×
×

علی رهبری با ارکستر سمفونیک آنتالیا روی صحنه رفت

  • کد نوشته: 103826
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۹ام فروردین ۱۳۹۵
  • ۰
  • امیر مهیار تفرشی‌پور – نوازنده و آهنگساز: ششم فروردین ماه، ارکستر سمفونیک آنتالیا با رهبری «علی رهبری» کنسرتو پیانوی بتهوون شماره ٣ در دو مینور و سمفونی شماره ١٠شوستاکوویچ در می مینور را با رهبری «علی رهبری» – چهره‌ی بین‌المللی موسیقی ایران- اجرا کرد. این برنامه یک هفته بعد از دومین تجلیل از علی رهبری […]

    علی رهبری با ارکستر سمفونیک آنتالیا روی صحنه رفت
  • IMG_0365امیر مهیار تفرشی‌پور – نوازنده و آهنگساز: ششم فروردین ماه، ارکستر سمفونیک آنتالیا با رهبری «علی رهبری» کنسرتو پیانوی بتهوون شماره ٣ در دو مینور و سمفونی شماره ١٠شوستاکوویچ در می مینور را با رهبری «علی رهبری» – چهره‌ی بین‌المللی موسیقی ایران- اجرا کرد. این برنامه یک هفته بعد از دومین تجلیل از علی رهبری به‌مناسبت سی و ششمین سال همکاری با ارکستر فیلارمونیک اسلوواکی توسط وزیر فرهنگ و هنر آن کشور، به روی صحنه رفت. ارکستر سمفونیک آنتالیا ارکستری جوان با سابقه فعالیت ١٠ساله است. نوازندگان این ارکستر همگی جوان و فارغ التحصیل کنسرواتوارهای ترکیه هستند. اجرای اخیر این ارکستر جوان، نشان از آینده‌ای روشن برای این ارکستر دارد و در این راستا حضور یک پداگوگ توانمند همچون استاد علی رهبری این پیشرفت را چندین برابر می‌کند.

    من فعالیت‌های حرفه‌ای «علی رهبری» را از سال های ١٣۶٩تا به امروز دنبال کرده‌ام به ویژه اجراهای ایشان در شهرهای لندن، منچستر، لیورپول لیدز، کاردیف و گلاسگو و به این نتیجه رسیده‌ام که ایشان، توانایی به صورت خیلی ماهرانه و مخفی نوازنده را به سمت کشف استعداد خود سوق می دهد و همین اتفاق باعث مسیریابی و دست‌یابی به موفقیت‌های زودرس می شود. ارتباطی که باید نوازنده با اثر  آهنگساز پیدا کند، بدون یک پداگوگ که نه تنها باید رهبر خوبی باشد بلکه توانایی برداشتی جدید از اثر برای نوازنده ایجاد کند، میسر نمی‌شود. جمله‌سازی یک اثر و هدایت متریال از پیش تعیین شده که در ذهن آهنگسازان شکل گرفته، همراه با یک رهبر خوب می‌تواند مجددا زنده شده و حتی در بسیاری از شرایط راهی برای  بازنویسی اثر آهنگساز شود.

    • «ابراهیم سزر» – مدیر هنری ارکستر سمفونیک آنتالیا و کنسرت مایستر: تمرین‌های ما به شکل یک مسترکلاس است

    «ابراهیم سزر»  که به عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک آنتالیا و کنسرت مایستر این ارکستر فعالیت می‌‌کند، درباره‌ی حضور «علی رهبری» در این ارکستر می‌‌گوید: «من ۵ سال است که مدیر هنری ارکستر سمفونیک آنتالیا هستم و مایسترو رهبری را ازاجراهای ایشان با ارکستر رئیس جمهوری و ارکستر سمفونیک آنکارا می‌شناسم . ایشان یکی از بهترین‌ها هستند، چرا که موسیقی را از درون می‌شناسد و به همین دلیل توانسته‌اند آینده ارکستر ما راتغییر دهند، تمرین‌های ما برای شروع یک اجرای جدید به شکل یک مستر کلاس برگزار می‌شود و همه بچه ها با دقت از این فرصت استفاده می‌کنند. نکات بررسی شده در این جلسات تمرین هرگز قبل از ایشان به ما آموزش داده نشده است. اینکه آقای رهبری بدون استفاده از  پارتیتور تمام نکات را در ذهن میزان به میزان دارند باور کردنی نیست. ذهن مایسترو  رهبری همانند یک کامپیوتر فعال و سریع است و به همین دلیل ارکستر می تواند  به راحتی رپرتوارهای سنگین را ظرف مدت سه روز آماده‌ی اجرا کند. برای ارکستر سمفونیک آنتالیا افتخاری است که با مایسترو رهبری فعالیت می کند.»

    مدیر هنری ارکستر‌ آنتالیا همچنین ادامه می‌دهد: «ایشان بسیار شناخته شده هستند و حتی مخاطبین ما در مکان‌های عمومی نیز ایشان را می‌شناسند. ایشان با ارکسترها و نوازندگان بی نظم به هیچ عنوان کار نمی کنند به عنوان مثال ارکستر های ازمیر و آنکارا مشتاق به همکاری با ایشان بودند؛ ولی ایشان ترجیح را همکاری با ارکستر جوان شهر  آنتالیا دادند که البته این افتخاری برای ما است، همکاری جوانان با ایشان به مراتب بهتر از نوازندگان قدیمی است زیرا که ایشان با ایجاد انگیزه بسیار توانایی‌های زیادی در آنها ایجاد می‌کنند، ایجاد چنین انگیزه‌ای در نوازندگان مسن به مراتب مشکل تر است. شرط نوازندگی با مایسترو رهبری این است که همه اعضاء ارکستر خواهان کار جدی باشند. امروز شما  نتیجه این تبادل را در صدایی کاملا نو با توانایی‌های جدید از ارکستر سمفونیک آنتالیا می‌شنوید.»

    او دلیلِ تمایز «علی رهبری« از دیگر رهبران را نیز چنین بیان می‌کند: «دلیل اصلی انتخاب ما مجموعه‌ای از توانایی‌های گوناگون ایشان است. او به چندین زبان زنده دنیا آشنایی دارد، ارتباط ایشان با جامعه حرفه‌ای موسیقی در دنیا فوق العاده قوی است، شناخت او از مخاطبین موسیقی و تعیین رپرتوار مناسب هر برنامه نیز در این میان موثر است و البته باید تکرار کنم نوازندگان ارکستر سمفونیک آنتالیا عاشق حضور او هستند و با دقت و تمرکز تمام از راهنمایی‌های ایشان نهایت استفاده را می‌برند.»

    جالب توجه است که رهبران معروف همچون والری گرگیف و سایمون رتل مورد حمایت کامل دولت‌های خود بوده‌اند؛ ولی استاد رهبری تمام این موفقیت های ارزنده را خارج از کشور خود و بدون حمایت‌های داخلی به دست آورده است.

    • «بایرام» – نوازنده‌ی اول ابوا ارکستر سمفونیک آنتالیا-: رهبری مثل ایشان نداشته‌ایم

    «بایرام» – نوازنده اول ابوا ارکستر سمفونیک آنتالیا- از سال ٢٠١٢ با «علی رهبری» مشغول فعالیت است، او درباره‌ی این تجربه می‌گوید: «باید بگویم ایشان بسیار حرفه‌ای و روان شناسانه کار می‌کنند. من بخش تکنوازی زیادی دارم و می دانم که باید خوب بنوازم ولی هیچ گاه استرسی برای تمرین ندارم. ما همه در فضای خیلی دوستانه و صمیمی کار می‌کنیم. مایسترو رهبری بزرگترین شانس برای ما هست و خیلی به ایشان علاقه مند هستیم؛ چون ایشان نه تنها رهبر بزرگ بلکه انسان والایی هستند که این نکته خیلی مهم هست چون برای رهبر خوب بودن باید همه این شرایط را دارا بود.»

    او می‌گوید: «ما رهبرهای حرفه ای دیگری نیزداشته ایم ولی همانند ایشان که هم انسان والا و هم موسیقی دان حرفه ای باشند را کمتر دیده‌ایم. از زمان حضور ایشان صدای ارکستر بسیار خوب و شفاف است و این به این دلیل است که رهبر آگاهی کامل به آنچه می خواهد دارد. ایشان به تمام موارد مهم از جمله سونوریته، موزیکالیته، سرعت، ریتم و دینامیک ها توجه و دقت نظر دارند و نوازندگی زیر نظر ایشان برای همگی اعضاء ارکستر بسیار آموزنده است.»
    «جمیل گونچر» -نوازنده ویولن ارکستر سمفونیک ازمیر- هم می‌گوید: «من از یک سال پیش با جناب رهبری آشنا شدم. او ساختار موسیقی را به خوبی می‌شناسد وبه نوازندگان کمک می‌کند تا به درک صحیحی از موسیقی برسند. ایشان فوق العاده باهوش و با تجربه هستند و این تجربیات برای ارکستر جوان آنتالیا بسیار ارزشمند است.

    «هورکان آیوازاوقلو» – نوازنده فلوت ارکستر اپرا وباله- هم درباره‌ی «رهبری» می‌گوید: «من فقط به خاطر دیدن استاد رهبری از ازمیر به آنتالیا آمده‌ام  و با خیلی از رهبرهای معروف کار کرده‌ام به عنوان مثال با آقای سلبی داچی؛ اما باید بگویم حافظه موسیقایی او نوازنده را شگفت زده می‌کند و او از این حافظه موسیقایی درون خود برای انتقال مطالب به نوازندگان استفاده می‌کند. او از حداکثر ظرفیت توانایی نوازندگان استفاده می‌کند و این باعث بالا رفتن کیفیت سونوریته و کشف توانایی‌های نو در نوازندگان جوان می‌شود. این برخورد با نظم فراوان و یک توانایی ویژه مختص خود او که البته از خط قرمز توانایی نوازنده بالاتر نمی‌رود. او تمرین‌ها را در یک توازن حساب شده، همراه با ایجاد انگیزه، برخوردی خوش همراه با خاطراتی که در خود نکات آموزنده ای را داراست، برگزار می‌کند. البته این خاطرات آموزنده باعث دست‌یابی مجدد تمرکز نوازنده می‌شود. در بیشتر اوقات او با یک نگاه سحر آمیز به نوازنده تمرکز ویژه ای را ایجاد می کند و سپس اورا به بهترین برداشت از خط ملودی خود می رساند. البته هر کدام از این نکات با شناختی از توانایی نوازنده منتقل می شود.»

    او همچنین اضافه می‌کند: «همه موسیقی دان های ترکیه ایشان را به خوبی می شناسند و البته مخاطبان  صد درصد حرفه ای موسیقی کلاسیک نیز با ایشان آشنایی کامل دارند.  امیدواریم که ایشان در اپرای ازمیر نیز حضور پیدا کنند، زیرا ایشان به عنوان رهبر اپرا ضبط ها و اجراهای زیادی را در کارنامه هنری خود دارا هستند. در آخر باید بگویم استاد رهبری یکی از بزرگترین موسیقی‌دان های دنیاست که بی شک می باید باعث افتخار هر ایرانی باشد. ما بی صبرانه در انتظار اجرای ایشان در ترکیه هستیم.»

    https://musiceiranian.ir/?p=103826
       
    برچسب ها علی رهبری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *