×
×

اجرای لیان در الجزایر

  • کد نوشته: 12759
  • شادروان موسوي
  • پنجشنبه, ۲۳ام تیر ۱۳۹۰
  • ۰
  • گروه موسیقی لیان به سرپرستی محسن شریفیان به الجزایر می رود تا از ۱۲ تا ۱۸ ژوئیه برابر با ۲۱ تا ۲۷ تیرماه در جشنواره موسیقی محلی این کشور شرکت کند.

  • به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران، محسن شریفیان سرپرست گروه لیان با اعلام این خبر گفت: ۳۰ گروه از کشورهای مختلف جهان در این جشنواره شرکت می کنند تا به معرفی آداب و رسوم و فرهنگ خود در قالب موسیقی بومی بپردازند و لیان هم یکی از گروه‌های شرکت کننده در این جشنواره است که به معرفی بخشی  از آداب و رسوم منطقه خود در قالب موسیقی و حرکات آئینی می پردازد.

    به گفته این پژوهشگر موسیقی بومی، جشنواره موسیقی الجزایر به خاطر شباهت‌های موجود میان موسیقی بوشهر و موسیقی آفریقایی از گروه لیان دعوت کرده تا در این برنامه شرکت جویند.

    گروه موسیقی لیان به اجرای قطعاتی از موسیقی زار که گونه ای موسیقی درمانی و تحت تاثیر زبان و فرهنگ آفریقایی است، می‌پردازد. موسیقی زار که هنوز هم در استان بوشهر، جزیره خارگ، به اجرا درمی‌آید شامل آواهایی است که در مراسم «زار» یا «شیخ فرج» یا «لیوا» با سازهای ویژه و همراه با حرکات موزون، جهت درمان بیماری‌های روح و روان معتقدان به این نوع موسیقی خوانده می‌شود.

    شریفیان، موسیقی بوشهر را فراقومیتی و حتی فراملیتی دانست و افزود: موسیقی کرد و لر از یک سو و هندی و عربی و آفریقایی از سوی دیگر بر فرهنگ و موسیقی بوشهر تاثیر گذاشته و این ویژگی بارز هنر است. زبان موسیقی، یک زبان بی مرز است و همه فرهنگ ها و مذاهب و ادیان را با هم آشتی می دهد و کنار هم می نشاند.

    آکا صفوی خواننده، حسین سنگسر نوازنده دمام، مرتضی پالیزدان نوازنده ضرب و تمپو، علی احمدی نوازنده شیکر و دایره زنگی و هادی منوچهری با اجرای حرکات آئینی،  محسن شریفیان، سرپرست گروه و نوازنده نی انبان، نی جفتی و فلوت را در این اجرا همراهی می‌کنند.

    جشنواره موسیقی محلی الجزایر، از ۱۲ تا ۱۸ ژوئیه برابر با ۲۱ تا ۲۷  تیرماه در این کشور و در شهر سیدی بل عباس  برگزار می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=12759
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *