.

    مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با بیان این که موضوع اخلاق در هنر به ویژه در هنر موسیقی دارای اولویت است، خاطر نشان کرد: امروز، کشورمان در تکنولوژی، نزدیک شدن به فن‌آوری‌های نوین و به روز دنیا از کشورهای مدعی ست، اما متاسفانه ما در بعضی موارد به تدریج اخلاقیات را فراموش کرده‌ایم و با وجود دورنمای درخشانی که می‌توانیم در موسیقی ایرانی با تکیه بر تجربیات گذشته به دست آوریم هنوز به معیار مطلوب خود دست پیدا نکرده‌ایم.

    مهدوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: هنرمندان و بزرگانی چون شاهین فرهت نیازمند حمایت جامعه آکادمیک از تولید آثار ارزشمندشان هستند و اگر می‌بینید که امروز ما کمتر شاهد حضور دانشجویان در این مراسم هستیم به خاطر کم‌توجهی و به واسطه بی‌دقتی در چگونکی نیاز سنجی برای پذیرش دانشجویان رشته موسیقی انجام پذیرفته است.

    وی با اشاره به تولیدات مرکز موسیقی حوزه هنری در سال جاری به ادامه حمایت و تولید حوزه هنری برای تهیه آثار فاخر موسیقایی با محوریت خانواده اشاره کرد و گفت: هویت ایرانی اسلامی،تاکید ویژه برموضوع اخلاق، دوری از ابتذال ، تلاش برای توجه دادن دانشجویان موسیقی به مسائل امروزی جامعه از جمله فعالیت‌هایی‌ست که تلاش داریم در آینده به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم؛ ضمن اینکه براین باوریم آثاری چون سمفونی «فردوسی» در راستای آثاری است که می‌توانیم از آنها به عنوان موسیقی فاخرنام ببریم.

    مهدوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: این برنامه بهانه‌ای شد تا متوجه باشیم چه کاستی‌هایی در فضای موسیقی ما وجود دارد و این که همیشه پول کارساز نیست. اینکه یک موسیقیدان ارزشمندی چون شاهین فرهت با سمفونی فردوسی اثر ارزشمندی را تولید کرده، اقدام مهم و ارزشمندی است که باید ازآنها حمایت کرد. ضمن اینکه باید به این نکته هم توجه داشت که اثر سفارشی همیشه بد نیست بلکه دربرگیرنده اهداف قابل توجهی است که می‌تواند توسط هنرمند برای کمک به نهاد سفارش دهنده برای مفاهیم ارزشمند باشد.

    مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری ادامه داد: اگر امروز شاهد تولید یک اثراساطیری برگرفته از شاهنامه فردوسی توسط حوزه هنری هستیم، شاید در آینده به گونه‌ای دیگر باشد و ما آثاری در حوزه دین ، نوروز و موارد این چنین دیگری باشیم که صرفا نمی‌توان نام سفارشی داشته باشند.

    وی خاطر نشان کرد:امیدوارم در آینده شاهد این نباشیم که براساس گفته‌ها و شنیده‌ها زود قضاوت کنیم و دچار جو زدگی شویم و براین باور باشیم که این مراسم‌ها بهانه‌ای برای دورهم نشینی با هدف رسیدن به یک نتیجه مهم است.

    در ادامه این مراسم رونمایی، شاهین فرهت درباره اثر خود توضیحاتی را ارائه داد.

    وی گفت: شاید برای بسیاری از دوستان نام سفارشی بودن سمفونی «فردوسی» از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری سوتفاهماتی را ایجاد کرده باشد، که اینجا لازم است تاکید کنم، سمفونی فردوسی با سفارش حوزه هنری ساخته نشده است، بلکه توسط من به مرحله تولید رسید؛ اما بعد از این مرحله من از دوستانم در مرکز موسیقی حوزه هنری خواستم به کمک بیایند و این عزیزان هم به عنوان اولین نهاد به من پاسخ مثبت دادند و در تولید این آلبوم من را همراهی کردند.

    فرهت خاطرنشان کرد: متاسفانه مساله سفارشی جنبه منفی پیدا کرده است که باید گفت سفارش هم تشویق است و هم محل درآمدی برای هنرمند محسوب می‌شود، البته باز هم باید به این نکته اشاره کنم که تمام سمفونی‌هایی که تا امروز توسط بنده منتشر شده‌اند، غیر از دو مورد سفارشی نبوده و من با انگیزه شخصی نسبت به تولید انها اقدام کردم.

    این هنرمند در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت موسیقی ایرانی در وجوه بین‌المللی گفت: من با علاقه‌ای که هم به موسیقی کلاسیک و هم به موسیقی ایرانی داشتم، به تولید این اثر اقدام کردم؛ ضمن اینکه بر این باورم ملودی‌ها و موسیقی ایرانی دارای جذابیت‌های فراوانی است که متاسفانه آنچنان که باید در سطوح بین‌المللی مطرح نشده است و امیدوارم روزی را ببینم که موسیقی ایرانی و عملیات پخش و توزیع آن‌طوری باشد که ما شاهد ضعف نباشیم چرا که بی‌توجهی به موسیقی ایرانی در هر نوع آن باعث ناامیدی هنرمند می‌شود.

    وی ادامه داد: شاید نبود دانشجویان در این مراسم کمی ناراحت کننده باشد، اما برای من این مهم است که وقتی در خیابان هستم، راننده تاکسی و مردم عادی شاهین فرهت را می‌شناسند و این بهترین تشویق برای من است. البته دراین میان لازم است از حوزه هنری که خانه من است و همچنین مسوولان مرکز موسیقی حوزه برای حمایت‌هایی که از من می‌کنند تقدیر کنم.

    داریوش طلایی ـ مدرس و نوازنده موسیقی ایرانی ـ هم که در این مراسم حضور داشت، با بیان این که تجلی جان و خرد در موسیقی یکی از بهترین انواع موسیقی است از وجود مشکلات زیاد در موسیقی ایرانی و بی‌توجهی مسوولان به توزیع و پخش آثار فاخر موسیقایی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از هنرمندان هستند که با هزینه شخصی خود برای تولید آثارشان اقدام کردند؛ اما به دلیل ضعف در سیستم پخش و توزیع هنوز موفق به عرضه آنها نشده‌اند و من امیدوارم متولیان فرهنگی به این کم‌کاری پایان دهند و فکری به بهبود اوضاع داشته باشند.

    وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ارائه تاریخچه‌ای از شکل‌گیری موسیقی کلاسیک در غرب و ورود این گونه موسیقی به کشورمان سمفونی «فردوسی» را اثری ارزیابی کرد که توانسته با بهره‌گیری از ارزشهای بلوغ یافته موسیقی هنری و موسیقی غرب یک اثر ایرانی آمیخته با موسیقی جهانی را به مخاطب ارائه دهد.

    طلایی خاطرنشان کرد: کار فرهت نیازمند معرفی من نیست؛ چرا که از نظر من سمفونی «فردوسی» اثری است که توانسته موسیقی کلاسیک غربی را به خوبی در فرهنگ و هنرایرانی متجلی کند و این کار بسیار مهمی‌ست.

    به اعتقاد بنده شناختن موسیقی یک هنرمند نشان‌دهنده رسیدن بلوغ هنری آن هنرمند است که شاهین فرهت به آن دست پیدا کرده است.

    فرید ده دیزی ـ پژوهشگر موسیقی ـ درادامه این مراسم با بیان این که آثار فرهت دارای نکاتی است که باشنیدن آن می‌توان امضای هنرمند را در آن لمس کرد، گفت: برای بررسی بعضی از آثار موسیقایی باید به آثار قبلی آن هنرمندان نیز رجوع کرد. شاهین فرهت نیز همواره سیری را طی می‌کند که می‌توان با گوش دادن موسیقی امضای او را در آنها دید.

    به گفته او،توجه به جوانب دراماتیک آثار فردوسی، تاثیرگذاری روی مخاطب،رعایت دقیق وجوه موسیقایی، توجه به قواعد علمی موسیقی کلاسیک از جمله نکاتی است که درباره سمفونی «فردوسی» شاهین فرهت صدق می‌کند.

    وی افزود: ما به تولید آثار این چنینی در حوزه موسیقی احتیاج داریم چرا که حضور هنرمندانی چون شاهین فرهت که شناخت کاملی از موسیقی علمی دارند، می‌تواند راهگشای خوبی برای خارج شدن از فضای یکنواخت موسیقی ایرانی امروزه باشد.

    https://musiceiranian.ir/?p=17490
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *