×
×

در بامداد نوزدهم بهمن ماه

  • کد نوشته: 69290
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۹ام بهمن ۱۳۹۳
  • ۹ دیدگاه
  • hot-topic-logo«فرامرز رضاپور» رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران و نوازنده، سازنده و استاد بنام ساز قانون، پس از مدتها تحمل درد و رنج بیماری سرطان درگذشت.
    +موسیقی ایرانیان درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری، خانواده و دوستداران وی تسلیت می گوید

    در بامداد نوزدهم بهمن ماه
  • فرامرز رضاپور

    فرامرز رضاپور

    موسیقی ایرانیان – صنم قلی‌زاده: «فرامرز رضاپور» رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران و نوازنده، سازنده و استاد بنام ساز قانون، پس از مدتها تحمل درد و رنج بیماری سرطان درگذشت.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، این هنرمند در بامداد نوزدهم بهمن ماه دارفانی را وداع گفت، وی علاوه بر ریاست انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران و نوازندگی، سازنده ساز قانون و سنتور بدون کوک بود.

    «فرامرز رضاپور» اولین استاد ساز قانون در ایران بود که نواختن این ساز را پس از فراگیری ساز سنتور و به صورت خود اموز در سال ۱۳۴۶ فرا گرفت.

    علاقه وی به صدا و موسیقی‌ام کلثوم خواننده نامدار مصری، مشوق اصلی وی در یاد گیری این ساز بود. ایشان در سالهای فعالیت هنری خود بار‌ها برای شرکت به جشنواره‌های خارج از کشور اعزام شد و سابقه همکاری با اساتید آواز و موسیقی از جمله پرویز یاحقی را در کارنامه خود دارد.

    زنده یاد رضاپور در سال ۱۳۷۴ با الهام گرفتن از ساز قانون، ستنور بدون کوک را ساخت که ساز مورد تایید کار‌شناسان ارشد سازمان میراث فرهنگی نیز قرار گرفت. هم اکنون این ساز ابداعی در موزه موسیقی است. در سال ۱۳۷۷ به منظور پیگیری و بهبود وضعیت معیشتی و صنفی هنرمندان موسیقی موفق شد به همت جمعی از هنرمندان موسیقی، انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران را پایه گذاری کند.

    از این تاریخ به بعد به جهت حجم عظیم فعالیت‌های انجمن در پنچ استان، بیشتر زمان خود را صرف بهبود وضعیت هنرمندان موسیقی کشور کرد و در این راستا موفق شد با پیگیری و نگارش نامه توجه مقامات دولتی را به وضعیت هنرمندان موسیقی جلب کند و در ‌‌نهایت با کمک دولت هنرمندان موسیقی (بدون نیاز به کارفرما) تنها ۱۰درصد از حق بیمه‌های تامین اجتماعی را پرداخت می‌کنند و ما به تفاوت آن توسط دولت پرداخت می‌شود.

    وی همچین تلاش کرد تا با تاسیس سندیکا، هنر موسیقی را مانند کشور اروپایی به عنوان شغل معرفی کند تا افراد فعال در این عرصه امیدی به اینده شغلی خود داشته باشند.

    لازم به توضیح است تلاش ایشان برای بهبود وضعیت هنرمندان موسیقی در حالی بود که ایشان در سال ۱۳۵۴ و با اسرار همسرش به استخدام بانک ملی ایران درآمده و از حقوق بازنشستگی و بیمه درمان کاملی برخوردار بود.

    گسترش فعالیت‌های انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران سبب شد تا سازمان جهانی کار این انجمن و انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران را به عنوان نهاد مستقل سندیکایی ایران به رسمیت بشناسد. امری که سبب شد برای اولین بار ایران از طریق انجمن هنرمندان موسیقی ایران به عضویت فدراسیون جهانی هنرمندان موسیقی (مستقر در پاریس) درآید.

    موسیقی ایرانیان درگذشت «فرامرز رضاپور» را به جامعه هنری، خانواده و دوستداران وی تسلیت می‌گوید.

    https://musiceiranian.ir/?p=69290
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *