×
×

با عنوان «باد خزان»

  • کد نوشته: 121110
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۸ام شهریور ۱۳۹۵
  • ۰
  • یادمان غلامحسین درویش (درویش خان) با عنوان «باد خزان»، سه شنبه ۳۰ شهریور ساعت ۱۹ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.
    +جزئیات کامل به همراه پوستر مراسم

    با عنوان «باد خزان»
  • ۵۷۳۵۳۲۱۶یادمان غلامحسین درویش (درویش خان) با عنوان «باد خزان» سه شنبه ۳۰ شهریور ساعت ۱۹ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، در این برنامه آثاری از غلامحسین درویش در قالب قطعه و تصنیف با تنظیم مبتنی بر ردیف دستگاهی ایران در آوازهای ابوعطا ،افشاری و دستگاه های سه گاه با هنرمندی ابوسعید مرضایی( تنظیم و سه تار)، صادق شیخ زاده(آواز) ، حسین قاسم زاده(نی) و عمران فروزش (تنبک) اجرا می شود.

    «باد خزان» که در آوازهای ابوعطا، افشاری و دستگاههای ماهور و سه گاه اجرا می شود، در بیان آوازی هم مشتمل بر گوشه های مستقل مکتب اصفهان در این فواصل و حالات است.

    غلامحسین درویش خان سال ۱۲۵۱ خورشیدی در تهران متولدشد. پدرش حاجی بشیر نوازنده تار واهل طالقان ومادرش اهل ترکمن بود. وی دوران کودکی را در خانواده دولتشاهی گذراند و آنجا مادرش را ازدست داد و در سن ده سالگی به شعبه موسیقی مدرسه نظام وابسته به دارالفنون که به سرپرستی موسیو لومر فرانسوی ایجاد شده بود نواختن شیپور و طبل کوچک را فرا گرفت و نزد داود کلیمی نواختن تار را آموزش دید .

    ویژگی های یک موسیقی دان ایرانی همچون شناخت عمیق ، پایبندی به اصول، تکامل و خلاقیت درآثار درویش خان به چشم می خورد . وی پس از مرگ ناصرالدین شاه در سال ۱۳۱۳ قمری به دستگاه شعاع السلطنه پسر مظفرالدین شاه والی فارس دعوت شد و تشکیل ارکستر موسیقی انجمن اخوت، اجرای کنسرت های متعدد (برای جمع آوری کمک به نفع آسیب دیدگان و ناتوانان )، راه اندازی اولین کلاس موسیقی بانوان با هدف استعدادیابی و دوری از ابتذال جامعه هنری، بخشی از فعالیت های این استاد برجسته موسیقی است.

    نقطه عطف این هنرمند از زمانی است که تصمیم می گیرد از دربار بیرون آمده و با دشواری ها ی ناشی از عواقب این تصمیم موسیقی فاخر را به میان عامه آورد تا با ارتباط مستقیم با مردم هم درک درستی از جامعه داشته باشد و هم در غم و شادی آنها شریک باشد .

    «بیداد همایون» از معروف ترین صفحات این هنرمنداست. مرگ درویش خان  شب چهـارشنبه ۲ آذر ۱۳۰۵ بر اثـر تصادف رخ داد. آن زمان در روزنامه‌ها نوشتند تار مرد و پیکر درویش در ظهیر الدوله نزدیک امامزاده قاسم دفن شد.

    علاقمندان برای حضور در این نشست می توانند به خیابان شریعتی، سیدخندان، خ جلفا مراجعه ویا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۰-۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند.

     

    https://musiceiranian.ir/?p=121110
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *