معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شنبه 18 ارديبهشت ماه در نشستي با جمعي از هنرمندان موسيقي گفت: ضرورت دارد كه با استفاده از نظرات استادان، صاحب نظران و كارشناسان حوزه موسيقي شيوه معيني تدوين شود تا راه روشن تري را براي حركت در اين حوزه نشان دهد و بتواند راه گشاي حركت در اين مسير باشد و اين امر همواره دغدغه مسئولان و هنرمندان اين حوزه بوده است.به گزارش پايگاه اطلاعرساني موسيقي ايران به نقل از روابط عمومي معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ؛ معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: هيچ كس در اصل موسيقي ، ضرورت و نياز موسيقي در كشور ترديد ندارد و امروز بيش از گذشته ضرورت معيارهاي ماندگاري درباره حضور و جايگاه موسيقي احساس مي شود.شاه آبادي افزود: هنرمندان و كارشناسان و استادان موسيقي با تشكيل كارگروههايي مي توانند براي پيش نويس چنين شيوه اي راه را باز كند و شوراي موسيقي نيز در ارزيابي و بررسي ها اين را مورد توجه قراردهد.وي با اشاره به ضرورت بازنگري و ارزيابي شوراي موسيقي گفت : با توجه تنوع سليقه ها و تقاضاها در حوزه موسيقي ، امروز شوراي موسيقي نيازمند بازنگري و حمايت و تدبير جديد است و در اين راستا حضور هنرمندان موسيقي در عرصه هاي پژوهشي در آغاز راه مي تواند مؤثر باشد.شاه آبادي درباره بودجه هنر گفت : بودجه معاونت امور هنري به يك شوخي شبيه است ، نه با 7 ميليارد تومان مي توان تئاتر را اداره كرد و نه با 2 ميليارد تومان امكان اداره موسيقي است و ما نهايت تلاش و پيگيري را از طريق دستگاهها و نهادهاي مختلف خواهيم داشت تا بودجه هنر در سال هاي آتي افزايش داشته باشد البته در اين راستا برون داد و نتايج فعاليت هاي هنري نيز اهميت دارد و براساس دستاوردهاي حوزه هنر مي توان از اعتبار بيشتر دفاع كرد.وي با اشاره به بودجه موسيقي افزود: صرف نظر از كسري بودجه هنر ، در بين ادارات كل معاونت امور هنري نيز اعتبار و بودجه تناسب ندارند و بودجه موسيقي نسبت به ديگر حوزه ها ناچيز است.البته امسال موسيقي 50 درصد افزايش بودجه نسبت به سال گذشته دارد و در سال جاري 500 ميليون تومان از بودجه به حمايت از گروههاي موسيقي شهرستان ها اختصاص خواهد يافت.شاه آبادي با تأكيد بر به كارگيري مكانيسمي در جهت تسهيل صدور مجوز و دوري از اعمال سليقه در صدور مجوزها جلوگيري كند و الگوسازي در حوزه موسيقي گفت : بخش عمده اي از فضايي كه در جامعه موسيقي كشور حاكم است ، به بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارتباط ندارد. درصد كمي از موسيقي كشور از مسير وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عبور مي كند و براي همين بخش لازم است كه مكانيسمي به كار گرفته شود.معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به شوراي راهبردي موسيقي افزود: در شوراي موسيقي مباحث كلان مطرح مي شود و با نظر هنرمندان و استادان مي توان تغيير و تحولي در اين شورا صورت داد و ديگر مسايل حوزه موسيقي نيز در آن طرح و بررسي شود.وي با اشاره به حمايت دولت از بخش خصوصي گفت : ساختار و توليد آثار موسيقي الگو و شاخص توسط هنرمندان حرفه اي نيز در اين دوره مورد توجه است و حمايت از گروههاي ارزشمند در قالب سفارش توليد آثار شاخص و الگو مي تواند صورت گيرد. شاه آبادي افزود: مسايل متعدد و فراواني كه درباره معيارهاي موسيقي و صدور مجوزها بيان مي شود ، نشان مي دهد كه هنوز هنرمندان و اهالي موسيقي به اطمينان لازم نرسيده اند كه معيارها و شاخص هاي معيني وجود دارد و ضرورت دارد كه اين موضوع مورد توجه قرارگيرد.معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره پيشنهاد يكي از هنرمندان مبني بر تهيه فهرستي از هنرمندان شناخته شده و حرفه اي موسيقي و تسهيل براي اجراي آثار آنان گفت : با توجه به تجربه و سوابق و شأن ويژگي هاي هنرمندان اين آمادگي هست تا با نظر هنرمندان و كارشناسان فهرستي از هنرمندان شناخته شده و با سابقه تهيه گردد و تدبيري انديشيده شود كه براي آثار و اجراي برنامه هاي خود مشمول تسهيلاتي براي مجوز شوند.شاه آبادي با تأكيد بر اعزام گروههاي موسيقي به ديگر كشورها افزود: با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي هماهنگي لازم صورت گرفته است تا اعزام گروهها از سوي معاونت هنري باشد و اين سازمان به طـور مستقل گروههاي موسيقـي را به ديگر كشورها اعزام نكند. البته ضرورت دارد هنرمندان و كارشناسان درباره نوع موسيقي و گروههايي كه قرار است نماد و تصويري از موسيقي ايران اسلامي در عرصه جهاني و بين المللي باشند مشورت دهند و نظرات خود را بيان كنند تا از تجربيات اين عزيزان نيز بهره گيري شود.معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اهميت حقوق مالكيت معنوي و بررسي و پرداختن به آن از سوي هنرمندان و كارشناسان درباره توزيع در عرصه موسيقي گفت : ضرورت دارد كه سامانه اي در حوزه موسيقي تبيين و تعريف شود و حركت ساماندهي شده اي در حوزه توزيع آلبوم ها صورت گيرد.وي در ادامه سخنان خود به بحث جشنواره هاي موسيقي پرداخت و افزود: لازم است كه هنرمندان و كارشناسان با ارزيابي و بررسي ضرورت و اهميت جشنواره هاي موسيقي و تعداد اين جشنواره ها و نتايج آنها موجب ساماندهي جشنواره هاي موسيقي شوند تا جشنواره هاي ضروري و مؤثر برگزار شوند. بنابراين به نظر مي رسد شيوه جشنواره ها نيازمند تغيير و تحولي است كه نظرات و تجربيات هنرمندان در اين زمينه نيز مورد توجه قرار خواهد گرفت.معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان ساماندهي اركستر سمفونيك تهران و اركستر ملي ايران را نيز از برنامه هاي اين معاونت خواند تا اين اركسترها در عرصه ملي و در شهرهاي مختلف و حتي بين المللي فعال تر از گذشته باشند.دكتر حسن رياحي ؛ آهنگساز در اين جلسه پيشنهاد كرد كارگروهي با حضور هنرمندان موسيقي تشكيل شود و هر جلسه يكي از موضوعات و مسايل موسيقي مانند اركسترها ، صدور مجوز ، آموزش و انتشارات و… مورد بررسي قرارگيرد.شاهين فرهت نيز در اين نشست گفت : هر نوع موسيقي مي تواند ، جايگاه و نقش خود را در جامعه داشته باشد و اگر امروز موسيقي در جامعه ما وضعيت چندان مناسبي ندارد ف به خاطر اين است كه هر نوع موسيقي جاي خود را ندارند.فرهت در ادامه گفت : اگر موسيقيدان ها كه جايگاه خاصي در جامعه دارند مورد حمايت لازم و جدي قرارگيرند ، هنرمندان جايگاه خود را پيدا مي كنند.وي افزود: بررسي و ارزيابي آثار در شوراي موسيقي براي معرفي آثار شاخص و مناسب و رواج آنهاست اما اين روند گاهي سد راه مي شود و موسيقي هايي نامناسب به طور غيرمجاز مثل موسيقي زيرزميني ارائه مي شود. در شوراي راهبردي مطرح شد كه هنرمندان پيشكسوت و با سابقه اي نياز به مجوز نداشته باشند و فهرستي هم از اين هنرمندان تهيه شد اما اين امر تحقق پيدا نكرد.فرهت با اشاره به اهميت موسيقي گفت : موسيقي به همه هنرها كمك مي كند و هنرهاي ديگر از آن بهره مي گيرند.وي با تأكيد بر توجه به جوانان افزود: در بين جوانان هنر موسيقي استعدادهاي قابل توجهي وجود دارد كه تشويق شوند و مورد توجه قرارگيرند، مي توان به آينده موسيقي اميد داشت و چشم انداز روشني براي موسيقي خواهد بود.دكتر محمد سرير؛ مديرعامل خانه موسيقي نيز در اين جلسه گفت : قضاياي سلبي در حوزه موسيقي مسايلي را ايجاد مي كند ، البته در نظارت به نحوي كه از سال هاي پيش بود ، هنجارهاي اجتماعي مورد توجه قرار مي گرفت اما امروز انواع مختلف موسيقي از راديو و تلويزيون پخش مي شود.سرير ادامه داد: خود موسيقي هيچ ساله اي ندارد اما وقتي كلام وارد مي شود ، بحث هاي ديگري مطرح مي شود.مديرعامل خانه موسيقي خاطرنشان كرد: درگذشته به شوراي راهبردي پيشنهاد كردم كه تعدادي از تهيه كنندگان شناخته شده و با تجربه موسيقي با مسئوليت خود آثاري را منتشر كنند و ديگر از مسير شوراي موسيقي عبور نكنند كه اين پيشنهاد در شوراي راهبردي تصويب شد اما به اجرا درنيامد. اين امر مي توانست رقابت بين تهيه كنندگان ايجاد كند و تهيه كنندگان براي توليد آثار فرهنگي جديت داشته باشند و در مجموع عارضه اي را هم براي جامعه به دنبال نخواهد داشت. بنابراين لازم است كه نگاه ما كه طبق آن هر چيز مي بايست از فيلتر بگذرد ، تغيير كند.سرير با اشاره به نقش هنرستانها در عرصه آموزش گفت : آموزش موسيقي در سال هاي اخير در كشور ما پيشرفت قابل توجهي داشته است اما در بعضي عرصه هاي آموزشي مانند اقيانوسي به عمق اندك است و لايه هايي كه مي بايست هدايت مي شدند ، نشدند.وي با تأكيد بر ضرورت رفاه اهالي موسيقي و ايجاد انگيزه در بين آنها افزود: ضرورت دارد كه آثار شاخص و ممتاز تشويق شوند و به شيوه هايي مانند انتشار يا برگزاري كنسرت حمايت شوند. همچنين لازم است كه با حمايت از موسيقي ممتاز ، نمونه سازي هايي در عرصه موسيقي صورت گيرد.عبدالحسين مختاباد در اين نشست با تأكيد بر توجه به اقتصاد هنر گفت : بحث اقتصاد موسيقي بسيار اهميت دارد كه به هنر و هنرمند توجه شود و تهيه كنندگان موسيقي كه براي كاري فرهنگي سرمايه گذاري و فعاليت مي كنند ، مورد حمايت قرار گيرند.مختاباد با تأكيد بر تعيين مديركل دفتر موسيقي از بين هنرمندان گفت : متأسفانه ما همواره افسوس گذشته را داريم اما اگر سيستم مديريتي درست هدايت مي شد ، افسوس گذشته را نداشتيم.مختاباد ادامه داد: امروز مجوزهاي موسيقي به پز تبديل شده است و آثاري كه ارزش هنري ندارند و مجوز نگرفته اند ف مطرح مي شوند بنابراين لازم است كه اين درباره آن روشنگر مي شود كه چنين آثاري اصلاً فاقد ارزش هنري هستند و به اين جهت مجوز دريافت نكرده اند.وي در پايان بر تمركز زدايي تأكيد كرد و گفت : ايران فقط تهران نيست و مخاطبان شهرستان ها حق دارند كه از كنسرت هاي حرفه اي و گروههاي شاخص و اجراي اركستر سمفونيك تهران و اركستر ملي ايران استفاده كنند بنابراين ضرورت دارد كه چنين امكاني محقق شود.اسفنديار قره باغي نيز در اين نشست گفت : مديراني كه تاكنون در عرصه موسيقي حضور داشته اند ، موسيقيدان نبوده اند و در طول اين سال ها دست اندركاران موفق نشده اند كه مشكلات حوزه موسيقي را برطرف كنند.قره باغي آموزش پايه را در موسيقي ضروري خواند و افزود: بازدهي هنرستان هاي هنرهاي زيبا كمتر شده است و كمبود بودجه هنرستان ها و در نتيجه عدم بهره گيري از استادان شاخص به آموزش در اين مراكز آسيب زده است.رضا مهدوي ؛ مديرمركز موسيقي حوزه هنري در ادامه اين نشست گفت : اگر بپذيريم كه موسيقي تابعي از محيط پيراموني آن است ، توپ به زمين مسئولان اين حوزه نمي افتد و اگر جامعه موسيقي ايران مانند ديگر جوامع هنري انس و الفت داشتند ، نمي توانستند از آنها به طور جداگانه از برداشت شود.مهدوي ادامه داد: چرا وقتي به موسيقيدان هاي دستگاهي ما توهين مي شود يا به يكي از هنرمندان در مجله اي اهانت مي شود ، هيچ واكنشي از سوي هنرمندان صورت نمي گيرد. چرا وقتي اركستر سمفونيك تهران اثري اجرا مي كند كه سمفوني نيست ، واكنشي ديده نمي شود. متأسفانه ما نه براي كلاسيك ها و نه براي سنتي ها احترام قائل نيستيم.وي افزود: موسيقي مقدس است و لازم است كه از كليت موسيقي دفاع شود و نفاق و تظاهر از جامعه موسيقي دور شود تا موسيقي به شكوفايي برسد. همواره سئوال مي شود كه دولت براي هنرمندان و موسيقي چه كرده است ، اما هنرمندان چه آثاري براي مولوي ، فردوسي ، حافظ ، فارابي و… ساخته اند كه امروز زمزمه زبان ها باشد؟مهدوي گفت : بنابراين ضرورت دارد كه دغدغه هاي شخصي رها شود و كليت موسيقي مورد توجه قرار گيرد و در كنار مسئولان به طور جدي فعاليت شود.امير بكان در اين نشست گفت : همه اين دغدغه را دارند كه موسيقي سلامت وارد جامعه شود و جامعه از آن بهره مند شوند. ضرورت دارد كه جايگاه و نقش موسيقي در ترسيم نقشه جامع علمي كشور مشخص شود و با نگاهي به مثلث دانش ، بينش و ممارست و تمرين در حوزه موسيقي جايگاه موسيقي در نقشه جامع علمي كشور تبيين شود.بكان بر ضرورت ايجاد مركز پژوهش هاي بنيادين موسيقي تأكيد كرد و افزود : اين كاستي در حوزه موسيقي هست كه يك مركز پژوهش هاي بنيادين براي موسيقي وجود ندارد تا با حضور استادان و پژوهشگران مسايل و آسيب هاي موسيقي شناسايي شود و مديران با مصاديق و نتايجي كه از بستر اين پژوهش ها حاصل مي شود ، برنامه ريزي كنند.رامين صديقي ؛ مدير نشر هرمس نيز در اين نشست گفت : حوزه موسيقي نيازمند جسارت است تا اتفاق مثبتي در اين عرصه را شاهد باشيم. در حوزه موسيقي مي بايست براي مخاطب ارزش قائل شد و صغير فرض كردن مخاطبان و هنرمندان ما را وارد فضاي قيم مآبانه مي كند.صديقي ادامه داد: اگر احترام و ارزش هنرمندان و مخاطبان مورد توجه قرارگيرد بي شك هنرمندان و دست اندركاران آثاري توليد مي كنند كه مردم را به پيش ببرند.آزادي ؛ مدير انتشارات موسيقي ني داوود نيز گفت : متأسفانه در حوزه موسيقي حمايت ها هميشه كوتاه مدت و اندك بوده اما نظارت همواره بوده است.وي ادامه داد: متأسفانه امكان معرفي آثار تاكنون وجود نداشته است و اين به آثار و هنرمندان آسيب مي زند و اگر آثار به نحو شايسته معرفي نشود ، در جامعه هم مورد استقبال قرار نمي گيرد.آزادي همچنين توجه به بحث كپي رايت در زمينه موسيقي را خواستار شد و گفت : آثار غيرمجاز به سهولت عرضه مي شوند و اين به آثار و تهيه كنندگان و هنرمندان آسيب مي زند.هادي منتظري نيز در اين نشست گفت : امروز پديده اي بروز كرده و نرم افزاري تهيه شده است كه شعرها و موسيقي ها را به ضد شعورها و ضد ارزشها تبديل مي كند.گفت : متأسفانه نمونه سازي هايي كه در گذشته در حوزه موسيقي انجام مي شد ، امروز وجود ندارد و بخش توليد موسيقي مي بايست در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي احيا شود. متأسفانه اصل موسيقي جدي در لايه هاي حاشيه اي گم شده است و برگشت به توليد و الگوسازي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي لازم است.ادامه داد: هر نوع موسيقي نبايست در كشوري با شرايط و نظام ، وارد عرصه شود و مي بايست بر قله هاي درست موسيقي ايستاد و مردم را به آن نوع موسيقي دعوت كرد.با ـدكيد بر لزوم تدوين منشور موسيقي كشور گفت : ضرورت دارد كه منشور موسيقي كشور در اين دوره با نگاهي عميق تدوين شود و به عنوان يك سند دست بالا استفاده شود.حسين دهلوي نيز در اين نشست بر ضرورت مديران متخصص در مراكز و هنرستان هاي موسيقي تأكيد كرد.در اين نشست علي ترابي ؛ سرپرست دفتر موسيقي ، رمضانعلي حيدري خليلي ؛ مشاور برنامه ريزي و نظارت معاونت امور هنري ، بابك رضايي ؛ مديرعامل انجمن موسيقي ايران و هنرمندان ديگري مانند شهداد روحاني ، منوچهر صهبايي ، رازميك اوحانيان ، داوود گنجه اي ، محمد ميرزماني ، سهيل دهبستي، حبيبي از خوانندگان مركز موسيقي صدا و سيما، و… حضور داشتند.
دیدگاهتان را بنویسید