×
×

گزارش رونمایی آلبوم ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی

  • کد نوشته: 16347
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۳۰ام آبان ۱۳۹۰
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبری فارس توانا، صبح امروز مراسم رونمایی آلبوم ردیف ۷ دستگاه موسیقی ایرانی، به روایت استاد موسی خان معروفی با حضور شاهین فرهت، رضا مهدوی، مهدی آذرسینا، محسن مومنی و محسن نفر در سالن مهر حوزه هنری و تبلیغات اسلامی برگزار شد. بنابر این گزارش در ابتدای این برنامه دو […]

  • به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبری فارس توانا، صبح امروز مراسم رونمایی آلبوم ردیف ۷ دستگاه موسیقی ایرانی، به روایت استاد موسی خان معروفی با حضور شاهین فرهت، رضا مهدوی، مهدی آذرسینا، محسن مومنی و محسن نفر در سالن مهر حوزه هنری و تبلیغات اسلامی برگزار شد.

    بنابر این گزارش در ابتدای این برنامه دو هنرمند به دونوازی تار پرداختند. پس از آن رضا مهدوی؛ رئیس موسیقی حوزه هنری به روی سن آمد و گفت: اگر بخواهیم به شاخه غنی ایرانی در موسیقی را در نظر بگیریم خالقان آهنگسازان و تمامی این قشر ما را به اخلاقیات سوق می‌دهند گرچه غربی‌ها در تکنیک نسبت به ما بسیار پیشرفته‌تر هستند اما روح و کالبد درونی موسیقی ایرانی به واسطه تکنیک نیست که بر دل و جان افراد می‌نشیند.
    وی ادامه داد: موسیقی که امروز از لحاظ کمی و کیفی مورد استقبال قرار گرفته و به موسیقی پاپ و شبه پاپ معروف است را باید با دقت مورد بررسی قرار داد.

    مهدوی در ادامه تاکید کرد: بستر موسیقی باید از آموزش آغاز شود و آموزش باید اصلاح شود. یکی از حوزه‌های موسیقی که باید به آن توجه خاصی شود، موسیقی ردیف است.
    وی در ادامه با اشاره به تاثیر حوزه هنری در احیای موسیقی گفت: حوزه هنری محل عاشقی کردن است و در واقع مسئولان باید باعث بهبود این شرایط باشند.

    به گزارش فارس، در ادامه برنامه شاهین فرهت با اشاره به اجرای دونوازی ساز گفت: تاکنون از پتانسیل سازهای ایرای به اندازه کافی استفاده نشده در ضمن باید بگویم حوزه هنری زمانی که موسیقی مظلوم واقع شده بود از آن حمایت کرد و به حق نام حوزه هنری شایسته آن است.
    فرهت ادامه داد: هنر و علم دو مقوله متفاوت هستند به عنوان مثال اگر لوئی پاستور اختراع نمی‌کرد شخص دیگری کار وی را انجام می‌داد اما اگر حافظ نبود مطمئن باشید ادبیات حافظ تا ابد سروده نمی‌شد.
    این کارشناس موسیقی در ادامه گفت: بحث به وجود آمدن یک اثر جدید توسط دوست قدیمی بنده باعث شد ما در اینجا گرد هم بیاییم. باید بگویم محسن نفر موسیقی را خوب می‌شناسد و از این موسیقی‌دانانی است که موسیقی که می‌سازد تاریخ مصرف ندارد.
    وی ادامه داد: ما با پشتوان عمیق و پرباری که در موسیقی داریم، ردیف برای ما آهنگسازان الهام بخش است و اگر ردیف نبود این نوع ملودی‌های فولکلور به وجود نمی‌آمد.

    به گزارش فارس در ادامه برنامه محسن مومنی، شاهین فرهت، رضا مهدوی، مهدی آذرسینا به روی سن آمدند و با اهدای لوح تقدیر و جایزه ویژه از محسن نفر تقدیر کردند.
    در ادامه محسن نفر ضمن سپاس از حضور اساتید موسیقی وهنر گفت: در حکمت قدیم ما، بشر در سه حوزه عقل، احساسات و عواطف و هیجانات خلاصه می‌شد. حوزه عقل محل فیزیکی محدوده ذهن و فکر آدمی است وحوزه احساسات حوزه قلب، سینه و صدر آدمی است و هیجانات در حوزه پایین‌تر قرار می‌گیرد.
    وی ادامه داد: فکر، صدا و ندایی است که به گوش آدمی می‌رسد و حقیقتا ساختار جهان هستی توامان بودن فیزیک و متافیزیک است.
    نفر در ادامه گفت:‌ نکته مهم در این راستا این است که این صدا و ندا را چه کسی به ما می‌رساند و فاعل آن کیست. مظاهر فکر بشری هنر است و هنر مخلوق ذهن انسان است و بنده معتقدم ایران و ایرانی باید مفتخر باشد در زمینه موسیقی ردیف را از آن خود کرده است.

    وی در ادامه گفت: عموم موسیقی‌های مبتذل در دسته هیجانات قرار می‌گیرد و بقیه حوزه‌های موسیقی که از احساسات و عواطف و عقل و خرد نشات می‌گیرد در سایه حوزه هیجانات احاطه می‌شود.
    این موسیقیدان در ادامه با اشاره به جزئیات موسیقی ردیف بیان داشت: ردیف از جمله موسیقی‌هایی است که در ساخت عقل بشر اتفاق افتاده است و باید بگویم افراد با شنیدن ردیف ۷۰ تا ۸۰ درصد به تفکر می‌‌رسند.
    نفر در ادامه تاکید کرد: ما قدر موسیقی خود را نمی‌دانیم. اگر در کتاب‌هایی که ایران را با تمدن سه هزار ساله معرفی کرده است،دقت کنیم متوجه می‌شویم که ما هنوز نتوانسته‌ایم از موسیقی به سامان اقتصادی و سامان فرهنگی برسیم چرا که موسیقی ما همواره در دستبرد فرهنگ و اقوام مختلف و بیگانه بوده و تنها نغمه‌هایی آمدند و رفتند.
    نفر در پایان تاکید کرد:‌ اگر در جهان فرش ایران بسیار مورد توجه است، اما باید گفت موسیقی ما با وجود اینکه تاریخی ۱۰ هزار ساله را به خود همراه دارد همواره مورد غفلت واقع شده و با وجود این مردم ایران این افتخار را داشتند که این تاریخ را نغمه‌سرایی کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=16347
       
    برچسب ها محسن نفر

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *