×
×

نها دونلی‌نواز ایران

  • کد نوشته: 16287
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۲۶ام آبان ۱۳۹۰
  • ۲ دیدگاه
  • تنها دونلی‌نواز ایران می‌گوید: مدت‌ها است که دیگر برای اجرای هیچ برنامه‌ای دعوت نمی‌شوم و گویی دیگر سازهای نواحی مانند «دونلی» اهمیت خود را نزد دست‌اندرکاران موسیقی کشورمان از دست داده‌اند. شیرمحمد اسپندار در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران (نای) ضمن بیان این مطلب گفت: موسیقی بلوچی طی قرن ها سینه به سینه چرخیده […]

  • تنها دونلی‌نواز ایران می‌گوید: مدت‌ها است که دیگر برای اجرای هیچ برنامه‌ای دعوت نمی‌شوم و گویی دیگر سازهای نواحی مانند «دونلی» اهمیت خود را نزد دست‌اندرکاران موسیقی کشورمان از دست داده‌اند.

    شیرمحمد اسپندار در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران (نای) ضمن بیان این مطلب گفت: موسیقی بلوچی طی قرن ها سینه به سینه چرخیده و امروز به ما رسیده است؛ اما با این وضعیت به نظر می رسد دیگر نتوانیم شاهد ادامه حیات این موسیقی و فرهنگ برای نسل های آینده باشیم.

    این نوازنده دونلی که در دهه گذشته موفق به کسب دکترای افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه شده افزود: در گذشته هر از چند گاهی برای اجرا در جشنواره ای دعوت می شدم و از این راه حداقل دستمزدی برای گذران زندگی ام به دست می آوردم و به زحمت به فعالیت موسیقی خود ادامه می دادم؛ اما مدت ها است که دیگر برای اجرا به هیچ برنامه ای دعوت نمی شوم و گویی دیگر سازهای نواحی مانند “دونلی” اهمیت خود را نزد دست اندرکاران موسیقی کشورمان از دست داده اند.

    وی همچنین تصریح کرد: من سال های بسیاری را برای یادگیری تکنیک های سخت نوازندگی “دونلی” در پاکستان گذرانده ام و تنها نوازنده این ساز محسوب می شوم که توانایی تکنوازی با شیوه “باد پس گردونی” را دارد. اما نکته بسیار تلخ اینجا است که پس از من هیچ نوازنده دیگری قادر به نواختن این ساز با این تکنیک نیست.

    اسپندار درباره وضعیت کنونی خود گفت: من بیش از ۸۰ سال سن دارم و در منطقه دور افتاده بمپور سیستان و بلوچستان ساکن هستم. از این رو اگر کسی نیز تمایل به یاد گیری”دونلی” داشته باشد نمی تواند آن را یاد بگیرد. من بارها گفته ام اگر مسئولان ارشاد شرایطی را برای آموزش دادن من فراهم کنند با کمال میل این کار را انجام خواهم داد.

    شیر محمد اسپندار یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره های موسیقی منطقه بلوچستان است که در جشنواره های مختلف خارجی سبب شگفتی موسیقیدان‌های غربی شده است  و او را به عنوان یکی از نمادهای موسیقی محلی ایران می‌شناسند.

    https://musiceiranian.ir/?p=16287
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *