×
×

فرزاد طالبی در اولین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود بعد از مدیرکلی دفتر موسیقی از تلاشش برای حل مشکل مجوزها می‌گوید

  • کد نوشته: 104155
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۵ام فروردین ۱۳۹۵
  • ۱ دیدگاه
  • بعد از استعفای «پیروز ارجمند» از مدیریت مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «فرزاد طالبی» به عنوان سرپرستِ این دفتر انتخاب شد. او دو دوره سرپرست ماند تا اینکه «علی جنتی» – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- حکم مدیریت او بر این پست را امضا کرد. وزیر اظهار امیدواری کرده است که طالبی بتواند […]

    فرزاد طالبی در اولین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود بعد از مدیرکلی دفتر موسیقی از تلاشش برای حل مشکل مجوزها می‌گوید
  • فرزاد طالبی

    فرزاد طالبی

    بعد از استعفای «پیروز ارجمند» از مدیریت مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «فرزاد طالبی» به عنوان سرپرستِ این دفتر انتخاب شد. او دو دوره سرپرست ماند تا اینکه «علی جنتی» – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- حکم مدیریت او بر این پست را امضا کرد. وزیر اظهار امیدواری کرده است که طالبی بتواند با  تعامل سازنده با اهالی هنر نسبت به توسعه و ارتقا و گسترش ظرفیت‌های موسیقی سنتی و موسیقی نواحی، بهره‌گیری از هنر موسیقی در دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حمایت از تنوع و تکثر در تولید و عرضه موسیقی و گسترش ظرفیت‌های موسیقی ایران کارنامه‌ی موفقی را از خود نشان دهد.

    «فرزاد طالبی» در اولین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود بعد از به دست آوردن پست مدیرکلی، درباره‌ی برنامه‌های خود می‌گوید: «به نظر می‌رسد اولویت موسیقی در سال جاری باید، موسیقی نواحی باشد. این موسیقی، در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری، نیازمند حمایت و معرفی است و ما امیدواریم که بتوانیم با برگزاری جشنواره‌ی موسیقی نواحی که اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، اولین گام در سال جاری در این راستا را برداریم و در ادامه نیز همین مسیر را با قدرت پیش بریم. همچنین مساله‌ی دیگر، معرفی موسیقی ایران در عرصه‌های جهانی است که البته کار دشواری به نظر می‌رسد. امیدواریم که بتوانیم در این باره نیز به شکل موفقی عمل کنیم، البته در این سال‌ها اتفاقات موثری در این زمینه رخ داده است؛ اما ما امیدواریم شرایط را به گونه‌ای ایجاد کنیم که موسیقی ایرانی در خارج از کشور نه تنها برای ایرانیان مقیم کشورهای دیگر که برای ذایقه‌های جهانی نیز اجرا و به آنان معرفی شود، برای رسیدن به این هدف نیز اتفاقا موسیقی نواحی با قابلیت‌های گسترده‌ای که دارد، می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.»

    مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد در پاسخ به این سوال که گنجینه‌ی غنی موسیقی نواحی ایران در این سال‌ها با آسیب‌های بسیاری روبه‌رو بوده و بسیاری از بزرگان آن همچنان در شرایط نامناسبی به سر می‌برند و با این اوصاف چه امیدی می‌توان داشت تا هنرمندان این عرصه روزگار بهتری را از سر بگذرانند، می‌گوید: «موسیقی نواحی در ایران گستردگی بسیار زیادی دارد و به همین خاطر نیازمند توجه بسیار زیادی هم هست. گستردگی‌ این موسیقی، به گستردگی تمام پهنه‌ی سرزمینمان است و در دورترین نقاط کشور و روستاهای کوچک هم می‌توان موسیقی متفاوت و از آن طرف اساتید نام‌داری را مشاهده کرد، این مساله اگرچه باعث خوشبختی بسیاری است؛ اما از آن طرف مساله را سخت‌‌تر می‌کند؛ اما به هر روی باید کار را از جایی شروع کرد. توجه به این هنرمندان هم تنها با دادن کمک‌های دولتی امکان‌پذیر نیست؛ باید شرایط را به گونه‌ای ایجاد کرد که این هنرمندان بتوانند در ایران و خارج از کشور برنامه‌ها و کنسرت‌هایی را برگزار کنند تا هم مخاطبان از این گنیجنه‌های غنی بهره‌مند شوند و هم فعالان این حوزه پویاتر از همیشه باشند. از آن طرف برگزاری منسجم و مداوم جشنواره‌ی موسیقی نواحی می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. به هر حال من امیدوارم از فضای موجود در موسیقی نواحی فاصله گرفته و وضعیت این موسیقی و فعالانش بهتر شود. این مهم‌ترین برنامه‌ای است که دفتر موسیقی در سال جاری آن را دنبال خواهد کرد؛ اگرچه رسیدن به نقطه‌ی ایده‌آل کار دشواری است.»

    مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد، همچنین درباره‌ی این مساله که مجموعه‌ی معاونت هنری، بنیاد رودکی و دفتر موسیقی هم‌اینک با چالش بزرگی چون مساله‌ی ارکسترها و مشکلاتِ پیش آمده مواجه هستند، می‌گوید: «در این باره دفتر موسیقی پیشنهادات خود را ارایه داده است؛ البته ارکسترها هم‌‌اکنون به بنیاد رودکی واگذار شده‌اند و توسط این نهاد اداره می‌شوند؛ اما ما نیز به سهم خود در راه برداشتن موانع و رسیدن به نقطه‌ای که ارکسترها در آرامش به فعالیت خود ادامه دهند، تلاش خواهیم کرد.»

    سرپرست بی‌حاشیه و مدیر کل کنونی دفتر موسیقی همچنین درباره‌ی اظهارنظر وزیر ارشاد درباره‌ی مجوز گرفتن تمامی آثار استاد شجریان می‌گوید: «دفتر موسیقی تلاش خواهد کرد تا در سال جاری تمامی موانع و محدودیت‌های استاد شجریان رفع شود. به خصوص آثارشان همگی مجوزهای لازم برای انتشار را بگیرند تا جامعه‌ی علاقه‌مندان به موسیقی ایرانی و همچنین ایشان بتوانند از این آثار بهره بگیرند. همچنین دفتر موسیقی و مجموعه‌ی وزارت ارشاد امیدوار است که دیگر محدودیت‌های این استادِ موسیقی ایران نیز مرتفع شود.»

    او همچنین درباره‌ی دیگر ممنوع‌الکاران حوزه‌ی موسیقی می‌گوید: «در سه ماه پایانی سال گذشته، مشکل بسیاری از کسانی که ممنوع‌الکار بودند، حل شد و تقریبا دیگر مساله‌ای به این شکل در موسیقی ما وجود ندارد؛ ما همواره سعی خواهیم کرد که نهایت همکاری را با هنرمندان این حوزه داشته باشیم و دیگر کسی از ارایه‌ی اثر یا برگزاری کنسرت محروم نماند. به هر حال ما اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌ایم و امیدوارم به شکل کامل مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، حل شود.»

    او همچنین به تسریع مجوزها اشاره می‌کند و می‌گوید که در دوران سرپرستی‌‌اش در دفتر موسیقی تلاش کرد تا بسیاری از موانع پیش‌روی برای فعالان موسیقی برداشته شود و در عین حال در صدور مجوزها نیز دقت بیشتری صورت گیرد؛ اما حالا برنامه‌های بیشتری برای رفع مشکل مجوزها دارد؛ مثلا می‌گوید: «در سال جاری تلاش خواهیم کرد تا حد امکان، مراجعه‌ی اداری هنرمندان به دفتر موسیقی را کاهش دهیم و هنرمندان عزیز این امکان را داشته باشند تا به صورت غیرحضوری کارهای خود را انجام دهند. این مساله در سال گذشته در زمینه‌ی دریافت مجوز برای شعر رخ داد و حالا برنامه‌امان این است که این اتفاق درباره‌ی کنسرت‌ها و آلبوم‌ها نیز رخ دهد.»

    https://musiceiranian.ir/?p=104155
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *