×
×

از کنسرت و آلبوم جدیدش تا خواننده های زیرزمینی، انتقاداتش به صدا و سیما و نظام فرهنگی کشور

  • کد نوشته: 2234
  • شادروان موسوي
  • سه شنبه, ۱۲ام مرداد ۱۳۸۹
  • ۳۶ دیدگاه
  • موسیقی ایرانیان – امین ریزباف: ساعت ۴ روز دوشنبه خبرنگاران رسانه ها گرد هم آمدند تا مردی را ببینند که چند سالی است ارتباطش را با رسانه ها قطع کرده، محمد اصفهانی در نشست دیروز سکوت چند ساله اش را شکست و از همه چیز گفت، از کنسرت و آلبوم جدیدش گرفته تا خواننده های زیرزمینی، انتقاداتش به صدا و سیما و نظام فرهنگی کشور، در ادامه می توانید گزارش کاملی از این نشست را بخوانید

  • موسیقی ایرانیان – امین ریزباف: ساعت ۴ روز دوشنبه خبرنگاران رسانه ها گرد هم آمدند تا مردی را ببینند که چند سالی است ارتباطش را با رسانه ها قطع کرده، محمد اصفهانی در نشست دیروز سکوت چند ساله اش را شکست و از همه چیز گفت، از کنسرت و آلبوم جدیدش گرفته تا خواننده های زیرزمینی، انتقاداتش به صدا و سیما و همچنین نظام فرهنگی کشور، در ادامه می توانید گزارش کاملی از این نشست که توسط موسسه صوت آوای هنر برگزار شد را بخوانید…

    آلبوم جدید با سبکی متفاوت با بهترین نوازنده های ایران و ترکیه
    در ابتدای ورودش اولین چیزی که توجهات را به خود جلب می کند ظاهر متفاوت و موهای سپید روییده شده در صورتش است، مقایسه بین تصویرش در آلبوم های قبلی با صورت جدیدش آدمی را به فکر می برد که چه زود آن سال های تولد موسیقی نسل اول پاپ گذشت.

    به هر ترتیب نشست بعد از چندین دقیقه تاخیر با ورود میثم مروستی شروع می شود، اصفهانی که علاوه بر برگزاری کنسرتش در تهران بعد از ۴ سال سکوت تصمیم دارد آلبومی را با همکاری نوازنده‌های داخلی و خارجی در جامعه ی موسیقی تولید کند، در مورد آلبوم جدیدش می گوید: «این آلبوم با سبکی متفاوت با همکاری ۱۵ نفر از نوازنده‌های ترکیه‌ای صورت می‌گیرد که دو نوازنده ی کلارینت و گیتار برقی این گروه از بزرگترین نوازنده های بین المللی هستند که تا به حال برای هیچ خواننده ایرانی ننواخته‌اند.»

    وی ادامه می دهد:«هم اکنون در مرحله میکس از تولید آلبوم هستیم و در حال آزمایش قطعاتیم و سعی می‌کنیم که قطعات را یکدست کنیم تا به استانداردهای صوتی امروز تغییرش دهیم. آهنگساز این آلبوم هم تیمی از نوازنده ها و آهنگسازان ایرانی هستند.»

    اجرای قطعه ی «محمد» سامی یوسف به زبان انگلیسی و عربی
    او در ادامه در مورد کنسرتش در تهران می گوید: «در کنسرت امسال که در ۱۴ و ۱۵ مرداد بعد از چهار سال برگزار می‌شود، ۱۴ قطعه از قطعات آلبوم های قبلی ام اجرا خواهد شد. همچنین در این کنسرت یک قطعه از سامی یوسف که خیلی به حسم نزدیک است به زبان انگلیسی و عربی اجرا خواهم کرد.»

    در ادامه میثم مروستی سرپرست ارکستر در مورد این کنسرت به خبرنگار سایت موسیقی ایرانیان چنین گفت: «دراین کنسرت ۴۰ نفر نوازنده در قالب ارکستر زهی، بادی و گروه پاپ قرار دارند که من هم ۴ ساز یعنی سه تار، باقلاما، ویولون و سنتور را خواهم نواخت»

    اصفهانی با اشاره به اینکه قطعات این کنسرت از آلبوم‌های قدیمی انتخاب شده، گفت: «این قطعات به دلیل نوستالژی و تغییر در ارکستراسیون و سازبندی می‌تواند ارتباط حسی خوبی با مخاطب برقرار کند.»

    همکاری مجدد با عصار!؟ چرا که نه؟
    در ادامه اصفهانی در پاسخ به سوال خبرنگار موسیقی ایرانیان در مورد همخوانی اش با علیرضا عصار در کنسرت اخیر او گفت:« آقای حجازی با من تماس گرفتند و گفتند که دوست داریم که بعد از سال ها با علیرضا «ای کاروان» را اجرا کنیم که بعد از سال ها آمدیم و این کار را اجرا کردیم»
    او در جواب سوال خبرنگار موسیقی ایرانیان در مورد احتمال همکاری مجددش با دوستان قدیمی خود افزود: «خب باید پیش بیاید، اگر کاری مخصوص دو صدایی ساخته شود و مثل «ای کاروان» که کنتراست صدای من و آقای عصار در کنار هم کمک به جذب مخاطب کار کرد قوی باشد مطمئنا من هم از این موضوع استقبال خواهم کرد»

    انتخابات حالم را بد کرد، من هم جزئی از این جامعه هستم
    اصفهانی در مورد کم حضور بودن خود در عرصه موسیقی گفت: «هرکسی حضور خود را یک گونه نشان میدهد. برای من همین که مردم آثارم را گوش بدهند یعنی اینکه در جریان موسیقی هستم و حتما الزام به حضور فیزیکی بنده نیست.»
    او در ادامه دلیل دوری چهارساله‌اش را از عرصه عمومی موسیقی، افسردگی و بی‌انگیزگی‌اش دانست و افزود: «می دانید که در این چند ساله اوضاع و احوال مردم خیلی عجیب و غریب بوده، ما هم بالاخره یکی از اعضای این مملکت هستیم، به هر صورت اوضاع روحی من در چند سال گذشته مثل بقیه ی مردم مساعد نبود و هربار که حالم بهتر می‌شد اتفاقی روی می‌داد که دوباره انگیزه ‌هایم از دست می رفت. قبل از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ یک حال خیلی خوبی پیدا کرده بودم که متأسفانه آن حال هم از دست رفت و به افسردگی تبدیل شد.»

    وی در پاسخ به این پرسش که چگونه با اوضاع روحی نامساعد همچنان در صدا و سیما فعالیت دارد، گفت: «کار تیتراژ با انتشار آلبوم بسیار فرق دارد؛ چرا که روحیه من به دلیل گزینشی کار کردن ترانه، آهنگ و ملودی برای انتشار یک آلبوم موسیقایی بسیار خاص است درصورتی ‌که یک تیتراژ، خواندن فقط یک ترانه است و تنظیم و ملودی و آهنگسازی توسط شخص دیگری است و کار تیتراژ به خواننده پیشنهاد می شود که خواننده آن کار را یا می خواند یا نمی خواد، به همین دلیل کار تیتراژ وقت و انرژی زیادی را صرف نمی کند ولی آلبوم دادن احتیاج به روحیه و انرژی بالایی دارد»

    نوع برخورد صدا و سیما با موسیقی را نمی پسندم
    در ادامه اصفهانی در پاسخ به سوال خبرنگار موسیقی ایرانیان در مورد نوع تفکر و برخورد صدا و سیما با موسیقی گفت: «من روال کنونی صدا و سیما را درباره موسیقی نمی‌پسندم. البته مدیران آنها دلایل و محدودیت‌های خود را دارند اما باید توجه کرد که ما باید براساس مقتضیات زمانمان پیش برویم. باید ببینیم موسیقی دنیا در چه وضعی است و موسیقی ما در چه وضعی. من با مدیران صدا و سیما در این باره بسیار صحبت کردم اما متاسفانه جواب روشنی از آنان نشنیدم.»

    او در ادامه در مورد سوال خبرنگار موسیقی ایرانیان در باب نشان دادن ساز توسط صدا وسیما گفت: «برای من هنوز روشن نشده چطور موسیقی حلال و آزاد است ولی نشان دادن آنچه این موسیقی را به وجود می‌آورد، ممنون است. این موضوع را بارها ما به مسئولین گفته ایم ولی جواب روشنی تا به حال نگرفته ایم، بنده هم به این دلیل که صدا و سیما رسانه ای عمومی است و هر هنرمندی حق دارد در آن هنرش را به مردم عرضه کند حضور می یابم»

    مقصر اصلی سیستم فرهنگی کشور است؛ خواننده های نسل جدید حس خوبی دارند

    در ادامه اصفهانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار موسیقی ایرانیان در مورد خواننده های زیر زمینی گفت:« اگر کسی هنری دارد و برای جامعه مفید است و می تواند اثرش را درسطح عمومی منتشر کند چه اشکالی دارد؟ چرا باید جلوی اینان را بگیریم؟ ما باید تشکیلاتی را داشته باشیم که این استعدادها را شناسایی کند و در اصل باید میان متولیان موسیقی و استعدادهای جوان تعامل برقرار شود، اگر این کار صورت گیرد دیگر خوانندگان زیر زمینی به وجود نمی آیند، در حال حاضر خوانندگانی از نسل جدید هستند که واقعا موفق هستند و بین مردم کنسرت ها و آلبوم هایشان طرفدار دارد، وقتی به کار آن ها گوش می کنم می بینم آهنگ هایشان واقعا دارای احساس خوبی هست، خب همین افراد در گذشته دو سه آلبوم به صورت زیرزمینی منتشر کرده‌اند که دو حالت داشته یا آلبوم‌های آنان لو رفته بوده یا بر اساس اعتقاد خود مجبور شده‌اند آلبوم خود را بدون مجوز منتشر کنند. اگر این اتفاق واقعا افتاده باشد به نظر مقصر اصلی سیستم فرهنگی کشور بوده است. یعنی سیستم کم کاری کرده و نتوانسته از اول این جوان را جذب کند و با آنها ارتباط برقرار کند. به نظر من باید بیایند با این جوانان صحبت کنند، آنها را پرورش دهند، به هر حال باید حس این جوانان را در مسیر خوبی هدایت کرد»
    اسلام در جامعه اعمال نمیشود
    اصفهانی در ادامه همین بحث در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار موسیقی ایرانیان درباره این که خود او در مصاحبه ای منتقد خوانندگانی با ترانه های تلخ و ضد عشق بوده است می گوید: «خب من می گویم که اگر می بینیم چنین خوانندگانی چنین دید منفی نسبت به عشق دارند مقصر متولیان ونهادهای فرهنگی هستند. چون یک آدم بر اساس یک احساساتی شکل گرفته است و می آید اثری را با توجه به احساساتش خلق می کند، اگر آن آدم بد شکل گرفته کم کاری ما است، درست مثل یک خانواده ای که مثلا یک بچه ی نا اهلی ازش در می آید. اگر یک پدر با فرزند خود نتواند ارتباط خوبی برقرار کند و به او اجازه ی صحبت ندهد، او از خانه بیرون می‌رود و با آدم‌های بی‌سر و پا هم‌صحبت می‌شود. اگر این اتفاق افتاد و دوباره فرزند وارد خانه شد ما نباید او را به خاطر اینکه با بی‌سر و پاها ارتباط برقرار کرده سرزنش کنیم. بلکه باید خودمان را سرزنش کنیم و ببینیم چه کرده ایم که او از خانه بیرون رفته است، این موضوع در همه ی جامعه ی ما جاری است. سیستم جذب و دفع را ما باید دقیقا آنطور که اسلام گفته و آنطور که حق است اعمال کنیم ولی متاسفانه این کار صورت نمی گیرد»

    این گروه‌های خودسر هر که می‌خواهند باشند. کارشان را من نمی پسندم
    وی درباره برخوردهای سلیقه‌ای که با کنسرت‌ها و فعالیت‌های موسیقی انجام می‌شود، گفت: «همه باید به قانون احترام بگذاراند و اگر با روندی مخالف هستند باید از طریق قانونی مخالفت خود را با آن اعلام کنند، هیچ گروه خودسری اجازه ندارد جلوی هیچ فعالیت هنری و اجتماعی را بگیرد. اما هم‌اکنون شاهدیم که بعضی مواقع کنسرت‌ها با برخورد گروه‌های خودسر مواجه می‌شود که من این روند را نمی‌پسندم حال این گروه ‌های خودسر هر که می‌خواهند باشند.»

    https://musiceiranian.ir/?p=2234
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *