×
×

بسته خبری ویژه «موسیقی ایرانیان» از متن و حاشیه جشنواره موسیقی فجر –۸

  • کد نوشته: 100795
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۲۹ام بهمن ۱۳۹۴
  • ۱ دیدگاه
  • در نهمین روز جشنواره موسیقی فجر، هفت کنسرت روی صحنه می‌رود، دیروز نیز اجراهای مختلفی با استقبال مخاطبین در پایتخت به روی صحنه رفت.
    +برنامه نهمین روز اجراهای جشنواره موسیقی فجر را در ادامه دنبال کنید
    +برگزیدگان یک‌سال موسیقی ایران معرفی می‌شوند
    +غیبت طولانی وزیر ارشاد در جشنواره موسیقی فجر
    +هنرمند مالایی «کورا» را نواخت
    +تماشاگران موسیقی جز ایتالیا را شنیدند

    بسته خبری ویژه «موسیقی ایرانیان» از متن و حاشیه جشنواره موسیقی فجر –۸
  • جشنواره موسیقی فجر

    جشنواره موسیقی فجر

    در نهمین روز جشنواره موسیقی فجر، هفت کنسرت روی صحنه می‌رود، دیروز نیز اجراهای مختلفی با استقبال مخاطبین در پایتخت به روی صحنه رفت.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، ۲۹ بهمن‌ماه فرهاد فخر‌الدینی چوب رهبری خود را در مقابل ارکستر ملی به حرکت درمی‌آورد. این کنسرت ساعت ۱۸:۱۵ در تالار وحدت آغاز می‌شود و براساس برنامه‌ی اعلام‌شده توسط ستاد جشنواره، ۱۴ قطعه‌ی موسیقی توسط ارکستر ملی نواخته خواهد شد.

    همین تالار در ساعت ۲۱ میزبان هنرمندی فرانسوی به نام «آلدو رومانو» (نوازنده‌ی فرانسوی) است که در سبک جَز برای علاقه‌مندان می‌نوازد.

    نوای موسیقی ایرانی و فلامنکوی سهراب پورناظری و «آنتینو ری» (هنرمند اسپانیایی سبک فلامنکو) در ساعت ۲۱ از برج میلاد تهران شنیده خواهد شد.

    سالن رودکی در ساعت ۱۸:۱۵ شاهد هنرنمایی گروه «کُر ارکستر سمفونیک تهران» به رهبری رازمیک اوحانیان خواهد بود.

    مازیار فلاحی در ساعت ۱۸:۱۵ و گروه «رستاک» ساعت ۲۱ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران می‌خوانند.

    همچنین با اجرای گروه «آوای موج» از استان بوشهر در ساعت ۱۹، شبی با حال‌وهوای جنوبی در فرهنگسرای نیاوران تجربه خواهد شد.

    موسیقی فجر هم صاحب فرش قرمز شد (برگزیدگان یک‌سال موسیقی ایران معرفی می‌شوند)

     آئین پایانی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر شنبه اول اسفند با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، آئین پایانی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر شنبه بعدازظهر اول اسفند ساعت ۱۹ در تالار وحدت تهران برگزار می شود.

    در این مراسم که گفته شده قبل از اجرای رسمی آن، مراسم فرش قرمز نیز برگزار می شود برگزیدگان جایزه باربد در بخش‌های مختلف معرفی می شوند. این در حالی است که هنوز جزئیات دیگری از آئین پایانی جشنواره موسیقی فجر ارسال نشده است.

    سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۱ بهمن‌ماه تا ۱ اسفندماه سال جاری به مدیریت حمیدرضا نوربخش و دبیری حسن ریاحی در مرکز همایش های برج میلاد، سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران، تالار وحدت، تالار رودکی، فرهنگسرای ارسباران و فرهنگسرای نیاوران تهران در حال برگزاری است.

    گزارش های مفصل «موسیقی ایرانیان» از هشتمین روز چشنواره موسیقی فجر را در ادامه دنبال کنید:

     

    غیبت طولانی وزیر ارشاد در جشنواره موسیقی فجر

    علی جنتی

    علی جنتی

    سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در حالی به روزهای پایانی برگزاری خود نزدیک می شود که نه از حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجراهای جشنواره خبری هست و نه مدیران خارجی فستیوال ها که از سوی ستاد جشنواره به ایران دعوت شده اند به طور رسمی با اهالی رسانه دیدار کرده اند.

    یکی از نکات جالب توجه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر صادر نشدن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره است، این در حالی است که علی جنتی در بهمن ماه سال جاری به صورت جداگانه برای جشنواره های تئاتر و فیلم فجر پیام هایی را صادر کرده بود.

    البته حضور پیدا نکردن وزیر تا پایان روز هشتم برگزاری جشنواره نیز از نکات قابل تامل جشنواره امسال است که اهالی رسانه و هنرمندان امیدوارند طی روزهای باقیمانده شاهد حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان عالی ترین مرجع اداری و اجرای سیاست های دولت یازدهم در عرصه فرهنگی باشند. البته ۲۵ بهمن ماه سال گذشته علی جنتی همراه با تعدادی از اعضای کابینه در یک اجرای ویژه برای مدیران دولتی، هنرمندان و اهالی رسانه به تماشای آثار منتخب جشنواره سی ام موسیقی فجر در تالار وحدت نشست اما در این دوره و تا لحظه انتشار این خبر نه خبری از حضور وزیر ارشاد در اجراهای جشنواره در رسانه ها مخابره شد و نه پیامی از سوی وی برای جشنواره سی و یکم فجر منتشر شده است.

    شاید این موضوع نشات گرفته از پرکاری ها و مشغله های اجرایی وزیر ارشاد دولت یازدهم باشد اما باید به این نکته نیز توجه داشت که عدم حضور یک مرجع عالی رسمی دولت در رویداد ملی چون جشنواره موسیقی فجر که تاکنون شاهد حضور سخنگوی دولت و وزیر راه و شهرسازی بوده موجب ایجاد ابهامات و سوالاتی می شود که به هر ترتیب به صلاح موسیقی نیست.

    هنرمند مالایی «کورا» را نواخت

    ۲۰۰۲۴۸۲هنرمند نوازنده کشور مالی در هشتمین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر با معرفی یک ساز ناشناخته با نام «کورا» شب متفاوتی را برای علاقه مندان موسیقی رقم زد.

    بَلَکه سیسُکو  از هنرمندان صاحب نام کشور مالی چهارشنبه ۲۸ بهمن در هشتمین روز از برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با معرفی یک ساز «کورا» شب خاطره انگیزی را برای علاقه مندان موسیقی ملل رقم زد.

    این ساز که یکی از جالب توجه ترین و عجیب ترین سازهای معرفی شده برای تماشاگران جشنواره لقب گرفته دارای پیچیدگی های ساختاری جالبی بود که از فضای خروجی آن به لحاظ صدادهی نواهای سه تار، تار، چنگ، گیتار و سازهای مشابه را به طور همزمان شنیده می شد و اتفاقا همین فضای صدادهی و نوع نوازندگی سیسکو بود که به شدت مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت به طوری که در پایان هر قطعه این نوازنده را به تناوب تشویق می کردند.

    بَلَکه سیسُکو نوازنده بنام ساز کورا و پدر او نیز یکی از موسیقیدان های شهیر زمان خود بوده است. بلکه نوازندگی را جوانی آغاز کرد و ابتدا از نوازندگان آنسامبل سازی مالی بود و در سال ۱۹۸۱ در کنار تومانی دیابته نواخت و در سال ۲۰۰۰ به تریوی منده تبولو پیوست. این هنرمند آلبوم «تومارو» را در سال  ۲۰۰۵ با همراهی نوازندگان شهیر مالی چون تومانی دیابته و فنگا دیاوارا، نوازنده یلنسل آنسامبل ملی سازی مالی منتشر کرد. البته آلبوم های «موسیقی مجلسی» و « درصلح » آثار دیگر این هنرمند اهل کشور مالی هستند که به ترتیب طی سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ در بازارهای جهانی منتشر شده است.

    گروه کوبه ای تهران رونمایی شد

    ۲۰۰۲۳۹۳گروه «کوبه ای تهران» از مجموعه های تازه تاسیس موسیقی در نهمین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر اولین کنسرت رسمی خود را برای مخاطبان اجرا کرد.

    اولین کنسرت رسمی گروه تازه شکل گرفته «کوبه ای تهران» به سرپرستی حسین رضایی نیا نوازنده دف چهارشنبه شب ۲۸ بهمن ماه در نهمین روز از برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت تهران برگزار شد.

    در این کنسرت که همچون اغلب اجراهای چند روز گذشته جشنواره با ترکیب کاملا سازی چیده شده گروه کوبه ای تهران متشکل از حسین رضایی نیا دف، همایون نصیری پرکاشن، مرشد مهرگان ضرب زورخانه، کامبیز گنجه ای تمبک و وحید اسداللهی نقاره قطعاتی را برای مخاطبان اجرا کردند که با توجه به آنسامبل کوبه ای کنسرت و اجرای قطعاتی که از ریتم تندتری نسبت به آنچه که تاکنون مخاطبان موسیقی ایرانی با آن مواجه بودند، فضای برنامه با استقبال خوب مخاطبان روبه رو شد.

    این گروه نوپای موسیقی که اعتقاد دارند سازهای کوبه ای قلب تپنده کنسرت های موسیقی است، کنسرت شب گذشته خود را با ضرب زورخانه مرشد مهرگان از اساتید پیشکسوت موسیقی زورخانه آغاز کردند و در ادامه با قطعاتی که به صورت بداهه اجرا شد کار را ادامه دادند در نهایت نیز هر یک از اعضای گروه با تک نوازی های خود کنسرت را پایان دادند.

    حسین رضایی نیا در بخش پایان کنسرت ضمن معرفی دوباره اعضا به مخاطبان، بیان کرد: برای اولین بار است که ما پنج نفر دور هم جمع شدیم تا استارتی برای کارهای آینده داشته باشیم.  برای من باعث افتخار بزرگی است کنار دوستانی هستیم که همگی آنها از بهترین نوازندگان سازهای کوبه ای ایران هستند و من امیدوارم با همراهی این هنرمندان از این پس برنامه های بهتر و مستمری را اجرا کنیم.

    کنسرت گروه کوبه ای تهران یکی از پرجمعیت ترین کنسرت های نهمین روز از برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر بود که بعد از اجرای «بلکه سیسکو» از کشور مالی با عنوان «سیری در ریتم های ایران زمین به همراه شاهنامه خوانی»، برای مخاطبان اجرا شد.

    تماشاگران موسیقی جز ایتالیا را شنیدند

    ۲۰۰۲۳۹۴انزو فاواتا از نوازندگان شاخص موسیقی جَز کشور ایتالیا در هشتمین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر تازه ترین کنسرت خود را در تالار رودکی تهران برگزار کرد.

    انزو فاواتا از نوازندگان شاخص موسیقی جَز کشور ایتالیا چهارشنبه ۲۸ بهمن ماه و در هشتمین روز از برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر تازه ترین کنسرت خود را بر مبنای اجرای بداهه نوازی هایی در حوزه موسیقی جَز در تالار رودکی تهران برگزار کرد.

    انزو فاواتا یکی از شناخته شده ترین نوازندگان جَز در کشور ایتالیاست که طبق شناسنامه کاری که از او در ایران ارائه شده در زمره هنرمندان و نوازندگان نوگرایی بوده که در مسیر کند و کاو موسیقایی اش همواره فرهنگ های مختلف و موسیقی سنتی و مدرن را تلفیق کرده است.

    این هنرمند که در نوازندگی سازهای ساکسیفون تنور و سوپرانو، کلارینت باس و سازهای بادی قومی به ویژه ساردینیایی تبحر دارد از موسیقی الکترونیک نیز در اجراهای خود استفاده می کند. فاواتا به لطف این پیشینه و تاثیراتی که از موسیقی مناطقی چون آمریکای لاتین پذیرفته به زبان و سبکی منحصر به فرد دست یافته که در اجرای شب گذشته خود بخشی از این تجربیات قردی را همراه با نوازندگان ایرانی و خارجی به مخاطبان ارائه داد. فضایی که موجب استقبال قابل توجه تماشاگران را فراهم کرد و باعث شد مخاطبان این بخش از جشنواره با رضایت تالار رودکی را ترک کنند.

    سهیل شایسته ویولن و الکترونیک، ادیب قربانی پیانو، امید شایسته پور گیتارباس و رضا بنایی نیا درامز نوازندگانی بودند که در کنسرت چهارشنبه ۲۸ بهمن ماه فاواتا وی را همراهی کردند. این در حالی است که فردین خلعتبری، رامین صدیقی، حسن ریاحی ساسان فاطمی، محمد موسوی و تعدادی دیگر از هنرمندان از جمله مهمانان کنسرت دیشب بودند که با استقبال قابل توجه مخاطبان روبه رو شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=100795
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *