×
×

دو کتاب “ترنم موسیقی” و “بینش و موسیقی”

  • کد نوشته: 1362
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۵ام اردیبهشت ۱۳۸۹
  • ۰
  • انتشار دو کتاب “ترنم موسیقی” و “بینش و موسیقی” از رضا مهدوی و “ردیف موسیقی ایران برای بربط” تدوین منصور نریمان که قرار بود توسط سوره مهر در نمایشگاه کتاب عرضه شود با کمی تاخیر منتشر می‌شود. کتاب “ترنم موسیقی” حاوی مجموعه گفتارها و مباحث تخصصی در زمینه موسیقی است که به شکل دسته‌بندی شده […]

  • انتشار دو کتاب “ترنم موسیقی” و “بینش و موسیقی” از رضا مهدوی و “ردیف موسیقی ایران برای بربط” تدوین منصور نریمان که قرار بود توسط سوره مهر در نمایشگاه کتاب عرضه شود با کمی تاخیر منتشر می‌شود.

    کتاب “ترنم موسیقی” حاوی مجموعه گفتارها و مباحث تخصصی در زمینه موسیقی است که به شکل دسته‌بندی شده به دوستدان هنر عرضه خواهد شد. در این نوشتار مسائلی درباره موسیقی دستگاهی ایران عنوان شده که برای متخصصان این حوزه مفید است.

    “بینش و موسیقی” هم  نخستین بار در سال ۷۴ از سوی دانشگاه سوره منتشر شده است. این کتاب پس از استقبال از سوی دانشجویان و خانواده استاد سیدتقی بینش با بازنویسی و اضافه شدن یک بخش دیگر منتشر می‌شود.این کتاب شامل دو بخش زندگینامه و مجموعه مقالات ا بینش و مجموعه نظرات دیگران درباره این پژوهشگر موسیقی است.
    بینش از پایه‌گذاران تحقیقات نسخه‌شناسی در ایران است و به عنوان پدر نسخه‌شناسی شناخته می‌شود. او زندگی خود را وقف رساله‌شناسی و موسیقی قدیم کرده است.
    همچنین مرکز موسیقی حوزه هنری برای اولین بار کتابی در زمینه ردیف موسیقی ایرانی برای بربط با عنوان “ردیف موسیقی ایرانی برای بربط” از منصور نریمان را تدوین کرده است.
    منصور نریمان، نوازنده و پژوهشگر، درباره این کتاب گفت: استنباط افراد این است که ساز عود متعلق به عرب‌ها‌ و ترک‌ها است در حالی که “عود” سازی است متعلق به ایرانیان و نام نخستین آن “بربط” بوده ولی به دلایلی به دست عرب‌ها می‌افتد و به “العود” تغییر نام می‌دهد. اکنون این ساز با عنوان عود در ایران شناخته می‌شود.
    وی ادامه داد: عود ساز تخصصی من است. درباره این ساز برخلاف سازهای دیگر کتابی منتشر نشده، از این رو تصمیم گرفتم درباره این ساز کتاب بنویسم و “شیوه بربط نوازی” را در این زمینه منتشر کردم. دومین کتابم به ۴۲ قطعه برای عود از ساخته‌های خودم اختصاص دارد.
    نریمان گفت: این قضیه ادامه پیدا کرد تا در نهایت تصمیم گرفتم، یادداشت‌های خودم را که در هنرستان موسیقی آموزش داده می‌شد، جمع‌آوری و در قالب کتاب به هنردوستان ارائه کنم. گردآوری و جمع‌بندی این مطالب طی ۱۰ سال و با همکاری هنرجویانم علی پژوهشگر، شایاندخت عابدینی‌منش، نگار بوبان و یعقوب نوروزی در قالب کتاب “ردیف موسیقی ایرانی برای بربط” شکل گرفت و آماده چاپ شد.
    وی اضافه‌کرد: اصول و پایه موسیقی بر ۱۲ قسمت بنا شده که شامل ۷ دستگاه و ۵ آواز است. آهنگساز باید با ردیف و دستگاه آشنا باشد تا بتواند آهنگسازی کند. این ۱۲ قسمت جزو علوم پایه در موسیقی محسوب می‌شود. کتاب “ردیف موسیقی ایرانی برای بربط” حاوی این ردیف‌ها است.
    به گفته وی، این کتاب همراه با نرم افزاری که محتویات کتاب را ارایه می‌کند با همکاری مرکز موسیقی حوزه هنری و انتشارات سوره مهرعرضه می‌شود.
    https://musiceiranian.ir/?p=1362
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *