موسیقی ایرانیان
 

به بهانه خبر تور کنسرت های حریق خزان در اروپا

روی جلد آلبوم حریق خزانموسیقی ایرانیان – زینب مرتضایی فرد: در شرایطی كه اغلب منتقدان و موزیسین ها از غلبه موسیقی مصرفی در جامعه حرف می زنند، هنوز هم می توان دید كه وقتی اثر خوبی منتشر می شود، بسیاری از آن استقبال می كنند و قطعاتش را زیر لب زمزمه می كنند. بعد هم اعلام می شود كه آلبوم با استقبال روبرو شده است.

وقتی یك آلبوم موسیقی با اقبال مواجه می شود، به این معنی است كه تمام اجزا و اركان آن از جمله آهنگسازی، اجرا، شعر و خلاصه همه و همه دست به دست هم داده اند و با توازن كنار هم قرارگرفته اند. «حریق خزان» هم یكی از همین آلبوم هایی است كه توانسته به سبب آهنگسازی مناسب انتخاب شعرهای تصویری از سوی مهیار علیزاده آهنگساز جوان و همچنین هنرمندی علیرضا قربانی بعنوان خواننده طی مدت زمان كوتاهی موفقیت هایی را كسب كند.

اگر بخواهیم این آلبوم را از منظر اشعاری كه انتخاب كرده است، بررسی كنیم می توان گفت انتخاب ها اغلب هوشمندانه بوده و بیان روایی آنها در جذب مخاطب تاثیرگذار است. مخاطب هنگام شنیدن آلبوم حس یك شنونده صرف را ندارد، از این رو به دنیای روایت ها و تصویرسازی های اشعار قدم می گذارد و خود را جزئی از آنچه در روند خلق این اثر رخ داده است، حس می كند.

می توان گفت پایبندی اثر به شیوه روایی می تواند مهم ترین نقطه قوت آن است و بخش بزرگی از بار جلب و جذب مخاطب را به دوش می كشد.

از طرف دیگر نمی توان آهنگسازی این اثر را نادیده گرفت. علیزاده با اینكه آهنگساز جوانی است و پیش از این نامی از او نشنیده بودیم توانسته در این آلبوم با نگاهی تازه در موسیقی كلاسیك ایرانی به آهنگسازی بپردازد و شیوه و نگاه تازه ای را در این اثر عرضه كند. او در آهنگسازی این آلبوم از هیچ ساز ایرانی استفاده نكرده است، البته درباره این موضوع نمی توان ایرادی گرفت و به احتمال زیاد برای این كار خود دلیلی داشته است.

البته توجه جامعه ما به شعر موضوعی است كه بر هیچ كس پوشیده نیست و از این رو قطعات حریق خزان، آخرین جرعه جام و ارغوان به سبب داشتن شعرهایی كه در ذهن مردم صبغه خاص خود را دارند بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند و قطعاتی چون خاطرات و زندگی، زنگ هر چند آهنگسازی بدیع و زیبایی دارند به اندازه دیگر قطعات موفق نشده اند.

«حریق خزان» همان طور كه گفتیم كار یك آهنگساز جوان است و شاید در ابتدا و پیش از شنیدن آلبوم كمی عجیب به نظر بیاید كه قربانی در ابتدای فعالیت یك موزیسین جوان با او در انتشار این البوم و در جایگاه خواننده همكاری كرده باشد. اما پس از شنیدن آلبوم و آهنگسازی خوب علیزاده پی به انتخاب درست قربانی هم می بریم. درباره عملكرد این خواننده  هم می توان گفت كه در آلبوم حریق خزان صدایی بسیار پخته تر از دیگر آثارش دارد و اشعار را به شیوه یك راوی حرفه ای و آشنا با شعر بیان كرده است.

قربانی با حس رهایی  خاصی در این آلبوم آواز خوانده است، رهایی كه كمتر در خوانندگان ایرانی دیده می شود. ما در بسیاری از اجراهای زنده و حتی گاه آلبوم های موسیقی با حسی مواجه هستیم كه گویی خواننده با آنه كه می خواند چندان عجین نیست و یا استرس هایی را دارد. به همین علت هم چنان كه باید و شاید ارتباط میان خواننده و مردم برقرار نمی شود. این حس رهایی قربانی را می توان یكی از شاخصه های مهمی دانست كه حال به كار او افزوده شده و حس ارتباطی بهتری را به شنونده خود می دهد. اگر نگاهی به كارنامه فعالیت های هنری قربانی بیندازیم می بینیم این خواننده هر چند در زمینه موسیقی ایرانی هم موفق است، اما همیشه در اجرای آثار اركسترال یك گام جلوتر از آثار ایرانی بوده و در این عرصه همیشه موفقیت بیشتری داشته است.

با این حال می توان گفت حریق خزان بهترین آلبوم علیرضا قربانی در طی سال های اخیر و شروع یك موفقیت برای مهیار علیزاده خواهد بود. موفقیتی كه در صورت حركت در مسیری درست می تواند نقش موثری در تغییر و تحول موسیقی كلاسیك در كشورمان داشته باشد.


منبع: مجله تجربه/ بازنشر از موسیقی ایرانیان

لینک کوتاه مطلب : https://musiceiranian.ir/?p=33306


مطالب پربازید

تازه ترین مصاحبه های تصویری اختصاصی موسیقی ایرانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تمامی آثار صوتی و تصویری منتشرشده در سایت «موسیقی ایرانیان» تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشند.