×
×

تألیف‌های جدید سعیدی برای ساز قانون

  • کد نوشته: 105227
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۳۰ام فروردین ۱۳۹۵
  • ۰
  • یک قانون‌نواز پیشکسوت این روزها مشغول تألیف‌های جدیدش برای ساز قانون است و هنوز قصد اجرای صحنه‌ای ندارد. ملیحه سعیدی اظهار کرد: این روزها در خانه و در حال تألیف آثاری برای ساز قانون هستم. به‌تازگی کتابی را با محتوای ردیف‌های میرزا عبدالله تألیف کرده‌ام که همراه با هفت لوح فشرده منتشر خواهد شد. او […]

    تألیف‌های جدید سعیدی برای ساز قانون
  • ۱۴۶۰۸۹۲۳۸۸۰۲۶_۵۳یک قانون‌نواز پیشکسوت این روزها مشغول تألیف‌های جدیدش برای ساز قانون است و هنوز قصد اجرای صحنه‌ای ندارد.

    ملیحه سعیدی اظهار کرد: این روزها در خانه و در حال تألیف آثاری برای ساز قانون هستم. به‌تازگی کتابی را با محتوای ردیف‌های میرزا عبدالله تألیف کرده‌ام که همراه با هفت لوح فشرده منتشر خواهد شد.

    او ادامه داد: این اثر را همین اواخر برای انتشار به موسسه‌ی «ماهور» تحویل داده‌ام. در این هفت لوح فشرده با ساز قانون نوازندگی کرده‌ام.

    سعیدی که سال‌هاست با سازش روی صحنه‌ی اجرا نکرده است، در این‌باره توضیح داد: من دیگر حوصله‌ی این کارها و حاشیه‌هایش را ندارم؛ حوصله این‌که بخواهم دنبال مجوز بروم. باید تسهیلاتی برای هنرمندان فراهم می‌شد تا ما هم بتوانیم کار ارائه دهیم؛ اما این‌که بخواهم دنبال سالن و مجوز کنسرت باشم، دیگر از سن من گذشته است.

    این نوازنده‌ی قانون همچنین گفت: من مثل خیلی‌ها پولدار نیستم که مدیر برنامه داشته باشم و یک نفر دنبال این کارها برایم باشد؛ یک گوشه نشسته‌ام و کار خودم را می‌کنم.

    ملیحه سعیدی، مدرس، آهنگساز، نوازنده‌ی ساز قانون و مدیر سابق هنرستان موسیقی دختران است که آموختن موسیقی را از کودکی در خانواده‌ای اهل هنر آغاز کرد. در زمان ریاست حسین دهلوی، در رشته‌ی ویلن کلاسیک و ایرانی از هنرستان موسیقی ملی فارغ‌التحصیل شد. نواختن سازهای ویلن آلتو، قیچک، تمبک، پیانو و قانون را ضمن تحصیل در هنرستان و دانشگاه فرا گرفت و قانون را به‌عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد و نزد مهدی مفتاح در هنرستان آموخت.

    در چند سال اخیر با کوشش‌های ملیحه سعیدی، لحنی ایرانی و هم‌رنگ با سایر سازهای موسیقی دستگاهی، از ساز قانون شنیده می‌شود. شیوه‌ی نواختن این ساز به‌طور سنتی با دو انگشت اشاره انجام می‌شود. در سال‌های اخیر علاوه بر تکنیک دو انگشتی، با ابتکار ملیحه سعیدی، شیوه‌ی ۱۰ انگشتی نوازندگی قانون نیز رونق گرفته است. در این روش، امکانات زیادی از ساز در اختیار نوازنده و آهنگساز قرار می‌گیرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=105227
       
    برچسب ها ملیحه سعیدی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *