×
×

با اجازه صاحب اثر و از طریق سایت «موسیقی ایرانیان»

  • کد نوشته: 78400
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۷ام خرداد ۱۳۹۴
  • ۵ دیدگاه
  • hot-topic-logo نخستین قسمت «روشنا» با اجرای بداهه «پویا سرایی» آهنگساز و نوازنده برجسته سنتور، از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» منتشر و در دسترس مخاطبین قرار گرفت. در ادامه می توانید «روشنا ۱» را با اجازه صاحب اثر، آنلاین ببینید و در صورت تمایل دانلود نمایید.
    +«روشنا» عنوان طرحی است مبتنی بر بداهه نوازی و تکنوازی موسیقیِ دستگاهی

    +قسمتهای دیگر روشنا از این پس، با فاصله زمانی‌های کوتاه، بصورت صوتی و تصویری منتشر خواهند شد

    با اجازه صاحب اثر و از طریق سایت «موسیقی ایرانیان»
  • پویا سرایی

    پویا سرایی

    موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: نخستین قسمت «روشنا» با اجرای بداهه «پویا سرایی» آهنگساز و نوازنده برجسته سنتور، از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» منتشر و در دسترس مخاطبین قرار گرفت.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، «روشنا» تک‌قطعه های صوتی یا تصویری هستند که با محوریت بداهه نوازی و تکنوازی موسیقی دستگاهی توسط «پویا سرایی»، آهنگساز و نوازنده برجسته سنتور، تولید شده و به تدریج منتشر خواهند شد.

    پویاسرایی در همین رابطه، به خبرنگار «موسیقی ایرانیان» توضیح داد و گفت: «آن‌طور که می‌دانیم، شرایط کپی‌رایت و تولیدِ آثار در دنیا مولفین را به انتشار تک‌قطعه ها سوق داده است. پرسش اینجاست که موسیقی دستگاهی چرا پا به عرصه‌ی تولید تک‌آثار وارد نشود؟ مگر نه اینکه عدمِ حضورِ موسیقیِ دستگاهی در فضای مجازی، چیزی نیست جز ریختنِ آب به آسیابِ حذفِ آن؟ چرا باید مخاطبین، موسیقیِ دستگاهی را صرفا در کنسرتها، آن هم یک یا چندبار در سال بشنوند و در مقابل هر روز در معرض آثار متععد موسیقیِ پاپ باشند؟ به این جهت، ضرورتِ وجودِ موسیقیِ دستگاهی به خصوص بداهه نوازی می‌تواند نقش مهمی در پررنگ شدنِ هرچه بیشترِ آن ایفا کند. مهم این است که این موسیقی وجود دارد، حق حیات دارد، عقبه‌ی فرهنگی و تاریخی دارد، متعلق به همه و بخشی از هویتِ ماست؛ پس حداقل باید با گستردگیِ بیشتری در معرضِ دیدِ مخاطبینِ امروز قرار بگیرد.»

    وی در ادامه افزود: «آنچنان که بر همگان مشهود است، موسیقیِ گلها بعنوان مجموعه ای که در معرفی موسیقی تکنوازی-بداهه نوازی نقشی برجسته داشته است ، اهمیت شایانی دارد.در برنامه های موسیقی گلها، بالاخص برنامه های گلهای جاویدان ، درهر قسمت تکنوازی از ساز یا سازهای موسیقی دستگاهی ارائه شده است که امروزه نه تنها بعنوان اثری هنریِ ارزنده که بعنوان منبعی مهم در شناخت موسیقی دستگاهی و ساز و کار بداهه نوازی درموسیقی دستگاهی تلقی می‌شود. بر همین مبنا، روشنا عنوان طرحی است مبتنی بر بداهه نوازی و تکنوازی موسیقیِ دستگاهی. هر قسمت از روشنا عبارت است از بداهه نوازیهای کوتاه حداکثر تا ۱۰ دقیقه در یک مایه، گوشه یا دستگاه بصورتِ آوازی یا متریک.»

    ایشان خاطرنشان کرد: «تم و واریاسیون بخش دیگری از برنامه های روشناست که در آن تمی پیش فرض از تمهای مشهور از قدما یا موسیقیِ فولکلور اخذ شده و بر مبنای این تم ،واریاسیونهایی عمدتا بطور بداهه خلق می‌شود، روشنا در بخش‌هایی رجعتی به موسیقیِ دستگاهی و فرمها و محتوایِ کلاسیک آن است و در بخش های دیگر برداشتی آزاد و خلاقانه از موسیقیِ دستگاهی با رویکرد بداهه است. در بخشهایی از روشنا، سازهای کوبه ای یا خواننده یا هر دو نیز اضافه خواهد شد.بدین ترتیب سه محور تکنوازی(آوازی ، متریک)، تم و واریاسیون و همنوازی. مبنای اجرای برنامه های روشنا خواهند بود. قسمتهای مختلف روشنا، بصورت صوتی یا تصویری، با فاصله های کوتاه زمانی، در فضای مجازی انتشار خواهند یافت. این آثار عرضه‌ای است از موسیقیِ دستگاهی با رویکردی خلاقانه‌تر و با برداشتِ آزاد از موسیقیِ سنتی. به تأسی از برنامه های گلها و با دغدغه‌ی فرهنگ‌سازیِ بداهه‌نوازی وگسترشِ رپرتوارِ موسیقیِ دستگاهیِ ایران که تدوین و منتشر خواهد شد.»

    نخستین بخش از روشنا، بداهه نواز در دستگاه شور است که بصورت تصویری در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد، قسمتهای دیگر روشنا از این پس، با فاصله زمانی‌های کوتاه، بصورت صوتی و تصویری منتشر خواهند شد.

    در ادامه می توانید «روشنا ۱» را با اجازه صاحب اثر و از طریق سایت «موسیقی ایرانیان»، آنلاین ببینید و در صورت تمایل دانلود نمایید.

    +دانلود «روشنا ۱»

    «روشنا ۱» را آنلاین ببینید:

    https://musiceiranian.ir/?p=78400
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *