×
×

میرزمانی پاسخ می‌دهد

  • کد نوشته: 17329
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۳ام بهمن ۱۳۹۰
  • ۰
  • سیدمحمد میرزمانی – مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- دلیل اصلی افت بازده ارکستر سمفونیک تهران را بازنشسته شدن نوازندگان تراز اول این ارکستر دانست.  به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیدمحمد میرزمانی، که شامگاه گذشته -۲۱ بهمن ماه- در برنامه‌ تلویزیونی «گام هفت» حاضر شده بود درباره وضعیت ارکستر سمفونیک […]

  • سیدمحمد میرزمانی – مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- دلیل اصلی افت بازده ارکستر سمفونیک تهران را بازنشسته شدن نوازندگان تراز اول این ارکستر دانست.

     به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیدمحمد میرزمانی، که شامگاه گذشته -۲۱ بهمن ماه- در برنامه‌ تلویزیونی «گام هفت» حاضر شده بود درباره وضعیت ارکستر سمفونیک تهران در سخنانی گفت: هنر و تاریخ هنر فراز و نشیب‌های زیادی داشته است و به طور قطع این فراز و فرود در مورد وضعیت ارکستر سمفونیک تهران نیز صدق می‌کند.

    به گفته وی،یکی از مشکلات بزرگی که ارکستر با آن مواجه است، بازنشسته شدن نوازندگان تراز اول و نداشتن جایگاه دولتی و عدم اختصاص ردیف بودجه به این ارکستر است.

    او معتقد است: بودجه‌ای که در اختیار دفتر موسیقی قرار می‌گیرد،صرفا جهت حمایت از موسیقی‌دانان کشور در نظر گرفته شده و برای بسیاری از فعالیت‌های هنری بودجه کافی در اختیار نیست.

    مدیر دفتر موسیقی درباره وضعیت این ارکستراظهار امیدواری کرد: تلاشمان بر این است تا نوازنده‌های سرگروه سابق همچون جاوید مجلسی و ظهیرالدینی را دوباره به ارکستر دعوت کنیم و با حمایت‌های معاون امور هنری نیز به زودی مشکلات مالی نیزحل خواهد شد.

    میرزمانی درباره فعالیت‌های آتی ارکستر سمفونیک تهران نیز گفت: در دو کنسرت اخیری که در تالار وحدت برگزار شد ارکستر به روال عادی بازگشت و اکنون نادر مرتضی‌پور (رهبر ثابت ارکستر سمفونیک) نیز در تلاش است رپرتواری تلفیقی از موسیقی کلاسیک و ایرانی آماده کند.

    این آهنگساز اضافه کرد:سعی داریم از آهنگسازان ایرانی و جوان که توانایی همکاری را دارند در این ارکستر دعوت کنیم و به طور قطع یکی از پایان‌نامه‌های برتر سال گذشته توسط ارکستر سمفونیک نیز اجرا خواهد شد.

    مدیر دفتر موسیقی در بخش دیگری از سخنانش درباره وضعیت بودجه سازمان متبوعش در سخنانی مطرح کرد:دیدگاه وزارت ارشاد نسبت به هنر و هنرمند بسیار بهتر شده است اما گاهی محدودیت‌های بودجه‌ای به چشم می‌خورد که تنها مربوط به دفتر موسیقی نیست؛ بلکه بودجه یک معضل عمومی است و کل کشور با آن درگیر است.

    وی درباره دلیل اجرای قطعات صرفا سفارشی توسط ارکستر سمفونیک گفت: به هر حال باید قطعاتی در قالب سمفونیک به هنرمندان سفارش داده شود تا موسیقی‌دانان در این زمینه نیز فعال باشند و زمانی باید تنها کیفیت قطعات را بررسی کنیم که کمیت قطعات نیز قابل توجه باشد. متأسفانه کمیت قطعات ما برای ارکستر سمفونیک زیاد نیست.

    او در همین رابطه ادامه داد: اگر تاریخ انقلاب اسلامی را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که در این سی و چند سال حداکثر ۱۵ سمفونی ساخته‌ایم. در چنین شرایطی سعی کردیم به استادان موسیقی قطعاتی را سفارش دهیم. در این زمینه سعید شریفیان و شاهین فرهت از جمله هنرمندانی بودند که ما را همراهی کردند.

    میرزمانی سفارش قطعات کوتاه را نیز برای ارکستر حائز اهمیت دانست و افزود: ساخت قطعات کوتاه هنرمندان را بیشتر درگیر کرده و همچنین تنوع آثار و رنگ‌آمیزی ارکستر بهتر خواهد شد. این آهنگساز درباره ضرورت سفارش سمفونی نیز در سخنانی مطرح کرد: در این زمینه باید تعارف را کنار بگذاریم چرا که شکوفایی هنر در سفارش است. برای نمونه «باخ» همه آثارش را این گونه می‌ساخته است چرا که بستری برای شکوفایی هنر لازم است.

    مدیر دفتر موسیقی در ادامه سخنانش از به روز شدن سایت ارکستر سمفونیک تهران نیز خبر داد و افزود: پس از دهه فجر، سایت ارکستر سمفونیک تهران فعالیت‌های خود را به طور جدی آغاز خواهد کرد.

    میرزمانی با بیان اینکه به عنوان مسئول در عرصه موسیقی درباره کیفیت قطعات ارکستر سمفونیک تهران پاسخگو نیست در عین حال درباره روند برنامه‌های این ارکستر، گفت: در حال حاضر در تلاش هستیم تا بر روی اشعار صائب تبریزی کار کرده و چند قطعه برای ارکستر سمفونیک بنویسیم.

    مدیر دفتر موسیقی اظهار تأسف کرد: برای ارکستر سمفونیک رپرتوار بسیار کمی وجود دارد و در این زمینه باید تلاش‌های زیادی انجام گیرد. بحث دیگری که در این زمینه پیگیری خواهد شد استفاده از اشعاری در رابطه با آیات شریف قرآن خواهد بود تا این اشعار جمع‌آوری شده و در قالب یک رپرتوار مستقل در ارکستر سمفونیک تهران نواخته شود.

    در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی، میرزمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا چندی است ارکستر سمفونیک از رهبر میهمان استفاده نمی‌کند، بیان کرد: دعوت از رهبر میهمان از برنامه‌های آتی ما برای ارکستر است که در سال آینده رخ خواهد داد. البته وقتی هنرمندی از خارج از کشور به ایران دعوت می‌شود شرایط کمی متفاوت می‌شود. از آن جهت که باید از مراجع ذی صلاح استعلام گرفته تا موج‌هایی به وجود نیایند و شرایط را ملتهب نکنند.

    مدیر دفتر موسیقی در پاسخ به سوال دیگری با این مضمون که «دغدغه شما برای موسیقی کشور چیست؟» تصریح کرد: بنده آدم سیاسی نیستم و استراتژی دفتر موسیقی تنها حمایت از موسیقی ایرانی است و تمام هم و غم بنده نیز بر این است که نگاه ویژه‌ای بر این موسیقی داشته باشم. البته باید بگویم با موسیقی پاپ نیز هیچ مشکلی ندارم و علاقه‌مند هستم موسیقیدانان دارای تجربه که حتی در موسیقی «ژانر» علم و تخصص و حرفی برای گفتن دارند با ما همکاری کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=17329
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *