×
×

تا نمانی، این ندانی

  • کد نوشته: 6803
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۵ام بهمن ۱۳۸۹
  • ۰
  • ارکستر سمفونیک تهران با حضور مهمانان ویژه ای همچون وزیر فرهنگ و هنر قطر، رایزن فرهنگی عراق، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، مدیرعامل بنیاد رودکی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و جمعی ازهنرمندان، شاعران و هنردوستان، « شهادت نامه عشاق» را درتالاروحدت نواخت. به گزارش پایگاه […]

  • ارکستر سمفونیک تهران با حضور مهمانان ویژه ای همچون وزیر فرهنگ و هنر قطر، رایزن فرهنگی عراق، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، مدیرعامل بنیاد رودکی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و جمعی ازهنرمندان، شاعران و هنردوستان، « شهادت نامه عشاق» را درتالاروحدت نواخت.
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران؛ دراین برنامه که به آهنگسازی «غلامرضا حقیقی فرد»، خوانندگی «سید محمد عبدالحسینی» و به رهبری «نادر مرتضی پور» اجرا شد، «علی معلم دامغانی» نیزدرابتدای برنامه همراه با رهبر ارکستر و درمیان تشویق های بسیار مخاطبان، روی صحنه آمده و قطعات گوناگونی را دکلمه کرد.

    بنا براین گزارش، ارکسترسمفونیک تهران که دراین برنامه با گروه کر دفتر موسیقی همکاری می کرد، در پرده اول این برنامه با دکلمه علی معلم و آوازغلامرضا حقیقی فرد، قطعه «حرکت کاروان» بر مبنای داستان شکوه از مردم کوفه درعدم یاری رسانی به حضرت ابا عبدالله (ع) را نواخته و سپس قطعه «همچو باران خون بریزد» را براساس داستان وصف جمال علی اکبر توسط حضرت ابا عبدالله (ع) اجرا کردند که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.
    پس از آن ارکستر سمفونیک تهران، قطعه  «آب و دلهره» براساس داستان بی وفایی دنیا و ظلمی که به حضرت ابا عبدالله رفت را با دکلمه علی معلم اجرا کرده و در پرده چهارم اجرای «تصنیف آهوی چمن» با آواز زیبای عبدالحسینی آن چنان سالن مملو از جمعیت تالار وحدت را تحت تاثیر قرارداد که بسیاری ازمخاطبان حاضر درسالن اشعار آوازی منتشرشده در دفترچه برشور را با همراهی عبدالحسینی و گروه کر زمزمه می کردند.
    «ای آهوی چین زان زلف پرچین سرکن شکایت / ای نی به آئین ازآل یاسین برکن حکایت /نازنین یارا چرا ما را شکستند / دررهت ما را چرا یارا شکستند»
    درپرده پنجم ارکسترسمفونیک تهران، قطعه «پرده بگردان» را با آواز عبدالحسینی، اجرا کرده و در پرده ششم، قطعه «برقی جهید» را با همراهی آواز نواخت تا برای قطعه بلند «جام شفق»  بدون آواز و با دکلمه «علی معلم» درپرده هفتم  آماده شود.
    پس ازآن، درپرده هشتم باردیگرارکستر با همراهی آواز، قطعات پرده های سوم و پنجم (آب و دلهره وبرقی جهید) را نواخته و در پرده نهم «آواز راه» با همراهی آوازدر وصف آوردن آب به خیمه ها توسط حضرت ابوالفضل وشهادت ایشان اجرا شد که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و باردیگرصدای زمزمه مخاطبان از جای جای سالن در شاه بیت اصلی  شعر «تا نمانی، این ندانی»  به گوش می رسید.
    بنابرگزارش «نای»، در پرده دهم این اجرا که با دکلمه علی معلم همراه شد، ارکستر سمفونیک تهران، قطعه «یاد گل» را نواخت و در پرده یازدهم باردیگر این قطعه را با آواز وهمراهی گروه کر اجرا کرد که درواقع وصف حضرت زینب از زبان حضرت ابا عبدالله (ع) را روایت می کرد.
    «صبح خونینم جهانم آفتاب من تویی / زینبا آئینه دار انقلاب من تویی / یادگل ازیاد شد برشاخ گل بیداد شد/ باغ گل برباد شد اما گلاب من تویی/ دیده ام در خواب غم ماهیست در غرقاب غم / ای گل بی تاب من تعبیر خواب من تویی».
    در پرده آخر، ارکستر«شهادت نامه عشاق» را با همراهی آواز و گروه کر به گونه ای اجرا کرد که مخاطبان حاضردر سالن و ازجمله میهمانان خارجی و به ویژه وزیرفرهنگ و هنر قطر را آن چنان تحت تاثیر قرارداد که پس ازاتمام آن دقایق طولانی را ایستاده و به تشویق گروه اجرا یی پرداختند.
    گفتنی است، امشب سوم بهمن ماه ساعت بیست و یک نیز این گروه بار دیگر به روی صحنه رفته و به روایت موسیقایی واقعه کربلا می پردازند.

    https://musiceiranian.ir/?p=6803
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *