×
×

آنلاین ببینید و دانلود کنید

  • کد نوشته: 122385
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۰ام مهر ۱۳۹۵
  • ۲ دیدگاه
  • hot-topic-logoویدئوی کنسرت «گروه سنتورنوازان تآی» که آذر ماه سال ۱۳۹۲در تالار فارابی برگزار شده بود، منتشر و در دسترس مخاطبین قرار گرفت.

    آنلاین ببینید و دانلود کنید
  • photo_2016-10-01_09-03-48ویدئوی کنسرت «گروه سنتورنوازان تآی» که آذر ماه سال ۱۳۹۲در تالار فارابی برگزار شده بود، منتشر و در دسترس مخاطبین قرار گرفت.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، این گروه در آذر ماه سال ۱۳۹۲ در تالار فارابی دانشگاه هنر تهران به روی صحنه رفت که در آن «نی‌نوا» اثر استاد حسین علیزاده بازنوازی شد. گفتنی‌‌است گروه‌ سنتورنوازان تآی این اثر را برای تریوی سنتور تنظیم مجدّد کرده است.

    تآی در این‌باره می‌نویسد: «نخستین اندیشه‌های شکل‌گیری گروه سنتورنوازان تآی بر مبنای ایده‌ای مشترک در دوران دانشجویی و در دانشکده‌ی موسیقیِ دانشگاه هنر تهران شکل گرفت. لزوم توجّه بیشتر به موسیقیِ سازی در فضای کلام محورِ موسیقی ایران؛ بستر مناسبی بود جهت آشنایی، پیدایش طرحهای اوّلیه و برداشتن گام‌های آغازین برای همکاریِ جدّی در این زمینه.

    امیرحسین رئوفی، حمید فروزان و پدرام جوادزاده که از فارغ التّحصیلان این دانشکده هستند، اعضای اصلی این گروه را تشکیل می‌دهند.

    پس از پژوهش‌های گسترده‌ی نظری و آزمون‌های متعدّد عملی در قالب‌های اجرایی دوئت و تریو و با توجه به گستره و رَنگ صوتی متفاوت باس، تنور، آلتو و سُپرانو هر کدام از اعضا نقش متمایزی را در این آنسامبل به عهده گرفتند.
    اولین پروژه‌ی رسمیِ گروه سنتورنوازان تآی به تنظیم مجدّد و بازنوازیِ «نی‌نوا» -اثری بی‌بدیل از استاد حسین علیزاده- اختصاص یافت. بازتنظیم این اثر به موسیقی قابل اجرا برای تریوی سنتور، انتقال و همانندسازی تکنیک‌های نوشته شده برای سازهای کششی به تکنیک‌های مختص ساز سنتور به نحوی که در عین حفظ اصالت و روح کلیِ اثر، ویژگی‌ها و اقتضائات سازبندیِ جدید در آن لحاظ شده باشد، راه پیشِ رو را دشوار می‌نمود. در هم‌تنیدگیِ خطوط این اثر، گروه را برآن داشت که با استفاده از قابلیّت اجرای دو خط ملودیک مجزّا در ساز سنتور بعضاً دوخط متفاوت را برای یک سنتور در نظر بگیرد.

    در نهایت اثر به گونه‌ای تنظیم شد که سنتور باس (سل کوک)؛ اجرای خطوط مرتبط با سازهای: کنترباس، ویلنسل و آلتو،
    سنتور دوازده خرک (می کوک)؛ ویلنسل، آلتو و خط دوم نی و سنتور نُه خرک (سل کوک)؛ سُپرانو و ساز اصلی یعنی نی را بر عهده گیرند.

    با در نظر گرفتن نبود تجربه‌ای مشابه در بازتنظیم چنین اثری برای تریوی سنتور آن هم با ویژگی‌ها و حسّاسیت‌های گفته شده ناگفته پیداست که برای رسیدن به کیفیّت مطلوبِ مورد نظر، از چه مسیر دشوار و طاقت‌فرسایی باید عبور می‌شد..

    ویدئوی پیشِ رو که کنسرت زنده‌ی این گروه در تالار فارابی دانشگاه هنر تهران است، حاصل همین تلاش و همکاری مشترک است که گروه سنتورنوازان تآی، آن را پیش‌کش علاقه‌مندان و دوستداران موسیقی می‌کند.»

    در ادامه می‌توانید ویدئو «کنسرت گروه سنتورنوازان تآی» را با اجازه صاحبان اثر و از طریق سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» آنلاین ببینید و در صورت تمایل دانلود نمایید.

    +دانلود ویدئو «کنسرت گروه سنتورنوازان تآی»

    آنلاین ببینید:

    https://musiceiranian.ir/?p=122385
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *