×
×

سالگرد درگذشت اصفهانی

  • کد نوشته: 16503
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۶ام آذر ۱۳۹۰
  • ۱ دیدگاه
  • تاج مانند کسی آواز نمی‌خواند؛ در واقع او تنها خواننده‌ای است که هرگز مانند کسی نخوانده و خواسته حرف خودش را در موسیقی آوازی ایران بزند. علی اصغر شاهزیدی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران درباره استاد خود جلال الدین تاج اصفهانی گفت: قبل از اینکه خدمت استاد تاج برسم از ۱۳ سالگی […]

  • تاج مانند کسی آواز نمی‌خواند؛ در واقع او تنها خواننده‌ای است که هرگز مانند کسی نخوانده و خواسته حرف خودش را در موسیقی آوازی ایران بزند.

    علی اصغر شاهزیدی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران درباره استاد خود جلال الدین تاج اصفهانی گفت: قبل از اینکه خدمت استاد تاج برسم از ۱۳ سالگی و شاید کمی قبل تر از آن آواز می خواندم و تقریبا به دستگاه ها و گوشه های آواز ایرانی آشنا بودم و صدایم تقریبا شکل گرفته بود؛ البته سبک و شیوه ای برای خواندن نداشتم. تا اینکه در سال ۱۳۴۹ به محضر استاد تاج اصفهانی راه یافتم.
    این استاد خواننده و استاد آواز در ادامه افزود: هنوز یکی دو ماه از این اتفاق نگذشته بود که نوعی ارتباط مرید و مرادی بین ما شکل گرفت. پیوندی نا گسستی ایجاد شد که باعث شد از آن به بعد در بسیاری از مواقع و جدا از فضای استاد و شاگردی همواره در خدمت ایشان باشم و در میهمانی ها و سفرها نیز استاد تاج را همراهی کنم.
    وی همچنین تصریح کرد: تنها عده انگشت شماری بودیم که در منزل استاد درس می گرفتیم که از آن میان می توانم به افرادی چون ناصر یزدی خاص، آقای مراتب، آقای محبی زاده و مدت کوتاهی نیز آقای علی رضا افتخاری اشاره کنم.  این کلاس معمولا روز جمعه برگزار می شد. استاد کلاس دیگری نیز داشت که در مرکز فرهنگی صدا و سیما برگزار می شد و تا سال ۵۶ و ۵۷ که مصادف با تحولات اجتماعی سیاسی بود ادامه داشت.
    شاهزیدی در مورد شیوه تدریس تاج اصفهانی گفت: شیوه تدریس استاد تاج نیز به این شکل بود که ایشان مطلبی را می خواند و پس از ایشان ما می بایست بلافاصله همانجا آن مطلب را می خواندیم. آن روزها مثل امروز نبود که ضبط صوت داشته باشیم و پس از گرفتن درس، یک هفته برای حاضر کردن آن وقت داشته باشیم. با اینکه این شیوه کمی سخت بود اما باعث توانایی بیشتر شاگرد می شد.
    خواننده آلبوم«چرخ گردون» ادامه داد: یکی از نکات بسیار با اهمیت در سبک خوانندگی استاد تاج اصفهانی توجه ویژه به مسئله شعر بود. تاج به نحوی شعر را در آواز اجرا می کرد که به بهترین شکل ممکن معنی آن به شنونده عرضه می شد. این توانایی تنها از شعر شناسی و احاطه کامل او بر ادبیات نشات می گرفت. از آنجا که شعر را به درستی اجرا می کرد و مدام در اجرای شعر به شاگردانش تذکر می داد به طور طبیعی شاگردانش نیز به درک قابل توجهی از شعر می رسیدند.
    وی تاکید کرد: مهمترین ویژگی خوانندگی تاج اصفهانی این بود که اکثر تحریرهای آوازهایش ابداعی بود. وقتی آثار صفحات و اجراهای رادیویی استاد تاج اصفهانی را با خوانندگان نسل گذشته اش مقایسه می کنیم به وضوح تفاوت میان تحریرهای تاج را با آنها متوجه می شویم. این در حالی است که تنوع تحریری بسیاری نیز در آوازهای تاج وجود دارد.
    علی اصغر شاهزیدی افزود: ایشان همچنین بنیانگذار سبک آوازی تاج اصفهانی بودند. تاج مانند کسی آواز نمی خواند. در واقع او تنها خواننده ای است که هرگز مانند کسی نخوانده و خواسته حرف خودش را در موسیقی آوازی ایران بزند. اگر استاد، آوازی را در سه گاه می خواند و باز از او تقاضا می کردند به هر دلیلی آواز دیگری در فضای سه گاه بخواند آوازی کاملا متفاوت را می شنیدند.
    این مدرس آواز ادامه داد: اگر آثار دوره جوانی تاج اصفهانی را بشنوید آن حجم صدا با آن همه تحریر و توانایی برایتان غیر قابل باور خواهد بود. ادیب خوانساری روزی در رادیو ایران طی مصاحبه ای گفته بود هیچ کس توانایی عرض اندام در مقابل تاج اصفهانی را ندارد و این جمله درستی بود.
    وی در مورد منش تاج اصفهانی گفت: تاج نه تنها در هنر که در تمام جنبه های زندگی اش آدم خاصی بود و منش خاصی نیز داشت. او به معنای واقعی کلمه فردی روحانی بود و آثاری از فخر در او دیده نمی شد. امروز سی امین سالروز درگذشت استاد تاج اصفهانی است که ما مراسمی را از ساعت ۳۰/۱۳ برای ایشان در تخت فولاد برگزار خواهیم کرد. هیچ تبلیغی برای این مراسم نشده و شما اگر به این مجلس بیایید خواهید دید که چه جمعیتی با اکثریت جوان ها در این مراسم حاضر می شوند و این موضوع ارتباط مستقیم با نیروی باطنی و شخصیت والای استاد تاج اصفهانی دارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=16503
       
    برچسب ها تاج اصفهاني

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *