×
×

احتمال همکاری ارکستر ملی با «محمدرضا شجریان» و «شهرام ناظری»

  • کد نوشته: 77456
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۴ام خرداد ۱۳۹۴
  • ۲۶ دیدگاه
  • مدیران هنری ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک تهران در تازه ترین نشست خبری خود به ابهامات مطرح شده پیرامون ماجرای ارکسترهای دولتی پاسخ دادند.

    +بهرام جمالی: عنوان «سازمان ارکسترها» موقتی است

    +علی رهبری: من شاگرد تئوری فرهاد فخرالدینی هستم / از تمامی رسانه عذر خواهی می کنم

    +فرهاد فخرالدینی: امیدوارم اختلالی در ارکسترها به وجود نیاید

    احتمال همکاری ارکستر ملی با «محمدرضا شجریان» و «شهرام ناظری»
  • ۱۷۱۹۴۱۴مدیران هنری ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک تهران در تازه ترین نشست خبری خود به ابهامات مطرح شده پیرامون ماجرای ارکسترهای دولتی پاسخ دادند.

    بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به تشکیل مجموعه ای با نام موقت سازمان ارکستر ها گفت: ایده تشکیل سازمانی که بتواند موسیقی ارکسترال کشور را ساماندهی کند از نیمه دوم سال ۹۳ مطرح شد و بعد از آن کارهای فنی و کارشناسی پیرامون این سازمان موسیقایی انجام گرفت که طی آن در اسفند ماه سال ۹۳ بود که از ارکستر سمفونیک تهران رونمایی شد. البته بحث هایی در رابطه با شکل گیری سایر ارکسترها مانند ارکستر موسیقی ملی، ارکستر مجلسی، ارکستر موسیقی معاصر و ارکستر سازهای برنجی مطرح شد که هم اکنون تشکیل این مجموعه های موسیقی نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

    عنوان «سازمان ارکسترها» موقتی است

    وی افزود: خوشبختانه طی آخرین توافقاتی که صورت گرفته به جایی رسیدیم که ارکستر موسیقی ایران با مدیریت استاد فرهاد فخرالدینی تشکیل شده و به زودی رپرتوارهای مختلف این مجموعه موسیقایی نیز طی یک برنامه کامل چند ماهه به اهالی رسانه و مخاطبان اعلام خواهد شد. در حوزه ارکستر سمفونیک تهران نیز استاد علی رهبری به عنوان مدیر هنری این مجموعه موسیقایی نیز همان طور که می دانید فعالیت خود را چندی است شروع کرده و مخاطبان عزیز شاهد اجراهای مختلف این ارکستر هستند. در بحث تشکیلاتی نیز فعلا نام موقت سازمان ارکسترها مطرح شده و تا زمانی که بتوانیم به یک عنوان مناسب در این زمینه برسیم با این عنوان فعالیت های خود را تحت نظر معاونت تولید و آموزش بنیاد فرهنگی هنری رودکی ادامه خواهیم داد.

    فرهاد فخرالدینی مدیر هنری ارکستر موسیقی ملی کشورمان نیز با ابراز خرسندی از راه اندازی مجدد این مجموعه موسیقایی توضیح داد: بسیار خوشحالم که بار دیگر می توانم در خدمت موسیقی ملی ایران انجام وظیفه کنم چراکه تمام عمرم با موسیقی ملی ایران گذشته است و با توجه به اینکه خودم اولین فارغ التحصیل دوره عالی هنرستان موسیقی ملی ایران هستم، تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا در این مدت بیشترین خدمت موسیقایی ام را در این فضا انجام دهم کمااینکه قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز وظایفی را در رادیو تلویزیونی ایران به عنوان رهبر ارکستر انجام دادم تا اینکه در سال ۱۳۷۷ باز هم با عنوان رهبر و مدیر هنری ارکستر موسیقی ملی ایران انتخاب شدم و در حال حاضر که دوباره می خواهیم آیین بازگشایی مجدد این مجموعه موسیقایی را برگزار کنیم فقط می توانم به این نکته اشاره کنم که راه ما همان راهی است که از ابتدا طی کردیم.

    وی افزود: من آمده ام تا خدمت کنم و راهی که رفته ام را ادامه دهم گمان می کنم در آرشیو موسیقی ملی خودمان بهترین نمونه ها آثاری هستند که در ارکستر گلها و ارکستر موسیقی ملی منتشر شدند و  می تواند آثار بسیار ارزشمندی باشد که به درد موسیقی ملی ما می خورد. ما راهی که طی می کنیم همان راهی است که در گذشته داشتیم که امیدوارم در این مسیر موفق باشیم.

    نشست خبری سازمان ارکسترها

    من شاگرد تئوری فرهاد فخرالدینی هستم

    علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران هم در این نشست خبری توضیح داد: باعث افتخارم است که یک بار دیگر در کنار فرهاد فخرالدینی هستم. من به نوعی شاگرد تئوری ایشان هستم که تاکنون در کنار هم کارهای مختلفی را انجام دادیم حتی ۱۰ سال پیش که من برای اجرای برنامه به تهران آمدم اولین تماسم با آقای فخرالدینی بود حتی بعد از این دوری ۱۰ ساله نیز که دوباره به کشورم بازگشتم ایشان جزو اولین افرادی بودند که درباره ارکسترها با ایشان مشورت کردم. من امروز احساس بسیار خوبی دارم چون با وجود تمام حاشیه هایی که برخی ها به وجود آوردند تمام حرف هایی که زدیم اتفاق افتاده بود و امروز بسیار خوشحالم که درباره ارکستر موسیقی ملی نیز چنین فضایی به وجود آمد.

    وی افزود: شنبه ای که گذشت اولین روز کاری آقای فخرالدینی در ارکستر موسیقی ملی بود و من به همین جهت به جوانان نوازنده ارکستر گفتم که آرزویم از همان ابتدا این بود که دو ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی تا این حد به هم نزدیک شوند گرچه طی این مدت کار بسیار سختی را انجام دادیم اما بسیار خوشحالیم که این فضا دوباره ایجاد شد البته ما در این مدت لیدرهای ارکستر را نسبت به سال های گذشته عوض کردیم که از همان اول معلوم بود که دلخوری هایی به وجود می آید. متاسفانه برخی از رسانه ها فقط به کلمه اخراج و یا کناره گیری هنرمندان از مجموعه ارکستر نگاه می کنند و گویا به کلمه های فرهنگی من توجهی ندارند در حالی که هدف من این بوده و هست که فقط مجموعه ارکسترها را درست کنم. مطمئن باشید با جا به جا کردن لیدرها که به نظر من بهترین نوازندگان ما هستند کاری را انجام دادیم که جنبه دشمنی با کسی ندارد.

    نشست خبری سازمان ارکسترها

    باز هم اخراجی داریم

    مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران ادامه داد: نوازندگان کنار رفته از ارکستر سمفونیک تهران همچون پدرام فریوسفی و دیگر دوستان از بهترین هنرمندان موسیقی کشور ما هستند و همین الان هم دوست دارم حضور آنها در ارکستر ببینم. ایشان هر وقت که مجموعه ارکسترها تشریف بیاورد قدمش در چشمان من است اما باید دقت داشته باشند که یک کنسرت مایستر باید قبل از هر چیزی نظم داشته باشد. از سوی دیگر اگر برخی از رسانه ها اعلام کردند که فقط ۵ نفر از مجموعه ارکسترها خارج شده باید بگویم که اینها ۵ نفر نیستند بلکه ۲۵ هنرمند بودند که از مجموعه ما خارج شدند که البته این تعداد نیز تا ماه مهر برای منظم تر شدن فضای ارکستر بیشتر خواهد شد. به هر ترتیب آنچه که برای من بسیار لذت بخش است این است تیمی که می خواستم درست کنم هم اکنون مراحل پایانی خود را طی می کند. ما حتی یک ارکستر مجلسی زهی را به رهبری ارکستر بردیا کیارس افتتاح کردیم که در کنار آیدین احمدی نژاد قرار است ساماندهی این ارکستر را برعهده بگیرد. حتی در جایی به من گفتند که علی رهبری تصمیم دارد ارکسترهای دیگر را ببندد در حالی که اصلا این طور نیست. ما اتفاقا تلاش می کنیم تا به مجموعه ارکسترهای ما افزوده تر شود.

    رهبر ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به تشکیل مجموعه های دیگر موسیقایی زیر نظر سازمان ارکستر توضیح داد: جاوید مجلسی به عنوان رهبر ارکستر سازهای برنجی، هادی قضات به عنوان هماهنگ کننده ترجمه سه اپرای فارسی و رازمیک اوهانیان رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران نیز هم اکنون مشغول به فعالیت هستند تا هر چه زودتر بتوانیم در این حوزه ها نیز به اجرای چند برنامه بپردازیم. من فقط با این احوال یک بدهکاری دارم و آن تشکیل یک ارکستر واقعی سازهای ملی ایران است که مدت ها پیش حتی زمانی که از ایران نرفته بودم به آن فکر می کردم و خوشحالم از اینکه هم اکنون این انگیزه در من ایجاد شده که ارکستری را ساماندهی کنم که در آن فقط و فقط سازهای ملی حضور دارد. البته کار دیگری که مدتی است برای آن برنامه ریزی هایی داشته ام تشکیل کلاس های رهبری ارکستر است که امیدوارم طی هفته های آینده نسبت به تشکیل این کلاس ها نیز کارهایی را انجام دهم.

    نشست خبری سازمان ارکسترها

    از تمامی رسانه عذر خواهی می کنم

    این آهنگساز و رهبر ارکستر بین المللی کشورمان در بخش دیگری از این نشست خبری در واکنش به اظهارات یکی از خبرنگاران که از او به جهت صحبت هایش در تازه ترین اجرای ارکستر سمفونیک تهران انتقاد کرده بود توضیح داد: هدف من اصلا اهانت به رسانه ها نبوده و اگر موضوع به این صورت مطرح شده من همین جا از تمامی رسانه ها معذرت می خواهم اما موردی که می توانم در این فضا به آن اشاره کنم مطالبی است که رسانه ها مطرح می کنند و به نظر من حقیقت ندارد. ناراحتی من از رسانه ها این است که وقتی در مورد نوازندگان کنار رفته صحبت می کند بهتر است که بعد از انتشار مطلبشان از من سوال کنند که چرا چنین اتفاقی افتاده اما متاسفانه در این مدت حتی یک خبرنگار به من تلفن نکرد که نظر من در مورد حاشیه های مطرح شده چیست و این تنها موضوع ناراحت کننده ای بود که من را به خود مشغول کرد با این حال امیدوارم با سبک کاری که از هم اکنون ارائه خواهیم داد شما دوستان رسانه ای عذرخواهی من را بپذیرید و بدانید این یک اشتباه از طرف من بوده که هیچ قصد و نیتی بر علیه مطبوعات در آن وجود نداشته است. ضمن اینکه من باید به این نکته همه اشاره کنم که نام ارکسترها برای من اصلا اهمیت ندارد آنچه برای من دارای اهمیت است خوب صدا دادن ارکسترها است که تمام تلاشم برای بهتر اجرا کردن است.

    موضوع قراردادهای مالی رهبران ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی ایران موضوع دیگری بود که در این نشست توسط خبرنگاران مطرح شد که مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی با بیان این نکته که نمی دانم ورود به قراردادهای خصوصی افراد جایز است یا نه؟ پاسخ داد: می دانید که همه رهبران ارکستر دنیا تعرفه های مربوط به خود را دارند و تا آنجا که من می دانم تمایلی به رسانه ای کردن این قراردادها از طرف مجموعه های طرف قراردادها برای رسانه ها وجود ندارد. با این حال رقمی که جناب رهبری در ابتدا به آن اشاره کردند برای ما قابل پرداخت نمود و ما با مطرح کردن یک رقمی که مدنظرمان بود گفتیم توانایی مان در همین حد است البته استاد رهبری سه تعرفه را مطرح کرد یکی به خاطر مدیریت هنری در ارکستر، یکی به عنوان رهبری ارکستر برنامه های جدید و یکی هم به خاطر رپرتوارهای تکراری ارکستر سمفونیک تهران که در نهایت ما از ایشان خواستیم در مورد چگونگی وضعیت به ما توضیح دهد. به هر ترتیب بعد از مذاکراتی که انجام گرفت ایشان رقم واقعی قرارداد خود را اعلام کردند اما تاکید کردند که هر چه ما به ایشان بدهیم ایشان قبول می کنند.

    نشست خبری سازمان ارکسترها

    رقم قرار داد علی رهبری اعلام شد

    علی رهبری نیز درباره ماجرای قراردادها هم گفت: رقمی که به من داده شده در جاهای مختلف فرق می کند به عنوان نمونه شما اگر همین امروز به مدیریت ارکستر مادرید اسپانیا تلفن بزنید و بگویید ۲۵ سال پیش چه کسی بالاترین رقم دستمزد را دریافت کرده است به شما پاسخ خواهند داد علی رهبری. من برای ۵ روز حضور در این ارکستر ۱۶ هزار یورو دریافت کردم که البته این رقم با در نظر گرفتن واحد پول مارک آن دوران به شما اعلام می شود یا شما می توانید همین امروز از آقای پیروزپی به عنوان یکی از مدیران مجموعه دفتر موسیقی وزارت ارشاد سال اولی که من در ایران حضور پیدا کردم بپرسید که من برای هفت شب رهبری ارکستر سمفونی نهم بتهون فقط ۹ هزار دلار دریافت کردم.

    وی افزود: من اینها را به شما گفتم که اولا به این نکته اشاره کنم که به آقای مرادخانی از همان ابتدا گفتم که هر چه می خواهید برای رقم قرارداد بنویسید این کار را انجام دهید چراکه این موضوع در این شرایط برای من مهم نیست اما باید این موضوع را هم به شما بگویم هیچ جای اروپا و دنیا از حقوق رهبران ارکستری که از مجموعه های خود دریافت می کند خبری منتشر نمی شود چراکه اگر این موضوع اتفاق بیفتد افتضاحی رخ خواهد داد که واقعا ناراحت کننده است اما من این ریسک را می کنم و به شما توضیحاتی را در این زمینه ارائه می کنم اما بدانید که این سیستمی را که بخواهیم رقم قرارداد رهبران ارکستر اعلام کنیم آنچنان برای رسانه های کشورهای دیگر اهمیت ندارد.

    جمالی نیز در ادامه صحبت های رهبری گفت: اعلام رقم قرارداد رهبر ارکستر مبحث پیچیده ای نیست اما بدانید اگر ما این رقم قرارداد را به صورت علنی منتشر می کردیم به طور حتم اختلالاتی در نحوه رهبری در ارکستر خارج از کشور به وجود می آمد.

    علی رهبری بلافاصله بعد از صحبت های مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی توضیح داد: برای ۴ کنسرتی که در اینجا برگزار می شود من رقمی که دریافت می کنم ۵۰ درصد کمتر از آن چیزی است که من برای ۵ روز کاری در مجموعه موسیقایی مانند مادرید دریافت می کنم که در ایران با در نظر گرفتن دو هفته کاری آن هم برای نه برای رهبری ارکستر بلکه برای هدایت تمامی امور به صورت ماهیانه مبلغی در حدود ۸ هزار یورو می شود که من اگر چنین حرفی را در ارکستر بارسلونا یا هر شهر دیگری بزنم من را با بمب اخراج می کنند و می گویند چقدر غیر حرفه ای هستم.

    نشست خبری سازمان ارکسترها

    امیدوارم اختلالی در ارکسترها به وجود نیاید 

    براساس این گزارش فرهاد فخرالدینی مدیر هنری ارکستر موسیقی ملی کشورمان نیز با بیان اینکه سرگروه های نوازندگان این ارکستر نسبت به ارکستر سمفونیک تهران متفاوت هستند توضیح داد: متاسفانه تعدادی از نوازندگان ارکستر موسیقی ملی نیز هستند که هنوز نتوانستند به دلایل مالی به سازمان ارکسترها راه پیدا کنند که امیدوارم راه حلی برای این موضوع پیدا شود تا ما بتوانیم در آینده نزدیک از نوازندگان بیشتری در زمینه ارکستر ملی استفاده بکنیم. البته ما در برنامه های مختلفی که مدنظر خود داریم از تک نوازان خوب موسیقی ایران به عنوان سولیست استفاده خواهیم کرد که در تازه ترین اجرای خود آقای کیوان ساکت در اجرای برخی از قطعات همراه ما هستند.

    رهبر ارکستر موسیقی ملی کشورمان در معرفی خوانندگان این مجموعه موسیقایی توضیح داد: سالار عقیلی و محمد معتمدی دو خواننده خوب موسیقی کشورمان هستند که قرار است طی کنسرتی که روزهای بیستم، بیست و یکم و بیست و دوم خرداد ماه در تالار وحدت برگزار می شود کنار ما حضور داشته باشند البته آقای کیوان ساکت در نشست خبری اخیرشان به اشتباه اعلام کردند که کنسرت ما هفتم خرداد ماه است که لازم بود اینجا تاریخ اجرای کنسرت را تصحیح کنیم. در اینجا لازم است در مورد نوازندگان مشترک ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک تهران نیز توضیحاتی را بدهم که در حال حاضر اختیار نوازندگان در دست سازمان ارکسترها است و من امیدوارم نحوه برنامه ریزی به شکلی باشد که ما شاهد ایجاد مشکلاتی در رابطه با اختلال در برنامه ها نباشیم و بتوانیم با فراغ بال از تمامی نوازندگان استفاده کنیم.

    فخرالدینی گفت: به طور حتم ما در برنامه های آینده ارکستر موسیقی ملی حتما از رهبر میهمان استفاده خواهیم کرد ضمن اینکه همین جا از تمامی نوازندگان و آهنگسازان موسیقی ایرانی می خواهم که اگر فکر می کنند می توانند در زمینه آهنگسازی به ما کمک کنند ما را در جریان فعالیت هایشان قرار دهند.

    بهرام جمالی نیز بعد از صحبت های فخرالدینی تاکید کرد: تشکیلات و سازمان ارکسترها برای راه اندازی یک جریان است که بتوانیم تولید موسیقایی را افزایش دهیم البته این تشکیلات فعلا زیر مجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی به کار خود ادامه خواهد داد اما در حال گفتگو با گزینه هایی هستیم که بتوانیم ریاست سازمان ارکستر ها را نیز به این شخص بسپاریم البته ما این مجوز را از مجلس داریم که سازمان هایی را در راستای اهداف بنیاد رودکی راه اندازی کنیم که تشکیل چنین مجموعه ای در راستای این هدف است.

    وی در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: هرکسی که در راه اندازی ارکستر ملی مشارکت داشته حق دارد که در برنامه های این مجموعه موسیقایی حضور داشته باشد بنابراین جای آقای فریدون شهبازیان نیز در این فضا محفوظ است و ما به طور حتم در آینده نزدیک پیرامون حضور ایشان نیز مذاکراتی را انجام خواهیم داد.

    نشست خبری سازمان ارکسترها

    ارکستر موسیقی ملی، محمدرضا شجریان و شهرام ناظری

    بخش پایانی نشست خبری تاسیس ارکستر ملی موسیقی کشورمان به ماجرای حضور محمدرضا شجریان و شهرام ناظری در مجموعه ارکسترها به عنوان خواننده مرتبط بود که علی رهبری در ابتدا توضیح داد: قبل از ورود آقای فخرالدینی به مجموعه ارکستر ملی به دلیل اینکه خود را بچه موسیقی ملی می دانم شنیدم که آقای محمدرضا شجریان قرار است به عنوان خواننده در ارکسترها حضور داشته باشند اما جالب است که به شما بگویم من فقط محمدرضا شجریان را از طریق «مامانم» می شناسم که در وین که بودیم او آهنگ های این خواننده را می گذاشت و من نیز گوش می دادم تا اینکه زمانی با یک راننده ای مواجه شدم که کاری کرد که من با محمدرضا شجریان آشنا بشوم و بر این باور باشم که صدای بسیار خوبی هم دارد. پس غیر از این موضوعی که به آن اشاره کردم هیچ چیز دیگری در رابطه با محمدرضا شجریان وجود ندارد.

    وی افزود: اما در مورد شهرام ناظری هم باید بگویم که بله، با او ملاقاتی داشتم و اعلام می کنم که او در یک ملاقاتی که با وی داشتم به من گفت که تمایل دارد روزی در ارکستر بخواند که من در نبود آقای فخرالدینی به او گفتم اشکالی در این رابطه وجود ندارد و امیدوارم با توجه به ورود آقای فخرالدینی به مجموع ارکستر ملی شاهد هنرنمایی این خواننده نیز باشیم. شما خوب می دانید که من در رابطه با کلمه شوالیه برای شهرام ناظری مشکل تراشی کردم اما می بینید که رابطه بسیار خوبی با او دارم.

    فخرالدینی هم درباره حضور محمدرضا شجریان گفت: تا آنجا که می دانم آقای شجریان نیز تمایل دارند تا در مجموعه ارکستر موسیقی ملی حضور داشته باشند و امیدوارم شرایط به گونه ای شود که ایشان محدودیتی برای ایجاد کنسرت نداشته باشند و ما به همراه ایشان به اجرای برنامه بپردازیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=77456
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *