×
×

گزارش از مراسم موزه موسیقی

  • کد نوشته: 1143
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۴ام اردیبهشت ۱۳۸۹
  • ۰
  • حسین بهروزی‌نیا نوازنده ساز بربط صبح امروز عود ۵۵ ساله خود را که ساخته استاد نریمان آبنوسی است، به همراه ۲ ساز دیگر به موزه موسیقی امانت داد. به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، در این مراسم که صبح امروز با حضور علی مرادخانی مدیر موزه موسیقی، حسین بهروزی‌نیا نوازنده ساز بربط و افشین معصومی سرپرست […]

  • حسین بهروزی‌نیا نوازنده ساز بربط صبح امروز عود ۵۵ ساله خود را که ساخته استاد نریمان آبنوسی است، به همراه ۲ ساز دیگر به موزه موسیقی امانت داد.

    به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، در این مراسم که صبح امروز با حضور علی مرادخانی مدیر موزه موسیقی، حسین بهروزی‌نیا نوازنده ساز بربط و افشین معصومی سرپرست گروه طلوع در موزه موسیقی برگزار شد،‌ مرادخانی در ابتدا به زمان آشنایی خود با بهروزی‌نیا پرداخت و گفت: ایشان در طول سال‌ها فعالیت خود اقدامات موثر در زمینه آموزش موسیقی در خارج از کشور و برگزاری کنسرت‌ها کرده است. همچنین این نوازنده مجموعه‌ای را در اختیار دارد که امروز بخشی از آن را به صورت امانت در اختیار موزه قرار می‌دهد.
    وی ادامه داد: ما به بهترین نحو از این آثار امانی نگهداری خواهیم کرد و امیدوارم طبق توافق با این نوازنده کنسرت‌هایی را با این سازها در محل موزه برگزار کنیم.

    *عود و بربط‌های نریمان و قنبری مهر در موزه

    در ادامه این مراسم حسین بهروزی‌نیا با بیان اینکه من ۳ ساز را در موزه به امانت می‌گذارم، گفت: یکی از این سازها عود مرحوم نریمان آبنوسی است که در سال ۱۳۳۴ توسط ایشان ساخته شده که به نظر من یکی از بهترین نمونه‌های عود نریمان است .من با این ساز اثر کوهستان را اجرا کرده‌ام.
    وی ادامه داد: ساز دیگر بربط پوستی ساخته استاد قنبری‌مهر است که این سازنده ساز تنها ۳ الی ۴ نمونه از آن را ساخته است.در کنار این دو ساز،‌یک بربط با سرپنجه جدید را نیز به موزه آورده‌ام که این ساز به منظور سهولت در کوک کردن به پیشنهاد بنده از سال ۸۴ توسط قنبری مهر ساخته و امسال کامل شده و ایشان درون این ساز یادداشتی نیز برای من نوشته‌اند.
    این نوازنده بربط با بیان این که یکی از سازهایم به موزه موسیقی لندن اهدا شده، بیان داشت: یکی از سازهایم که ساخته قنبری مهر است را به موزه لندن اهدا کرده‌ام و این ۳ ساز را به موزه موسیقی امانت می‌دهم.

    *ساز نریمان ۱۵ سال کوک نشده است

    وی در خصوص امانت دادن ۳ ساز به موزه موسیقی تهران گفت: من زمانی که در خارج از کشور شنیدم در تهران موزه‌ای مختص موسیقی با مدیریت مرادخانی تاسیس شده خوشحال شدم و بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و وظیفه خود دانستم به این موزه کمک کنم ولی از آنجایی که این موزه تازه تاسیس است و هنوز آینده آن برای موزیسین‌ها مسخص نیست و از طرفی سازهای ما مثل فرزندان‌مان هستند و دوست داریم در مکان امنی قرار گیرند فعلا آنها به صورت امانت در اختیار موزه قرار دادم چه بسا در آینده آنها را به طور دائم به موزه خواهم داد.
    نوازنده گروه دستان در ادامه این مراسم در خصوص عود استاد نریمان گفت: من برای نگهداری بیشتر از این ساز حدود ۱۴ الی ۱۵ سال است که با آن موسیقی اجرا نکرده‌ و حتی آن را کوک نکرده‌ام.

    *امکانات موزه موسیقی تهران از موسیقی لندن بیشتر است

    بهروزی‌نیا ادامه داد: من طی فراخوان موزه موسیقی به منظور امانت دادن انواع سازها و نیز به خاطر حضور شخص مرادخانی به عنوان مدیر موزه مشتاق شدم سازهایم در این مکان نگهداری شود.من معتقدم امکانات موجود در این موزه از موزه لندن بیشتر است و خوشحالم که مدیریت موزه در پی اقدامات گسترده دیگری است.

    * موزه موسیقی بنام موزه موسیقی شهرآوا ثبت شد

    مرادخانی با اشاره به ثبت موزه موسیقی در شهرداری گفت: به دنبال مسائل مطرح شده مبنی بر ثبت اسمی این موزه در شهرداری طی گذشت مراحل مختلف بالاخره این مکان با عنوان موزه موسیقی شهرآوا با هیات امنا و هیات مدیره ثبت شده است.

    *سازهای بهروزی‌نیا در ویترین‌های موزه موسیقی جای گرفتند

    در پایان این نشست بهروزی‌نیا سند مربوط به تحویل سازهایش به موزه را امضا و سپس آنها را در ویترینی که توسط موزه در نظر گرفته شده، قرار داد.

    https://musiceiranian.ir/?p=1143
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *