×
×

سیدعباس سیدحسینی:

  • کد نوشته: 15396
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۰ام مهر ۱۳۹۰
  • ۰
  • از سال گذشته مدرسه‌ی اسلامی هنر در شهر قم، با تعریف پروژ‌ه‌های پژوهشی در حوزه‌ی هنر، اقدام به تشکیل شوراهای تحقیقاتی کرده‌است. این شورا‌ها تعدادی از پژوهشگران فقهی را شامل می‌شود که از مدرسین عالی حوزه‌ی علمیه‌ی قم هستند. در این راستا، سال گذشته پروسه‌ی تحقیق و تدریس در حوزه‌ی خارج فقه مدرسه‌ی اسلامی هنر […]

  • از سال گذشته مدرسه‌ی اسلامی هنر در شهر قم، با تعریف پروژ‌ه‌های پژوهشی در حوزه‌ی هنر، اقدام به تشکیل شوراهای تحقیقاتی کرده‌است. این شورا‌ها تعدادی از پژوهشگران فقهی را شامل می‌شود که از مدرسین عالی حوزه‌ی علمیه‌ی قم هستند. در این راستا، سال گذشته پروسه‌ی تحقیق و تدریس در حوزه‌ی خارج فقه مدرسه‌ی اسلامی هنر در حیطه‌ی هنرهای تجسمی به حجت‌الاسلام سیدعباس سیدحسینی محول شده بود که با اتمام تحقیقات، کار را در سال جاری در حوزه‌ی موسیقی آغاز کرده‌است.

    سیدحسینی در گفتگو با خبرنگار ایلنا توضیح داد: در وهله‌ی اول این پیشنهاد ازسوی مدرسه‌ی اسلامی هنر مطرح شد و من باتوجه به احساس نیاز و ضرورت روشن شدن وضعیت گرایش‌های هنری برای اقشار جامعه، این مسوولیت را قبول کردم.

    وی گفت: جامعه‌ی ما نیاز‌ها و مطالباتی خصوصا از بعداز انقلاب داشته و دارد که پرداختن به آن‌ها به کندکاو‌های عمیق‌تر و میدانی‌تری نیاز دارد. البته این به آن معنا نیست که در گذشته بزرگان ما نسبت به این حوزه‌ها بی‌تفاوت بوده‌اند؛ بلکه آثار متعددی در طول تاریخ مکتوب شده است؛ اما نظر ما این است که باید میدان تحقیقات را به صورتی وسیع پیگیری کرد.

    سیدحسینی ضمن بیان این مطلب که نتیجه‌ی تحقیقات در حوزه‌ی هنر‌های تجسمی این بود که مجسمه‌سازی حرام نیست؛ مگر آنکه مجسمه برای کرنش و پرستش ساخته شود، ادامه داد: کاری که ما انجام می‌دهیم، گردآوری فتواها و نظرات فقهی است که از گذشتگان به جا مانده و تطبیق آن‌ها با یکدیگر. مسائل در چارچوب فقه جواهری مورد بررسی و بازنگری قرار می‌گیرند و ما معتقدیم هنوز ناگفته‌هایی وجود دارد که می‌توان از میان نظرات بزرگان آن‌ها را استنباط کرد.

    این مدرس خارج فقه، درمورد مطالبات مردم و وظیفه‌ی فقها گفت: شکی نیست که فقها باید جوابگوی مطالبات مردم و انقلاب باشند. در حوزه‌ی موسیقی نیز، مردم حق دارند که مرز بین غنا و غیرغنا را بدانند. در این حوزه قول‌های متفاوت وجود دارد که ما سعی می‌کنیم با پژوهش بر آن‌ها به نتایج واضح و شفافی دست پیدا کنیم.

    سیدحسینی اظهار داشت: قصد ما این است که این تحقیقات به صورت فردی دنبال نشود، لذا گروهی تشکیل شده که متشکل از کارشناسان حوزه‌ی غنا و مسائل فقهی هستند. نتایج به صورت مقطعی در کلاس‌های درسی برای طلاب تدریس می‌شود و درنهایت نتایج پایانی تحقیقات به صورت مکتوب و صوتی ارائه خواهد شد.

    وی درمورد شیوه‌ی تحقیقاتی گروه‌اش توضیح داد: ما کار را به دو بخش تقسیم کرده‌ایم؛ نخست بخش موسیقی آوازی و هر آنچه از حنجره‌ ساطع می‌شود و دوم سازها و آلات موسیقی. درحال حاضر روی بخش اول کار می‌کنیم اما در بخش دوم، هرگاه احساس کنیم که نیاز به اطلاعات تخصصی در حوزه‌ی موسیقی سازی داریم، از کارشناسان موسیقی یاری خواهیم گرفت.

    این مدرس در پاسخ به این سوال که اصولا «غنا» کدام یک از تقسیمات دوگانه‌ی مطرح شده را شامل می‌شود، گفت: نظرات مختلفی وجود دارد، به عنوان مثال مرحوم فیض کاشانی معتقد بوده که غنا حاصل صوتی‌ست که با صدای ساز همراه می‌شود. نظرات دیگری هم چون موسیقی همراه با رقص و اختلاط زن و مرد و… وجود دارد که همانطور که گفته شد، مشغول جمع آوری و پژوهش بر آن‌ها هستیم.

    وی ضمن بیان این مطلب که پیش‌داوری با اصل تحقیق منافات دارد، اظهار داشت: ما هرگز قصد پیش‌داوری و صدور حکم پیش از موعد نداریم زیرا در روز قیامت می‌بایست جوابگوی خداوند باشیم. از این‌رو از بیان هرگونه پیش‌داوری پرهیز می‌کنیم و نشر نتایج نهایی را که در آخر خود نیز تسلیم آن‌ها خواهیم بود، در قالب مکتوب در اختیار مدرسه‌ی هنر قرار خواهیم داد.

    https://musiceiranian.ir/?p=15396
       
    برچسب ها موسیقی و غنا

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *