سیودومین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر و سند موسیقی در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد.
محمدحسین ایمانی خوشخو – رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی – در این جلسه گفت: امیدواریم با تعامل خانه موسیقی و دفتر موسیقی و هنرمندان، جشنواره بینالمللی موسیقی فجر با کیفیت و هدفمند برگزار شود.
او ادامه داد: سند معماری با حضور معاون وزارت راه شهرسازی و شهردار تهران در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و مقرر شد این سند با بیان موارد ضروری خلاصه شود و برای بررسی نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود. در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با نمایش اسلایدهای مسیر معماری ایران از دوره صفویه تا امروز، ساماندهی معماری بهعنوان یک مساله، ضرورت و اهمیت آن بیان شد.
رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: سند موسیقی نیز که تهیه شده است، در تعامل با دفتر موسیقی و کمیسیون هنر و معماری بازنگری نهایی شده و سپس به کمیسیون مشورتی شورا ارسال میشود و در نهایت برای بررسی و تصویب در شورای عالی مطرح میشود.
ایمانیخوشخو بیان کرد: امیدوارم تا پایان دولت یازدهم اسناد هنری معماری، سینما و موسیقی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شوند تا گامی به سمت ساماندهی هنرها و هماهنگی دستگاهها و نهادها برداشته شود.
رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر جایگاه هنر و هنرمندان در جامعه، گفت: جایگاه و اصالت هنرمندان بهگونهای است که لازم است مرجع بودن هنرمندان برای تاثیرگذاری در هنر حفظ شود و هنرمندان درگیر جریانها نشوند.
فرزاد طالبی – مدیرکل دفتر موسیقی – نیز در این جلسه با اشاره به شیوهنامه اجراهای صحنهای، گفت: این شیوهنامه را وزیر قبلی فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کرد، اما هنوز برای نهادهای مربوط ارسال نشده بود که قرار شد، به نهادها و دستگاههای مربوط ارائه شود.
او همچنین با اشاره به جشنوارههای موسیقی اظهار کرد: برنامههای سیودومین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر تکمیل شده است. در این دوره، رویکرد موسیقی انقلاب اسلامی پررنگ است و به موسیقی اصیل توجه جدی شده است. بررسی تولیدات موسیقی ایران که از سال گذشته در جشنواره آغاز شد در این دوره نیز انجام میشود.
حمیدرضا نوربخش – مدیر سیودومین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر – نیز در این جلسه گفت: در ۳۰ دوره جشنواره موسیقی فجر اتفاقات خوبی افتاد؛ اما ساز و کار جشنواره بهگونهای نبود که به سمت و سوی حرفهای برود. بنابراین از سیویکمین دوره تحولی در جشنواره ایجاد شد و بهگونهای ریلگذاری شد تا جشنواره تابع نظرات مدیران نباشد. از سال گذشته، جایزه تولیدات موسیقی در جشنواره مورد استقبال قرار گرفت و در دوره گذشته جشنواره، هنرمندان و گروههای شاخص و حرفهای به نوعی در داوری، شورای جشنواره یا اجرا حضور داشتند و سعی کردیم در سیودومین جشنواره گروههای حاضر چندان تکراری نباشند.
او با اشاره به حضور موسیقی ایرانی، نواحی، بانوان، کلاسیک و بخش بینالملل در جشنواره، اظهار کرد: بخش بینالملل با محوریت ایران فرهنگی برگزار میشود و گروههایی نیز از چند کشور اروپایی و ژاپن حضور دارند که در این بخش سعی شد، هنرمندان و گروههای شناختهشده را داشته باشیم. در موسیقی ارکسترال علاوه بر ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران، ارکسترهای دیگری نیز برنامه اجرا میکنند و بیشترین حضور ارکسترها را در جشنواره امسال داریم.
نوربخش ادامه داد: در موسیقی ایرانی جشنواره امسال، تم موسیقیهای خاطرهانگیز در نظر گرفته شد که بخشی از آن موسیقی انقلاب است و پنج گروه سنتی موسیقیهای خاطرهانگیز از انقلاب را اجرا میکنند. موسیقی نواحی نیز در جشنواره سیودوم مورد توجه جدی است که بخشی از آن موسیقی نواحی نسل قبل است و بخش دیگر نسل دوم و سوم که به موسیقی نواحی نگاه امروزی دارند. در بخش موسیقی بانوان نیز به موسیقی نواحی توجه شده و یک برنامه نیز با اجرای ۱۰ هنرمند شاخص موسیقی نواحی در جشنواره در نظر گرفته شده است.
مدیر سیودومین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر افزود: در بخش جایزه تولیدات موسیقی ایران، ۱۷۰ آلبوم موسیقی که از مهرماه سال گذشته تا مهرماه امسال تولید و منتشر شدهاند، بررسی و داروی میشود.
حسن بلخاری – عضو کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی – نیز در این جلسه گفت: ما دچار تغییر و تطور ذوق شدهایم، اما نباید موسیقی پاپ را در تقابل با سنتی بدانیم.
او ادامه داد: لازم است وجه جامعهشناسی در موسیقی نیز مورد توجه قرار گیرد و از منظر حکمت نیز به موسیقی توجه شود. اگر به زبان حکمی در موسیقی توجه شود میتواند چالشهای بخشهایی از موسیقی را برطرف کند.
در ادامه جلسه، اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهادهای خود را درباره سند موسیقی بیان کردند.
دیدگاهتان را بنویسید