×
×

برخی دنبال بحران‌سازی هستند

  • کد نوشته: 105330
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۳۱ام فروردین ۱۳۹۵
  • ۰
  • مدیرعامل خانه موسیقی با ارائه گزارشی از روند فعالیت های این نهاد در سال گذشته اعلام کرد در انتخابات خانه موسیقی شرکت نخواهد کرد. عنوان «خانه موسیقی» به طور حتم در سالی که گذشت عنوان غریبه و کم سر و صدایی برای مخاطبان موسیقی نبود؛ مجموعه ای که در سال ۹۴ یکی از پرحاشیه دار […]

    برخی دنبال بحران‌سازی هستند
  • ۱۸۵۰۳۱۷مدیرعامل خانه موسیقی با ارائه گزارشی از روند فعالیت های این نهاد در سال گذشته اعلام کرد در انتخابات خانه موسیقی شرکت نخواهد کرد.

    عنوان «خانه موسیقی» به طور حتم در سالی که گذشت عنوان غریبه و کم سر و صدایی برای مخاطبان موسیقی نبود؛ مجموعه ای که در سال ۹۴ یکی از پرحاشیه دار ترین دوران فعالیتی خود را سپری کرد و اکنون در حالی فعالیت خود در سال جدید را آغاز کرده که تا چند روز آینده نوبت اول مجامع عمومی کانون های خود را پیش رو دارد.

    البته همانطور که قبلا هم گفته شده بود، خانه موسیقی مهم‌ترین تشکل صنفی، غیردولتی و غیر سیاسی هنرمندان دست‌اندرکار موسیقی در رشته های مختلف است که به انگیزه حفظ، گسترش، اعتلا، اشاعه و معرفی موسیقی و موسیقی دانان ایرانی بر مبنای اصول فرهنگی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده که ارتقای سطح کیفی و رشد ارزش های معنوی موسیقی ایرانی مبتنی بر فرهنگ ملی، حمایت از حقوق قانونی و معنوی موسیقی دانان در نقاط مختلف ایران در زمینه های مختلف موسیقی، هدفمند نمودن فعالیت های موسیقی دانان و هنرجویان ایرانی به منظور تداوم حضور سنن ملی موسیقی در جامعه، معرفی و عرضه موسیقی ایران به ملت های دیگر، تلاش جدی در امر پژوهش موسیقی قدیم و نوین ایران جهت شناخت ظرفیت های موسیقی ملی، تلاش جهت اجرا و نشر آثار موسیقی دانان ایرانی در خارج از کشور، تلاش برای انتشار نشریه موسیقی در چارچوب توسعه فرهنگ ملی، تلاش به منظور تأمین امور رفاهی اعضا با حمایت مسئولان دولتی و بخش خصوصی  فعالیت خود را دنبال می کند.

     البته همین اولویت های مطرح شده در سالی که گذشت یکی از پرچالش ترین مباحث از نگاه منتقدان این مجموعه صنفی بود، گویی اینکه خانه موسیقی و اعضای هیات مدیره اش نه تنها بر اساس اهداف عالی خود عمل نکرده بلکه از این مجموعه برای رسیدن به خواسته های شخصی نیز استفاده کرده اند. این انتقاد به قدری چالش بر انگیز است که منتقدان خانه با برپایی نشستی در قالب سلسله نشست های «گفتمان ضرب اصول» موضوع انتقادها به خانه موسیقی را وارد فاز تازه ای کنند تا جایی که بالاخره محمدرضا شجریان، حسین علیزاده و دیگر بزرگان موسیقی واکنش های متفاوتی به این رویکرد نشان دادند و همین نشان دهنده عمق اختلاف نظرهایی است که از سال ها پیش در بدنه موسیقی وجود داشت که این بار به این شیوه رونمایی شده است.

    حمیدرضا نوربخش خواننده موسیقی ایرانی که سال ۹۴ هم به عنوان مدیر عامل خانه موسیقی و هم به عنوان مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر یکی از پرحاشیه ترین و پردعوا ترین سال های فعالیتی خود را از سر گذارند در سالی که گذشت با بسیاری از چالش های ریز و درشتی پیرامون خانه موسیقی و جشنواره موسیقی فجر رو به رو شد که عبور یا مواجهه با این چالش ها کار چندان آسانی نبوده و نیست. رودررویی با منتقدان سرسخت خانه موسیقی از یک طرف و مواجهه با انبوهی از اما و اگرهای جشنواره موسیقی فجر به ویژه بعد از تغییرات ساختاری که برای این رویداد به وجود آمد نمی تواند شرایط آرامی را برای یک مدیر غیر دولتی که در عین حال مسئولیت یک جشنواره دولتی را عهده دار بود، رقم بزند.

    این هنرمند که بعد از حضور افرادی چون حسین علیزاده، سعید شریفیان، فریدون ناصری، کامبیز روشن روان، داود گنجه ای و محمد سریر سکان دار مدیرعاملی خانه موسیقی را تا کنون عهده دار بوده در گفتگوی سال های گذشته به نکات کم حاشیه تر از جمله استفاده مدیران دولتی از مشاوره و نظرات کارشناسان خانه موسیقی در جریان سیاستگذاری های کلان حوزه موسیقی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری جشنواره خصوصی خانه موسیقی، ترجیح ضوابط بر روابط حاکم در حوزه تعاملات دو جانبه معاونت هنری و نهاد خانه موسیقی به عنوان مهم ترین فعالیت ها و رویکردهای نهاد خانه موسیقی اشاراتی داشت.

    اما سال گذشته ماجرا شرایط دیگری را رقم زد و حمیدرضا نوربخش را برابر فضایی قرار داد که برای هر یک از آنها می بایست توضیحات منطقی را بدهد، مواضعی که اگر چه فرصت طرح بسیاری از آنها در گفتگوی تفصیلی خبرنگار مهر فراهم نشد اما مباحثی است که امیدواریم با حل شدن هر چه سریع تر آنها، دریای موسیقی بعد از یک طوفان عظیم، رنگ آرامش به خود بگیرد.

    عملکرد هیات مدیره خانه موسیقی در سال ۹۴، نحوه مواجهه با منتقدان خانه موسیقی در طیف های مختلف، ماجرای واکنش حسین علیزاده به عملکرد خانه موسیقی و اظهارات هنرمندان دیگری چون محمدرضا شجریان درباره اظهارت و واکنش های برخی از منتقدان، سرنوشت اتاق شیشه ای جشنواره موسیقی فجر، تعاونی مسکن خانه موسیقی، حضور داشتن یا نداشتن در انتخابات پیش روی خانه موسیقی، ماجرای شکایت خانه موسیقی از برخی منتقدان، عملکرد مالی جشنواره موسیقی فجر، توقیف کنسرت های جشنواره، اظهارات علی رهبری درباره نحوه مدیریت جشنواره موسیقی فجر از جمله مباحثی بود که حمیدرضا نوربخش در بخش اول گفتگوی خود با خبرنگار مهر به آنها اشاره کرد و با قاطعیت کامل اعلام کرد که در انتخابات پیش روی خانه موسیقی شرکت نمی کند و در سال آینده نیز به عنوان مدیر جشنواره موسیقی فجر فعالیتی نخواهد داشت.

    دفاع تمام قد مدیرعامل از عملکرد خانه موسیقی در یک سال پرحادثه

    حمیدرضا نوربخش در ابتدای صحبت های خود با اشاره به عملکرد خانه موسیقی طی سال گذشته توضیح داد: خانه موسیقی در یک سالی که گذشت واقعا سال پر حادثه و پر نشیب و فرازی را پشت سر گذاشت ولی من در مجموع از برآیند کلی ناراضی نیستم. به نظر من همین که خانه موسیقی سال  ۹۴ در مرکز توجه مردم، جامعه و اهالی موسیقی قرار گرفت خود به تنهایی می تواند موفقیت بزرگی باشد. بنابراین فکر می کنم برآیند حضور و فعالیت های خانه موسیقی برآیند مثبتی بوده که توانسته تا این حد مهم و مورد توجه اهالی موسیقی و منتقدان باشد. همین که عده ای از هنرمندان می آیند و نقد می کنند و داعیه دار موضوعاتی هستند یعنی اینکه اینجا اهمیت پیدا کرده، موضوعی که در گذشته بی تعارف به این شکل نبود و خانه موسیقی خیلی حضور پر رنگی نداشت اما خوشبختانه هر چه جلوتر آمدیم، در هر سال شاهد حضور موثرتر و شکوفایی بیشتر این نهاد صنفی هستیم. این در حالی است که نقیصه ها هم همیشه وجود داشته و همیشه هم خواهد بود. پس مهم این است که با توجه به امکانات و توانایی که وجود دارد بتوانیم حداکثر استفاده را بکنیم.

    مدیرعامل خانه موسیقی اضافه کرد: بخشی از فعالیت هایی که ما طی سال گذشته انجام دادیم مربوط به فعالیت های روتین صنفی بود که اگر چه به دلیل تنگناهای مالی فراوان با سرعت پایین تری انجام گرفت اما ما تلاش خود را انجام دادیم که از ناحیه خانه موسیقی همه کارها طبق وظیفه انجام شود. ما در سال گذشته درباره موضوع بیمه ها با یک روند کندی رو به رو بودیم که دلیل این موضوع نیز به طور مشخص به ما بر نمی گردد چراکه در ساز و کارهای دولتی به ویژه میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی مشکلاتی وجود داشت که مربوط به تسویه حساب کامل بدهی ها می شد اما با وجود تسویه حساب بخشی از این بدهی ها، ما همچنان با مشکلاتی در این زمینه روبه رو هستیم. ما در این مدت سعی کردیم تا آنجا که می توانیم تلاش ها و پیگیری های لازم را انجام دهیم تا حقوق هنرمندان حفظ شود و فکر می کنم تلاشمان هم در این زمینه موثر بوده است.

    لغو کنسرت‌ها را در حد مقدور پیگیری کردیم

    وی درباره دیگر فعالیت های خانه موسیقی نیز توضیح داد: آنچه در زمینه فعالیت های صنفی خانه موسیقی طی سال گذشته انجام گرفت بازگرداندن کارگاه های آموزش موسیقی به فرهنگسراها بود که باعث شد این جریان مهم مسدود شده، دوباره راه بیفتد. ما در سال گذشته توانستیم موضوع لغو کنسرت ها را در حد مقدوراتمان پیگیری کنیم و فکر می کنم این موضوع را به حداقل رساندیم. این در حالی است که پیگیری فعالیت های آموزشی خانه با برپایی کارگاه های آموزشی در حوزه های مختلف نوازندگی، آهنگسازی و مباحث تئوریک از جمله برنامه های جاری بوده که سال گذشته در کنار برنامه های جسته گریخته انجام گرفت.

    برخی از منتقدان دوست دارند قانع نشوند

    نوربخش ادامه داد: سال ۹۴ سال بسیار پرچالشی برای خانه موسیقی بود و برخی از دوستان انتقادهایی را آغاز کردند که ناشی از سوءتفاهمی بود که در زمینه انتخابات خانه موسیقی به وجود آمد، زیرا انتخاباتی که باید از سال ۹۳ کلید می خورد یک سال به تعویق افتاد و همین موضوع سرمنشا سوءتفاهماتی شد که ما باید تلاش می کردیم به آنها پاسخ داده و رفع شبهه کنیم. اما متاسفانه در بسیاری از موارد احساس کردیم برخی ها افراد علاقه دارند که قانع نشوند و شما می بینید با اینکه ما ماجرای انتخابات را استارت زدیم، اما نقدها هنوز ادامه دارد و معلوم هم نیست ماجرا در این مورد خاص تا کجا قرار است ادامه پیدا کند. خوشبختانه برنامه انتخابات اعلام شده و امیدواریم این دوره ما شاهد حضور پر شور و حضور بسیار پررنگ اهالی موسیقی در انتخابات خانه موسیقی باشیم.

    در انتخابات خانه موسیقی شرکت نمی کنم  

    مدیرعامل خانه موسیقی در پاسخ به اینکه آیا با در نظر گرفتن چنین شرایطی باز هم تمایل به شرکت در انتخابات هیات مدیره خانه موسیقی در دوره پیش رو را دارد یا خیر؟ توضیح داد: شخص من به هیچ عنوان تمایلی برای حضور در انتخابات خانه موسیقی را ندارم. به هر ترتیب من همه توانم را برای حضور موثر و پیشبرد اهداف خانه موسیقی به کار بستم، اما فکر می کنم که لازم است نیروهای تازه نفسی بیایند و کار را دنبال کنند. من این روزها خیلی خسته ام و می خواهم مقداری به فعالیت های هنری ام بپردازم. از سویی دیگر قضاوت این موضوع را که عملکرد نوربخش در خانه موسیقی رضایت‌بخش بوده یا نه باید اهالی موسیقی انجام دهند. ولی خودم با توجه به اینکه فکر می کنم همه توان و ظرفیتم را به کار گرفتم از فرآیند کاری ام ناراضی نیستم.

    محمدرضا شجریان و ماجرای کم کاری های خانه موسیقی زیر سایه استاد

    نوربخش در پاسخ به این مساله که برخی از منتقدان بر این باور بودند برخی از کم کاری ها در مدیریت خانه موسیقی زیر سایه نام و سابقه محمدرضا شجریان به عنوان رییس شورای عالی خانه موسیقی بوده است، تصریح کرد: افرادی که می خواهند به هر شکلی انتقاد کنند دیگر حد و حدود شخصیت ها را در نظر نمی گیرند و گاهی هم از مدار انصاف خارج می شوند و از همه مرزهای اخلاقی عبور می کنند. من در جواب آنها می گویم: «ایرادی ندارد چون به هر ترتیب تاریخ درباره همه ما قضاوت خواهد کرد». از  سویی دیگر من فکر می کنم  با حضور سی ساله در عرصه موسیقی و با رزومه ای که دارم، در اینجا که نشستم به پشتوانه کارنامه هنری و اجتماعی ام بوده و اعتبار هیچ فرد دیگری را به یدک نکشیدم. البته معتقد بوده و هستم که هر نهاد و تشکلی قائم به اعضا و شخصیت هایی است که در آن حضور دارند و گرنه خشت و گل و در و دیوار خود به خود چیزی به همراه ندارد بنابراین اگر اعتباری وجود دارد مربوط به هنرمندان ارزشمند و شاخص است.

    اعتبار خانه موسیقی به همه اعضای آن است

    وی با اشاره به این نکته که در خانه موسیقی همه اعتبار مربوط به همه اعضای آن است، گفت: اتفاقا عده ای به همین انتقاد داشتند که اینجا نباید به این شکل باشد در صورتی که  به نظر من باید باشد. شما هر جایی که بخواهید بروید نگاه می کنید که چه آدم هایی در آن مجموعه هستند. یعنی هر جایی را با آدم هایش قضاوت می کنید. به هر صورت عملکرد ما گویاست و خودمان کسانی هستیم که کارنامه ای داریم و در صحنه هنر آدم های گمنامی نبودیم. به هر حال باید ببنیم که همان افرادی که این حرف ها را می زنند چه کسانی هستند و چه نام هایی به یدک می کشند.

    برخی ها دوست داشتند بحران‌سازی کنند

    این خواننده موسیقی ایرانی در ادامه گفتگوی تفصیلی خود با خبرنگار مهر با اشاره به ناگفته های ماجرای منتقدان خانه موسیقی و ابهاماتی که مطرح شد، بیان کرد: به نظر من نحوه ایجاد چنین فضایی را باید از منتقدان بپرسید. به هر حال ما حرف های خودمان و آنچه  را مربوط به حوزه مدیریتی خانه موسیقی می شد پاسخ دادیم. آنچه به ظاهر توسط دوستان منتقد بیان شده، توسط ما پاسخ داده شده است. فقط در یک بخشی ماجرا بی پاسخ ماند آن هم این بود که چرا برخی از دوستان تلاش می‌کردند به اختلافات، انتقادات و بحران سازی ها دامن بزنند. اینکه چه مقاصدی دارند به خودشان مربوط است، اما در هر صورت آنچه به مباحث مربوط به اساسنامه خانه موسیقی مرتبط  بوده به طور کامل پاسخ داده شده و در آخرین جلسه ای که پیرامون این موضوع با اصحاب رسانه و حقوقدان ها برگزار شد، دوستان قانع شدند که کار غیر قانونی انجام نگرفته و هیات مدیره هم بر اساس استنادات حقوقی که انجام گرفت، یک هیات مدیره قانونی است.

    نوربخش افزود: بخش دیگری از انتفادات هم به نقدهای عملکردی خانه موسیقی ارتباط داشت که به طور طبیبعی به سلیقه ها ارتباط پیدا می کند و از اول تشکیل این نهاد صنفی وجود داشته و وجود هم خواهد داشت. ولی مشخصا بحث های حقوقی که توسط برخی از منتقدان مطرح شد عمدتا مسائلی بوده که مربوط به قانونی یا غیرقانونی بودن هیات مدیره خانه موسیقی بوده که بنده و مشاوران حقوقی خانه در جلسات و مصاحبه های مختلف به آن پاسخ دادند. به هر حال در رویکرد سلیقه ای دوستان منتقد این مساله وجود داشت که خانه موسیقی به وظایف خود عمل نکرده و از نگاه برخی هم ماجرا به این شکل بوده که خانه موسیقی به وظایف خود در حد امکاناتی که داشته، عمل کرده است.

    خوشحالیم که استاد علیزاده منتقد ماست

    مدیرعامل خانه موسیقی همچنین به مباحث مطرح شده برخی از منتقدان خانه موسیقی از جمله حسین علیزاده و هنرمندان دیگر گفت: من اصلا علاقه ندارم به طور مستقیم درباره اسامی صحبت کنم اما می توانم به این نکته اشاره کنم که اولا بنده تقابل و یا موضع گیری آنچنانی نمی بینم. به هر حال صحبت های استاد علیزاده یک تفاوت نگاه است ضمن اینکه ایشان برای من و همه اهل موسیقی شخصیت بسیار قابل احترامی هستند که می توانند به عنوان یک هنرمند نگاه انتقادی به فعالیت های خانه موسیقی داشته باشند و همین موضوع هم برای ما به شدت قابل احترام است. استاد علیزاده اولین مدیرعامل و مدت زیادی هم عضو و سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی بود بنابراین تنها نکته ای به نظرم می رسد بر این مبناست که انتظار من همیشه این بوده ایشان و دوستان دیگر در مدت حضور در خانه موسیقی بیشتر کنش‌گر باشند. اتفاقا ما همیشه در جلسات شورای عالی خانه موسیقی بر این موضوع تاکید داشتیم که استاد علیزاده همواره هنرمندی پرسش‌گر باشند. حالا در دوره هایی مشغله داشتند و تا مدت زیادی نسبت به ماجراهای خانه موسیقی سکوت کردند اما همین که به هر حال ایشان تشخیص دادند و حضور فعال منتقدانه و پرسشگرانه داشته باشند باید به فال نیک گرفت.

    چرا انتقادات، زمان حضور در شورای عالی خانه موسیقی مطرح نشد

    وی در ادامه بحث گفت: مسائلی که استاد علیزاده درباره فعالیت های خانه موسیقی عنوان کردند نقدهای کلی بوده و من به استثنای ماجرای شکایت خانه موسیقی از جناب ساسان فاطمی مورد خاص دیگری را ندیدم. در حوزه شورای عالی خانه موسیقی هم که ایشان در نشست خبری کنسرت «هم آوایان» نقدهایی را پیرامون آن عنوان کردند باید بگویم که استاد علیزاده از اعضای موثر شورای عالی خانه موسیقی بودند بنابراین هر اشکالی که درباره شورای عالی بوده متوجه ایشان در تمام مدت حضورشان نیز هست. اگر به زعم ایشان شورای عالی به وظایف خود عمل نکرده، ایشان هم در این فضا تا زمانی که حضور داشت، دخیل بودند. حتی تا همان تاریخی که استاد علیزاده در شورای عالی خانه موسیقی حضور داشت چرا نسبت به عملکرد خانه هیچ پرسش، صحبت و پیگیری مبنی بر اعتقاد ایشان درباره انفعال خانه، مطرح نکردند؟

    نوربخش افزود: من بارها و بارها این نکته را در جلسات شورای عالی از استاد علیزاده و دیگر دوستان خواستم که ضمن حضور فعال در فعالیت های خانه موسیقی هر نکته یا انتقادی دارند مطرح کنند. به هر حال طی ماه های گذشته نکاتی درباره شورای عالی خانه موسیقی مطرح شد که بنده تا زمانی که در مجموعه خانه موسیقی مشغول به فعالیت هستم در برابر همه مسائل آن نیز مسئولم به همین منظور به این نکته تاکید دارم که کدام نکته را استاد علیزاده مدنظر داشتند اما کسی پیگیری آن را انجام نداد؟ شورای عالی و نهاد خانه موسیقی از علنی شدن این نوع اختلافات خشنود نیست، زیرا اساسا اختلاف به نفع هیچ از یک طرفین نیست و مطمئن باشید بدخواهانی که خارج از این دایره هستند از اختلافات بهره برداری می کنند و ای کاش این بحث ها تا این حد علنی مطرح نمی شد.

    پاسخ به حاشیه های ممنوع الفعالیتی محمدرضا شجریان

    عضو هیات مدیره خانه موسیقی در بخش دیگری از صحبت های خود به ماجرای نقد برخی از منتقدان مبنی بر کم کاری خانه موسیقی درباره ممنوع الفعالیتی محمدرضا شجریان در ایران گفت: راجع به بحث خاص استاد شجریان که بسیاری از دوستان بر این باور بودند که ما کاری انجام ندادیم، باید بگویم که شخصا بارها و بارها موضوع را پیگیری کردم، حتی خود آقای شجریان هم اذعان داشت که بنده، شورای عالی خانه موسیقی و هیات مدیره خانه موسیقی بحث ممنوع الکاری این هنرمند را در عرصه های مختلف پیگیری کردیم.

    وی افزود: اتفاقا در این باب سوال من این بود که چرا استاد علیزاده در مقام دبیر و سخنگوی شورای عالی موسیقی این موضوع را اعلام نکردند. وقتی رییس شورای عالی خانه موسیقی ممنوع الکار است آیا دبیر و سخنگوی شورای عالی نباید این اعتراض را انجام می داد؟ بنابراین نباید در این حوزه دیگران را مقصر بدانیم.

    کار تعاونی مسکن تمام شده است

    مدیرعامل خانه موسیقی به ماجرای تعاونی مسکن خانه موسیقی به عنوان یکی از پرچالش ترین موارد مطرح شده توسط منتقدان اشاره کرد و گفت: پروژه ساختمانی تعاونی مسکن خانه موسیقی تقریبا تمام شده و اوایل سال جاری کار آب، برق، گاز و تلفن انجام می شود و اعضایی که آمدند و مبلغ مورد نظر را هم پرداخت کردند ساختمان را به طور کامل تحویل گرفته و در صورت تمایل مستقر خواهند شد.

    وی افزود: شبهاتی هم که پیرامون این ماجرا مطرح شده، مربوط به کسانی است که پول ندادند و همچنان مسیر قضایی خود را طی می کنند. به هر ترتیب پروژه تعاونی مسکن خانه موسیقی به اتمام رسیده و مالکیت کسانی که پول را پرداخت کردند، محرز شده است. برخی از اعضا هم هستند که هنوز پول را پرداخت نکردند اما نسبت به کلیت ماجرا اعتراضاتی دارند که باید ببینم حکم قضایی در این مورد چه خواهد بود.

    تاکید می کنم خانه موسیقی از هیچ منتقدی شکایت نکرده است

    مدیرعامل خانه موسیقی در این بخش از گفتگوی خود در پاسخ به این پرسش که آیا نهاد خانه موسیقی به ماجرای شکایت از برخی نام ها از سوی مراجع قانونی ادامه خواهد داد یا خیر؟ توضیح داد: من باید برای روشن شدن این مساله توضیحاتی را ارائه بدهم. البته برخی از مواقع ما توضیحات لازم را پیرامون یک موضوع بیان می کنیم اما گویا قرار نیست گوش شنوایی وجود داشته باشد. چون قرار بر این است عده ای بر طبل مخالفت بکوبند و ما هم هر چه قدر بگوییم فلان مساله ای که شما به آن معترضید اصلا در قالب آنچه ما مدنظر داشتیم، نبوده اما قرار نیست شنونده ای در این زمینه وجود داشته باشد.

    وی ادامه داد: ما ده‌ها بار اعلام کردیم که خانه موسیقی از هیچ شخص حقیقی به عنوان «منتقد» شکایت نکرده است، بازهم تاکید می کنم که گویا اصلا قرار نیست عده ای بشنوند که ماجرا چیست. خانه موسیقی از هیچ منتقدی شکایت نکرده، آیا اصولا و اساسا هم موضوع انتقاد قابل شکایت است؟ آیا بابت اینکه فلانی به یک مجموعه ای بگوید عملکرد شما خوب نیست من باید بروم به دادگاه شکایت کنم؟ انتقاد که جای پیگیری قضایی ندارد. بنابراین شکایت در جایی می شود که مساله فراتر از انتقاد باشد که هم حالت شخصی و هم حالت اتهام زنی به خود می گیرد. اگر کسی در عرصه عمومی به شما تهمت سرقت زد، اگر نروید و پیگیری قضایی نکنید هم به خودتان و هم به کسانی که به شما اعتماد دارند ظلم کردید. چون این ماجرا را نمی توان با ریش سفیدی و کدخدا منشی و خانوادگی حل کرد.

    به ما اتهام بزنند باز هم شکایت می کنیم

    نوربخش گفت: اینکه من در جامعه فریاد بزنم که فلانی و یا چند نفر دیگر انسان های درستی نیستند، سارق هستند و بودجه بیت المال را بین خود تقسیم کردند، فراتر از یک انتقاد نیست؟ به نظر من این عرصه دیگر عرصه اتهام زنی است و وقتی بنده،گوینده این اتهام ها را پیگیری قضایی نکنم به خودم و خانه موسیقی ظلم کرده ام. مگر می شود که فردی در داخل یک مجموعه ای که نمایندگان رسانه ها در آن حضور دارند آمده باشد و افرادی را متهم به سرقت و خلاف کند بعد آن را در یک محفل خانوادگی حل کنیم؟ از آن طرف کسی نمی آید که به اتهام زننده چیزی بگوید که چرا شما رفتید و این اتهام را وارد کردید و جالب اینکه در این بین برخی ها می گویند خانه موسیقی باید در این فضای ویژه مانند پدر رفتار کند.

    عضو هیات مدیره خانه موسیقی بیان کرد: ماجرای ما در بحث شکایت خانه موسیقی این بود که واقعا چاره ای جز این موضوع باقی نمانده بود. یعنی باید فردی مانند قاضی حکم کند که آیا چنین مساله ای که دوستان مطرح می کنند بوده یا نبوده و به طور حتم چیزی جز این مساله نمی تواند ماجرا را تبیین کند. یعنی این مساله ای نیست که بخواهیم از آن به عنوان یک اختلاف شخصی بین دو نفر یاد کنیم. اینجا مساله تهمت پیش آمد که حتما باید مراجع قانونی پیرامون آن قضاوت می کردند. اساسا هر کسی پا را از حیطه انتقاد فراتر بگذارد و وارد اتهام زنی شود طبیعتا باید از او شکایت کرد. این ماجرا تا زمانی که هر فردی بخواهد بدون دلیل و مدرک قضایی اتهام زنی کند ادامه خواهد داشت.

    برای انتقادها سند ارائه کنید

    مدیرعامل خانه موسیقی در پایان این بخش از گفتگو درباره انتقادات و مسائل مطرح شده از سوی مدیرسابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: من در این مورد فقط به یک نکته اشاره می کنم، اینکه هر فردی در مقام منتقد سخنی به میان می آورد باید استناداتی را هم داشته باشد و شمای رسانه به جای اینکه بیایید و این موضوع را از من سوال کنید بهتر است بروید و از طرفی که چنین اظهاراتی را بیان می کند سند بخواهید. اگر برخی ها هم این گونه می نویسند که به زودی مستندات لازم را ارائه خواهند کرد باید رسانه ها پیگیر ماجرا باشند، نه من که در طرف دیگر ماجرا قرار دارم. اساسا چرا اصحاب رسانه از هر کسی که ادعایی می کند سند نمی خواهند؟ توصیه بنده به شما و همه رسانه ها این است که هرکسی هر ادعایی کرد از او مستند بخواهید. آن وقت با مستند به سراغ طرف مقابل که من باشم بیایید.

    https://musiceiranian.ir/?p=105330
       
    برچسب ها حمیدرضا نوربخش

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *