×
×

پیشرفت موسیقی در دهه‌ی ۸۰ کمی بود نه کیفی

  • کد نوشته: 10007
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۷ام اردیبهشت ۱۳۹۰
  • ۱ دیدگاه
  • سرپرست گروه موسیقی رومی معتقد است: در ابتدای دهه‌ی ۸۰ ، تعداد گروه‌های موسیقی و خواننده‌ها افزایش پیدا کردند و تعداد اجراها بیشتر شدند، اما موسیقی از نظر کیفی آن طور که باید، نیست. درخشانی در گفت و گو با خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: روند موسیقی ما در دهه‌ی ۸۰ […]

  • سرپرست گروه موسیقی رومی معتقد است: در ابتدای دهه‌ی ۸۰ ، تعداد گروه‌های موسیقی و خواننده‌ها افزایش پیدا کردند و تعداد اجراها بیشتر شدند، اما موسیقی از نظر کیفی آن طور که باید، نیست.

    درخشانی در گفت و گو با خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: روند موسیقی ما در دهه‌ی ۸۰ دچار اشکال است. موسیقی ما چه در زمینه‌ی پاپ و چه سنتی و کلاسیک نیاز دارد به مردم شناسانده شود و این وظیفه‌ی هنرمندانی است که با تجربه هستند و دانش موسیقی دارند. اما متاسفانه چنین افرادی در سطح پایین‌تر قرار گرفتند و آنها که پاپ کار می‌کنند بیشتر دیده می‌شوند.

    وی افزود: جوانان ما امروز برای شنیدن موسیقی اصلا به محتوای موسیقی توجهی ندارند. بلکه ظواهر و عوامل سطحی را می‌سنجند مثل رقص، نور، لباس، خواننده و … چون موسیقی لس آنجلسی در گوش‌ آنها فرو رفته است و از تلویزیون خودمان موسیقی زیادی پخش نمی‌شود.

    او تاکید کرد: از دیدگاه هنری می‌گویم، موسیقی‌هایی که از بعضی شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شوند موسیقی فاخری نیستند و گاهی از فکر یک انسان مریض تراوش کرده‌اند.

    این نوازنده سنتور خاطرنشان کرد: این امر سبب می‌شود ذائقه‌ی شنیداری مردم تغییر کند و بسیاری از مردم واقعا نمی‌دانند که چه موسیقی را باید گوشش کنند و موسیقی بد چقدر می‌تواند در زندگی آنها تاثیرگذار باشد.

    درخشانی عدم تبلیغات از طریق رسانه ملی، حمایت‌های نابه جا و فرهنگ تضعیف شده‌ی مردم در شناخت موسیقی فاخر را از جمله عوامل متزلزل شدن برخی بنیان‌های موسیقی برشمرد.

    این هنرمند که در بخش دیگری از سخنانش تلویزیون را وسیله‌ی مهمی برای شناخت موسیقی فاخر به مردم دانست توضیح داد: خیلی‌های به موسیقی قبل از انقلاب علاقه دارند چرا که خوانندگان محبوبشان را از تلویزیون دیدند و آنها را لمس کردند، اگر تلویزیون تصویرِ ساز، و گروه ارکستر را پخش کند می‌تواند تاثیر بسزایی بر مخاطب خود داشته باشد.

    درخشانی که روند موسیقی را در دهه ۷۰ مطلوب تر از دهه‌ی اخیر دانست، تصریح کرد: فکر می‌کنم موسیقی در حال حاضر رو به رشد است و سلیقه مردم در انتخاب موسیقی بهبود پیدا کرده است. امیدوارم در سال ۹۰ موسیقی از نظر کیفی هم پیشرفت کند. اوایل انقلاب اساتیدی چون شهرام ناظری، حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان ظهور کردند که دیگر هیچ وقت نظیر آنها روی کار نیامد و افراد دیگری جایشان را گرفتند ولی امروز موسیقی در حال پیشرفت است.

    سرپرست گروه رومی در قسمتی از سخنانش اهمیت جلوگیری از موسیقی کپی شده را هشدار داد و گفت: موسیقی باید هویت داشته باشد بعضی از موسیقی‌های امروز بدون هویت هستند و هیچ گونه ذوق و عشقی در آن دیده نمی‌شود. موسیقی خوب باید شناخته شده و از طریق تلویزیون به مردم معرفی شود.

    درخشانی در پایان سخنانش عنوان کرد: آرزویم این است که یک اجرای بدون نقص را تجربه کنم و به روی صحنه نمی‌روم مگر زمانی که این اتفاق بیفتد. اما در خارج از کشور طی چند ماه آتی دو اجرا در یونان و آذربایجان دارم.

    https://musiceiranian.ir/?p=10007
       
    برچسب ها پدرام درخشانی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *