×
×

ناصر نظر:

  • کد نوشته: 130351
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۲ام دی ۱۳۹۵
  • ۰
  • یک فعال حوزه موسیقی کودکان درباره حضور این موسیقی در جشنواره فجر، گفت: موسیقی‌دان‌های برجسته با سال‌ها شرکت در جشنواره‌ها و برگزاری کنسرت به موفقیت رسیدند و باید تشویق بچه‌ها را از جایی شروع کرد. ناصر نظر که در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر برنامه‌ای را در تالار وحدت روی صحنه می‌برد، در گفت‌وگو با ایسنا […]

    ناصر نظر:
  • یک فعال حوزه موسیقی کودکان درباره حضور این موسیقی در جشنواره فجر، گفت: موسیقی‌دان‌های برجسته با سال‌ها شرکت در جشنواره‌ها و برگزاری کنسرت به موفقیت رسیدند و باید تشویق بچه‌ها را از جایی شروع کرد.

    ناصر نظر که در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر برنامه‌ای را در تالار وحدت روی صحنه می‌برد، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وقتی امکان روی صحنه رفتن را برای کودکان ایجاد کنیم، ترس‌شان نسبت به صحنه از بین می‌رود و آن‌ها در آینده به هنرمندان حرفه‌ای و واقعی تبدیل می‌شوند.

    رهبر ارکستر کودکان پارس ادامه داد: بخش موسیقی کودک آنقدر جایگاه ویژه‌ای در جشنواره موسیقی فجر ندارد. گروه ما از چهارمین دوره این جشنواره (سال ۱۳۶۸) به‌شکل فعال در آن حضور داشته است. شاید هم چون شناخته‌شده هستیم، به‌شکل سمبولیک حضور داشته‌ایم. من وقتی به جدول برنامه‌ها نگاه می‌کنم، می‌بینم گروه‌های دیگر اجرا ندارند یا کسانی که دست‌اندرکار این رویداد هستند، ترجیح می‌دهند خیلی درگیر کار کودک نشوند، زیرا این کار نیازمند انجام هماهنگی‌های ویژه‌ای است.

    وی همچنین گفت: اگر بخشی در جشنواره فقط به اجرای کودکان و نوجوانان اختصاص داشته باشد، خیلی خوب است. در شهرستان‌ها گروه‌های بسیار قوی‌ای وجود دارند که اگر امکان داشته باشند، برای اجرا به تهران می‌آیند، البته اول باید رسم و رسوم و چارچوبی برای این موضوع معین شود. من فکر می‌کنم تا به حال به‌جز جشنواره موسیقی جوان، چیزی به نام جشنواره موسیقی کودک و نوجوان وجود نداشته است.

    نظر تاکید کرد: البته برگزاری جشنواره موسیقی کودک کار دشواری است. در حال حاضر به‌جز گروه «پارس» هیچ گروه کودکی در جشنواره فجر اجرا نمی‌کند. اگر این اجرا را نسبت به بچه‌هایی که در تهران زندگی می‌کنند، در نظر بگیریم خیلی کم است و باید برای این موضوع به فکر چاره‌ای بود.

    وی بیان کرد: اگر در جشنواره به این نوع موسیقی توجه شود و روز و مکان مناسب مانند روزهای تعطیل و ساعتی را که دیروقت نباشد در نظر بگیرند، خوب است. زیرا این اتفاق یک‌بار در سال و به‌صورت محدود برگزار می‌شود.

    رهبر ارکستر کودکان پارس که امسال در نخستین روز سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می‌رود، درباره این اجرا نیز توضیح داد: ما معمولا در دو نوبت کنسرت برگزار می‌کنیم. یکی از آن‌ها که بیشتر به کودکان اختصاص دارد، در روز جهانی کودک (مهرماه) برگزار می‌شود؛ اما ترجیح من این است که برنامه جشنواره طوری باشد که مخاطب بزرگسال را نیز دربر بگیرد.

    او اضافه کرد: در بخش اول ارکستر موسیقی ایرانی همراه‌ با ساز و هم آوایی قطعاتی را در جشنواره اجرا می‌کنند و بخش دوم به نواختن سازهای کوبه‌ای تعلق دارد که در آن از تمام سازهای کوبه‌ای نواحی ایران استفاده می‌شود. به‌دلیل استفاده از سازهای ریتمیک و کوبه‌ای، این برنامه می‌تواند برای بچه‌ها جذاب باشد. همچنین به‌دلیل سازهای ارکستر ایرانی مخاطب بزرگسال را نیز راضی می‌کند.

    به گزارش ایسنا، ناصر نظر موسیقی را از کودکی در کلاس‌های ارف آموخت و پس از انقلاب با تاسیس گروه موسیقی «پارس» در سال ۱۳۶۴ به تربیت مربیان کودک در کشور پرداخت.

    https://musiceiranian.ir/?p=130351
       
    برچسب ها ناصر نظر

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *