×
×

«لیان» با آغازی متفاوت روی صحنه رفت

  • کد نوشته: 117646
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۲۸ام مرداد ۱۳۹۵
  • ۰
  • گروه موسیقی «لیان» با آغازی متفاوت و معرفی یک خواننده جدید در تالار وحدت روی صحنه رفت. گروه موسیقی لیان در اجرای شامگاه گذشته (چهارشنبه، ۲۷ مردادماه) در حالی که دو نوازنده در بالکن طبقه اول تالار وحدت شروع به نواختن کردند و ۱۳ نوازنده نی‌انبان روی سن متحرک تالار بالا آمدند، اجرای خود را […]

    «لیان» با آغازی متفاوت روی صحنه رفت
  • محسن شریفیان

    محسن شریفیان

    گروه موسیقی «لیان» با آغازی متفاوت و معرفی یک خواننده جدید در تالار وحدت روی صحنه رفت.

    گروه موسیقی لیان در اجرای شامگاه گذشته (چهارشنبه، ۲۷ مردادماه) در حالی که دو نوازنده در بالکن طبقه اول تالار وحدت شروع به نواختن کردند و ۱۳ نوازنده نی‌انبان روی سن متحرک تالار بالا آمدند، اجرای خود را آغاز کرد.

    محسن شریفیان، سرپرست گروه و نوازنده در این‌باره توضیح داد که این نوازندگان نی‌انبان، همه ساکن تهران هستند.

    این کنسرت با قطعه‌ای بدون کلام آغاز شد که در پایان آن اعضای گروه به حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) سلام دادند.

    «ماهی فروش» دومین قطعه‌ای بود که نواخته و خوانده شد.

    شریفیان در ادامه با بیان خاطره‌ای گفت: قطعه موسیقی بعدی می‌خواهد «سوسو زدن» در یک خانه را نشان دهد و ما برای اولین بار آن را اجرا می‌کنیم.

    برطرف کردن مشکل صدای روی صحنه باعث شد چند دقیقه‌ای در کنسرت وقفه ایجاد شود. سرپرست گروه لیان نیز در توضیح این مشکل گفت: حجم صدای سازهای ما زیاد است و همین موضوع مشکل ایجاد کرد.

    پس از اجرای قطعه «یاریار» متعلق به مناطق گناوه و دیلم، شریفیان به معرفی یک ساز که در سفر به آلمان هدیه گرفته بود و از آن به عنوان ارمغان فرهنگی یاد کرد، پرداخت و نواختن با آن ساز را با ریتم کُردی تلفیق کرد.

    «خیام‌خوانی» بخش دیگری از این کنسرت بود که با همراهی مخاطبان مشتاق که تقریبا تمام صندلی‌های تالار وحدت را پر کرده بودند، روبرو شد.

    با خروج آکا صفوی – خواننده لیان – «محمد فرامرزی» به عنوان خواننده جدید این گروه معرفی شد.

    شریفیان با این توضیح که او تاکنون نام مستعاری برای خود انتخاب نکرده، یک قطعه شعر محلی خواند و نام «اُکولو» را برای او انتخاب کرد. با این توضیح که «اُکولو» به بچه تپل و خوشمزه گفته می‌شود و در زبان محلی، پدر مادرها به کودکان خود می‌گویند.

    تک‌نوازی نی جفتی و دونوازی با سازهای کوبه‌ای ادامه‌ی این کنسرت بود.

    در پایان نیز یکی از قطعات محبوب گروه لیان با همراهی مخاطبان اجرا شد.

    شریفیان در میان اجراها گفت: موسیقی محلی در حال پیدا کردن جایگاه اصلی خود است. این موسیقی مانند آثار تاریخی است و وظیفه حفظ نغمه‌های منطقه است که در تاریخ ریشه دارد.

    او با اشاره به اینکه موسیقی محلی ما بر پایه بداهه‌نوازی است، اظهار کرد: موسیقی منطقه بوشهر به دلیل مجاورت آن با دریا، با فرهنگ اقوام مختلف تلفیق شده‌اند. بوشهر یک منطقه باز برای پذیرفتن مسائل فرهنگی بوده است.

    از دیگر اعضای گروه لیان می‌توان به حسین سنگسر (نوازنده دم‌دم)، مهدی شریفیان (نوازنده عود)، محمود بردکنیا (نوازنده دمام)، مرتضی پالیزدان (نوازنده ضرب و تمپو)، ایمان قاسمی (نوازنده شیکر، دایره زنگی)، حمید اکبری (نوازنده تمپو، کاخون و دایره)، امین سلیمیان (نوازنده دایره) و حمزه مقدم (نوازنده دایره) اشاره کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=117646
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *