×
×

به آهنگسازی سیدعلی جابری و توسط نشر هرمس

  • کد نوشته: 1287
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۱ام اردیبهشت ۱۳۸۹
  • ۰
  • موسیقی ایرانیان – ندا انتظامی: آلبوم «از زبور تنهایی» به آهنگسازی سیدعلی جابری و تنظیم و تدوین مقداد شاه حسینی توسط نشر هرمس منتشر شد.
    به گزارش موسیقی ایرانیان، این آلبوم شامل ۶ قطعه موسیقایی به نام‌های سیاح بحر تجرید (ملهم از کلام حقانی حقن حقن یارسان)، در سایه سار حیرت، سرخوش به کوی رندی، ای عشق همه بهانه از توست(برداشتی از آهنگ آذری ساری گلین)، از زبور تنهایی، گفتند فسانه‌ای و در خواب شدند(ملهم از کلام حقانی باباناووسی یارسان) است.

  • موسیقی ایرانیان – ندا انتظامی: آلبوم «از زبور تنهایی» به آهنگسازی سیدعلی جابری و تنظیم و تدوین مقداد شاه حسینی توسط نشر هرمس منتشر شد.
    به گزارش موسیقی ایرانیان، این آلبوم  شامل ۶ قطعه موسیقایی به نام‌های سیاح بحر تجرید (ملهم از کلام حقانی حقن حقن یارسان)، در سایه سار حیرت، سرخوش به کوی رندی، ای عشق همه بهانه از توست(برداشتی از  آهنگ آذری ساری گلین)، از زبور تنهایی، گفتند فسانه‌ای و در خواب شدند(ملهم از کلام حقانی باباناووسی یارسان) است.
    سیدعلی جابری آهنگساز «از زبور تنهایی» درباره این ساخته خود گفت: « تجربه شاید ، تکاپویی در نِیل به باز تولیدِ آگاهی باشد. و موسیقی، باری تجربه ای برای دستیابی به آگاهی های صوتی. از زبور تنهایی کاری در زمینه ی موسیقی محلی نیست،  بلکه تجربه و تلاشی است ، برای در کنار هم نشاندن عناصر متنوع موسیقیایی . عناصری که از درخت دیرسال مقامات تنبور یارسان و موسیقی سازی و آوازی ردیف موسیقی سنتی ایران ، تا افه ها و الگوها و جلوه های الکترونیک را در بر می گیرد . در این اثر سعی بر آن بوده است که با اصل و مرجع گرفتن موسیقی تنبور و مقامات آن بنا و ساختمان صوتی اثر بر مبنای مقام ها و فواصل تنبور باشد ، البته باز هم تنبوری که از نظام موسیقیایی یارسان سرچشمه گرفته و تا تجربه های امروزین این ساز امتداد می یابد . »
    این آلبوم دومین اثر این آهنگساز بعد از اثر «همدلی» است که توسط نشر سروش منتشر گردیده بود. ‌«از زبور تنهایی» تجربه‌ای تازه  در عرصه موسیقی تنبور، سازهای الکترونیکی و افکت های صوتی است که در کنار سازهای سنتی  چون کمانچه و رباب و . . .  قرار گرفته تا عرصه را برای ظهور آواز باز کند؛ چه در فرم کلاسیک آن و چه با طعم موسیقی آوازی مقام های تنبور.
    این آهنگساز درباره اسم این اثر گفت:«اسم این اثر هم با الهام از اسم یکی از اشعار دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی به نام از زبور تنهایی انتخاب شده است. شاید مناسبت آن هم نسبتی است که حضرت داوود علیه السلام به عنوان راوی و صاحب کتاب مقدس زبور با موسیقی و آواز داشته اند ، همان نسبتی که به خلق مناجاتهای شورانگیزی در مزامیر ایشان در عهد عتیق تجلی یافته‌است.»
    در آلبوم «از زیور تنهایی» هنرمندانی چون: سیدعلی جابری (تنبور)، حامد فکوری (رباب)، پاشا هنجی (نی)، مهدی باقری (کمانچه، کمانچه آلتو)، فرهاد صفری (بم باژ، دفک، بادیه)، سینا پناهی (گیتار کلاسیک و الکترونیک)، سید محمد جابری ( دف)، سید پوریا جابری (امبرک)، مقداد شاه حسینی (آواز و جلوه‌های صوتی)، حمید ایرانپور، محمد حسن، کیمیا جابری، مهدیه پیکانو، مازیار جلالی (هم آوایان) به هنرنمایی پرداخته‌اند.
    گفتنی است سید علی جابری از جمله نوازندگان شناخته شده تنبور است که در سال ۱۳۷۳در جشنواره موسیقی فجر به عنوان نوازنده نخست تنبور دست یافته و مدتها سرپرستی گروه سید علی خان را برعهده داشت. هم اینک نیز چند سالی است که جابری با  گروه همدل به اجرای برنامه های متفاوت، بیشتر در آن سوی آب ها می پردازد. به زودی آلبوم‌های جدید این آهنگساز منتشر خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=1287
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *