×
×

این سریال بهترین فرصت برای شروع بود

  • کد نوشته: 11100
  • شادروان موسوي
  • جمعه, ۶ام خرداد ۱۳۹۰
  • ۷ دیدگاه
  • موج تیراژ خوانی در تلویزیون از مجید اخشابی و محمد اصفهانی اوج گرفت. هرچند قبل از این خوانندههای پاپ، افرادی مثل «افتخاری» تلویزیون را در قرق خود داشتند و محمدرضا عیوضی و امیر تاجیک پدیدههای نوظهوری بودند که به نوعی راه را برای نسل بعدیشان که امثال لهراسبی و خواجه امیری بودند، باز کردند. شیوع […]

  • موج تیراژ خوانی در تلویزیون از مجید اخشابی و محمد اصفهانی اوج گرفت. هرچند قبل از این خوانندههای پاپ، افرادی مثل «افتخاری» تلویزیون را در قرق خود داشتند و محمدرضا عیوضی و امیر تاجیک پدیدههای نوظهوری بودند که به نوعی راه را برای نسل بعدیشان که امثال لهراسبی و خواجه امیری بودند، باز کردند.

    شیوع تیتراژخوانی و «هیت» شدن بسیاری از این تک قطعات میان مردم، تلویزیون را وارد فاز جدیدی از تاثیر گذاری بر بازار موسیقی کشور کرد. بعضا گل کردن یک تک قطعه «تیتراژ» تلویزیونی، باعث می‌شد که آلبوم‌‌ همان خواننده پرفروش‌ترین کار بازار شود. اتفاقی که برای علی لهراسبی در «آلبوم ۱۴» (بواسطه گل کردن سریال فاصله‌ها و ترانه تیتراژ‌اش) و احسان خواجه امیری در آلبوم «سلام آخر» (بواسطه همه گیر شدن سریال میوه ممنوعه و ترانه تیتراژ‌اش) افتاد.

    حالا دور جدیدی از حضور خواننده‌های پاپ را در تلویزیون شاهد‌ایم و این بازی با تلویزیونی شدن امثال محسن یگانه، فرزاد فرزین و سیروان خسروی وارد فصل جدیدی شده است.

    با سیروان خسروی که به نوعی آخرین نمونه حضور خواننده‌های ستاره، در تلویزین است در همین حول و حوش گپ زدیم.

    • حضور شما به عنوان خواننده تیتراژ سریال «ساختمان پزشکان» جدید‌ترین فعالیتی ست که انجام داده‌اید. برای اولین بار صدایتان از تلویزیون پخش می‌شود. ماجرای این حضور از کجا شروع شد؟

    محراب قاسم خانی دوست خیلی خوب من است. ما چند سالی هست که ارتباط دوستانه‌ای با هم داریم. ایشان این پیشنهاد را به من دادند. صحبت کردیم و وقتی دیدم تیم سازنده سریال، تیم قوی و حرفه‌ای است، به این نتیجه رسیدم که کار را قبول کنم.

    • قبل از این و تا به حال پیشنهاد تلویزیونی دیگری نداشتید؟

    همین آقای قاسم خانی برای یکی دیگر از کار‌هایشان هم به من پیشنهاد همکاری داده بودند که چون این پیشنهاد در دقیقه ۹۰ بود، نمی‌توانستم آن طور که باید و شاید کار خوبی را تولید کنم و به همین دلیل عذر خواهی کردم. ولی در مورد این کار چون هم زمان خوب و کافی در اختیار ما بود و هم به نظر می‌رسید که کار موفق و قابل توجه خواهد شد، آنرا پذیرفتم.

    • پس تیم سازنده سریال در قبول این پیشنهاد خیلی موثر بوده؟

    حتما. وقتی تیم قوی باشد، حتما خروجی کار هم قوی و قابل توجه خواهد بود. البته بسیاری از بازیگران و عوامل این سریال دوستان من بودند و حس خوبی بابت این همکاری به من دست داد. گذشته از همه این‌ها، به این نتیجه رسیده بودم که دیگر زمان یک کار خوب تلویزیونی رسیده. این سریال به قولی بهترین فرصت برای شروع بود.

    • برای ساخته شدن این دو قطعه (تیتراژ ابتدا و انتهای سریال) چقدر وقت صرف شده؟

    نمی‌توانم بگویم که مثلا یک یا دو ماه. چون کلا به صورت پاره وقت روی آن‌ها کار کرده‌ام و این طور نبوده که بصورت فشرده و پشت سر هم برای وقت بگذارم. ولی این اتفاق در یک پروسه سه ماهه نهایی شد. شاید به طور متوسط هفتهای دو یا سه روز. ساعات منظمی را برای نهایی شدن آن صرف نکردم. البته چون قبل از آغاز مراحل پیش تولید این پیشن‌ها به من شده بود وقت کافی داشتم و بدون عجله آنرا تکمیل کردم.

    • پخش شدن صدای شما از تلویزیون قطعا در ارتباط گرفتن شما با مخاطب موسیقی خیلی تاثیر گذار خواهد بود. با تاثیر رسانه‌ای مثل تلویزیون در بهتر شنیده شدن آثار خواننده موافقید؟

    به هر حال مخاطبان تلویزیون بیشتر از همه رسانه‌های ما هستند و همین می‌تواند برگ برندهای باشد. امیدورام همین طور که شما می‌گویید باشد. البته با گذشت دو سال از آلبومام شاید این اتفاق باعث می‌شود که ریزش مخاطب نداشته باشم و مردم بیشتر با سبک و لحن و صدای من آشنا شوند. بسیاری از دور و بری‌هایم با این تصمیم من موافق نبودند ولی هدف من از این کار، همینی بود که گفتم.

    • فکر نمی‌کنید اگر همه خواننده‌ها بتوانند از رسانه‌ای مثل تلویزیون بعنوان وی‌ترین کار‌هایشان استفاده کنند، کلیت موسیقی حرکت رو به رشد قابل توجهی را داشته باشد؟

    قطعا همین طوری است که شما می‌گویید. ولی نکته‌ای که هست و خود من به وضوح به آن رسیدم و به عینه دیدم، برخلاف تصور قبلیام شورای موسیقی تلویزیون دید باز و همکاری دو جانبه مشهود و مثبتی داشت. به هیچ وجه انتظار یک چنین برخورد مثبتی نداشتم. کلیت این همکاری بیشتر حالت مشاوره‌ای و مشورتی بود. برخلاف چیزی که من فکر می‌کردم «دستوری» باشد.

    • بعضی‌ها اعتقاد دارند که حضور در رسانه‌ای مثل تلویزیون و خواندن تیراژهای تلویزیونی، مختص عده‌ای خاص است و نه همه خواننده‌ها. نگاه شما به این موضوع که در این بحث مافیایی وجود دارد، چیست؟

    خود من هم قبلا همین طور فکر می‌کردم. ولی تا جایی که من دیدم در حال حاضر ظاهرا تلویزیون مافیا ندارد. حداقل در مورد من که دید بسیار باز و حرفه‌ای داشتند. شورای موسیقی تلویزیون هم برخورد خوبی داشتند.

    • فکر نمی‌کنید جای یک برنامه مختص موسیقی در تلویزیون به طرز ملموسی خالی است؟

    صد در صد. اگر چنین برنامه‌ای باشد که ما دیگر مشکلی برای تبلیغات نداریم.

    • به نظر می‌رسد کمی رنگ صدا و لحن خواندن شما در این کار تغییر کرده. این تغییر تعمدی بوده یا صرفا به خاطر فضای کار این اتفاق افتاده؟

    بعد از انتشار قطعه «بارون پائیزی» هم این بحث‌ها شد و خیلی‌ها اعتقاد داشتند که صدای من عوض شده. این اتفاق به دلیل افزایش سن است. صدایم کمی بم‌تر شده. این تفاوت در این کارهای اخیر به این خاطر است که از آلبوم اول و دوم تا به حال من سن‌ام بالا‌تر رفته و این طبیعی است که صدایم تغییر کند.

    • این روز‌ها کلا کمتر در فضای خبری ورسانه‌ای حضور دارید. کم پیدائید کلا؟

    این روز‌ها بیشتر سعی می‌کنم که کار خودم را بکنم و بیشتر به قرارهای کاری‌ام برسم. چند پروژه جدید در دست دارم و ترجیح دادم که آن‌ها را عملی کنم که همین باعث شده کمتر مصاحبه کنم. البته تا کار جدیدی هم ارائه ندهم، بهتر است کمتر مصاحبه کنم. چون چیز جدیدی نیست که در مورد‌اش حرف بزنم.

    • حدود یک ماه پیش قطعه‌ای به نام «بارون پائیزی» از شما در این‌تر نت منتشر شد. چند وقتی ست که انتشار اینگونه تک تراک‌ها در فضای اینترنت به شدت مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از خواننده‌ها به انتشار آثارشان در اینترنت علاقمند شده‌اند. دلیل این اقدام و این قبیل آثار تکی چیست؟

    من فقط از طرف خودم می‌توانم صحبت کنم و در مورد بقیه نمی‌توانم اظهار نظر کنم. چون دوسال از انتشار آلبوم قبلی من گذشته، به این نتیجه رسیدم که بد نیست بعد از دو سال دوستداران و مخاطبان‌ام، کار جدیدی را از من بشنوند.

    • این قطعه در آلبوم بعدی شما هم گنجاندهد خواهد شد؟

    بله.

    • یک قطعه عربی – ایرانی را هم برای آلبوم «مهدی یراحی» تنظیم کرده‌اید که این روز‌ها کلی طرفدار پیدا کرده. قطعه‌ای که تا به حال به این شکل در موسیقی ایران کمتر وجود داشته و فضا و ملودی خاصی دارد. بابت این همکاری نترسیدید که مورد انتقاد قرار بگیرید؟

    این کار از جمله آثاریست که خودم خیلی به آن علاقه دارم. خیلی‌ها گفتند که این کار را تنظیم نکن. مردم انتقاد می‌کنند. خوب نیست. ولی از آنجایی که من کاری را اگر دوست داشته باشم و به دلم بنشیند حتما انجام‌اش می‌دهم، این کار را قبول کردم و اعتقاد دارم که جزء آثار خوب من هم هست. این قطعه بازخوانی یک قطعه قدیمی است که هیچ شباهتی به قطعه اصلی ندارد. کار خاص و جذابی از آب در آمده است. البته خود مهدی یراحی هم در اینکه من این کار را قبول کنم خیلی موثر بود. او جزء بهترین انتخاب‌های من است و کارش را قبول دارم و از همه مهم‌تر، دوست من است.

    • یعنی به کل نگران صحبت‌های منتقدان و بدخواهانت نبودی؟

    آن‌ها که همیشه کار خودشان را می‌کنند. مثلا بار‌ها در موارد مختلف شنیده‌ام که بعضی‌ها معتقند بخاطر پول کاری را قبول کرده‌ام. یا بعضی کار‌ها را بخاطر خصومت شخصی، قبول کرده‌ام. ولی واقعیت این است که من اگراز کاری خوشم بیاید آنرا قبول می‌کنم و همه سعی‌ام را هم برای عالی شدن آن انجام می‌دهم. هیچ کدام از کارهایی که من به نوعی در آن‌ها حضور داشته‌ام، کم کاری‌ای از سوی من را در خود ندیده‌اند. واقعیت را خیلی‌ها فدای سود جویی‌های خود می‌بینند. پیش آمده که کسی اعتقاد داشته یکی از کار‌هایم معمولی ست، در حالی که آن قطعه به نظر خودم عالی بوده. چون دیدگاه من با آن‌ها متفاوت است. من هم برای کار‌هایم دلایلی دارم. هیچوقت اتفاقی کاری را قبول نمی‌کنم. این ماجرا برای من مهم است. چون برای مخاطبان‌ام احترام ویژه‌ای قائل‌ام
    .

    • کار و پروژه جدیدی در دست نداری؟

    فعلا نه در حال حاضر درگیر کارهای دیگری به جز موسیقی‌ام.

    • این چند وقته، آلبوم یا قطعه جدیدی بوده که نظرتان را جلب کرده باشد؟

    آلبوم مهدی یراحی واقعا خوب بود. به خصوص آن قطعه که می‌گوید: «من از زندگی تو هوات خستم…»

    https://musiceiranian.ir/?p=11100
       
    برچسب ها سیروان خسروی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *