×
×

سالروز تولد زنده یاد پرویز مشکاتیان

  • کد نوشته: 1366
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۵ام اردیبهشت ۱۳۸۹
  • ۰
  • داریوش سالاری از سازندگان برجسته ساز سنتور گفت: زنده یاد پرویز مشکاتیان علاوه براینکه نوازنده ای بسیار توانا بود، با ظرافت مینواخت و عیوب ساز را می پوشاند. داریوش سالاری سازنده برجسته ساز سنتور روز شنبه به خبرنگار موسیقی ایرنا گفت: مشکاتیان سنتور را به نحوی بسیار دقیق کوک می‌کرد. وی افزود: او نوآوری در […]

  • داریوش سالاری از سازندگان برجسته ساز سنتور گفت: زنده یاد پرویز مشکاتیان علاوه براینکه نوازنده ای بسیار توانا بود، با ظرافت مینواخت و عیوب ساز را می پوشاند.

    داریوش سالاری سازنده برجسته ساز سنتور روز شنبه به خبرنگار موسیقی ایرنا گفت: مشکاتیان سنتور را به نحوی بسیار دقیق کوک می‌کرد.
    وی افزود: او نوآوری در سیستم نوازندگی قدیم سنتور بوجود آورد و در کنار نوازندگی، آهنگساز و تنظیم کننده بسیار خوبی بود.
    سالاری گفت: مشکاتیان در ریتم بسیار قوی بود و قطعات زیبایی را نوشت و اجرا کرد، او در ارکستراسیون نیز توانایی خاصی داشت و این کار را در موسیقی ایرانی به بهترین نحو انجام می‌داد.
    این سازنده ساز در ادمه گفت: ۱۵ سال پیش بود که آن مرحوم از من یک سنتور فا کوک خواست من هم با تمام تلاش و توانم برای او سنتور دلخواهش را ساختم،‌ که همیشه روی میز کارش بود و بیشتر تمریناتش را با آن انجام می داد.
    سالاری افزود: هر زمان که او را می دیدم موسیقی کار می کرد و در حال نوشتن قطعه بود، مشکاتیان در شعر تبحر داشت و آن را خوب می شناخت.
    وی در ادامه افزود: مشکاتیان در روابط اجتماعی دارای روابطی بسیار انسانی بود و از عاطفه بالایی برخوردار بود.
    این سازنده سنتور گفت: ۲۰ سال او را می شناختم و همیشه می دیدم که دو مسئله اورا بسیار رنج می داد، یکی مشکلش در رابطه با استاد شجریان و دیگری کم توجهی به موسیقی در دانشگاه ها و جزمیت برخی ممتحنین و اساتید آنها.
    سالاری گفت: در دانشگاه های و مراکز آموزش موسیقی ما، ممتحنین نمی گذاشتند آثار و قطعات او اجرا شود و اصولا آنها را جز قطعات موسیقی ایرانی به حساب نمی آوردند، در حالیکه همه می‌دانیم قطعات او از بهترین آثار موسیقی ایرانی است و در دنیا آنها را قبول دارند.
    سالاری در پایان گفت: موسیقی زبانی جهانی دارد، زنده یاد پرویز مشکاتیان خیلی تلاش کرد که موسیقی ایرنی را زنده نگه دارد، اما از این دو مسئله که گفتم بسیار رنج می برد.
    استاد پرویز مشکاتیان در تاریخ ۳۰ شهریور سال ۱۳۸۸ در منزلش در تهران و در سن ۵۴ سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

    https://musiceiranian.ir/?p=1366
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *