×
×

پس از چند روز بستری در بیمارستان

  • کد نوشته: 134423
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۹ام بهمن ۱۳۹۵
  • ۰
  • «عبدالوهاب شهیدی» – خواننده‌ی پیشکسوتِ موسیقی سنتی ایران- که به علت مشکل ریوی در بیمارستان بستری شده بود، هم‌اکنون در منزل دوران نقاهت خود را می‌گذرانند. یکی از اعضای خانواده‌ی این هنرمند پیشکسوت، در این باره می‌گویند: «استاد شهیدی، مدتی است که دچار بیماری ریوی و تنفسی هستند و در این مدت، چند باری به […]

    پس از چند روز بستری در بیمارستان
  • «عبدالوهاب شهیدی» – خواننده‌ی پیشکسوتِ موسیقی سنتی ایران- که به علت مشکل ریوی در بیمارستان بستری شده بود، هم‌اکنون در منزل دوران نقاهت خود را می‌گذرانند.

    یکی از اعضای خانواده‌ی این هنرمند پیشکسوت، در این باره می‌گویند: «استاد شهیدی، مدتی است که دچار بیماری ریوی و تنفسی هستند و در این مدت، چند باری به همین خاطر در بیمارستان بستری شدند، این بار نیز چند روزی در بیمارستانِ دی بستری بودند و بعد از بهبودی حالشان، هم‌اینک در منزل دوران نقاهتشان را سپری می‌کنند. البته به خاطرِ کهولت سن و همچنین بیماری، ساعات زیادی را خواب هستند و همچنان سرفه‌، اذیتشان می کند.»

    عبدالوهاب شهیدی (تولد ۱۳۰۰ ش) خواننده و نوازنده عود است. او آموزش های اولیه خود را از استادان قدیمی گرفت و در مهاجرت از زادگاهش به تهران استاد اصلی خود را که اسماعیل مهرتاش (نوازنده تار، آهنگساز و رئیس انجمن تئاتر و موسیقی معروف در تهران به نام «باربد») پیدا کرد. شهیدی از نسل دوم خوانندگان «جامعه باربد» است. همکاری عبدالوهاب شهیدی با برنامه گل‌ها از سال های ۱۳۳۶ آغاز شد. خیلی زود او به عنوان یکی از خوانندگان اصلی برنامه گلها شناخته شد و نام او در کنار بزرگانی چون غلامحسین بنان، حسین قوامی، محمودی خوانساری و اکبر گلپایگانی قرار گرفت. او اولین خواننده تاریخ موسیقی معاصر ایران است که آوازش را خود با ساز همراهی کرد و نوازندگی اش، مورد تأیید نوازندگان حرفه ای قرار گرفت. برنامه های غیرآوازی (شامل تصنیف و ترانه) او نیز در گل ها زیادند؛ از بهترین‌های آنها می توان از تنظیم های روح الله خالقی برای ارکستر گل ها، تنظیم های جواد معروفی برای همین ارکستر و نیز ارکستر بزرگ رادیو، و تنظیم های فرامرز پایور برای ارکستر مخصوص سازهای ایرانی یاد کرد.

    در این برنامه ها، عبدالله شهیدی، تعدادی از آثار کلاسیک موسیقی ایرانی را خوانده است. صدای عبدالوهاب شهیدی در محدوده بم، گرم و با حالت است.

    از استاد عبدالوهاب شهیدی به پاس یک عمر فعالیت هنری در اولین جشن سالانه موسیقی ما تقدیر شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=134423
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *