×
×

عکسهای موسیقی ایرانیان از این اجرا/ بخش دوم

  • کد نوشته: 20342
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۱ام تیر ۱۳۹۱
  • ۲ دیدگاه
  • کنسرت «گفتگو» با آهنگسازی علی قمصری و با صدای حسین علیشاپور در تالار «اندیشه» حوزه هنری برگزار شد، در ادامه گزارش مشروح و تصویری موسیقی ایرانیان از شب دوم این اجرا را بخوانید و ببینید

  • موسیقی ایرانیان: کنسرت «گفتگو» با آهنگسازی علی قمصری و با صدای حسین علیشاپور در تالار «اندیشه» حوزه هنری برگزار شد.

    به گزارش ایسنا، شامگاه  ۹ تیرماه  آخرین شب از کنسرت «گفتگو» در دو بخش سپری شد.

    بخش نخست این کنسرت با صدای حسین علیشاپور با اجرای قطعاتی از کنسرت «برف‌خوانی» در دستگاه «همایون» اجرا شد.

    علی قمصری که پیش از این پروژه «برف‌خوانی» را با آواز محمدرضا معتمدی اجرا کرده بود، در تازه‌ترین اجرای خود از حسین علیشاپور به عنوان خواننده مهمان بهره برد، آوازی که با تک‌نوازی‌های دلنشین تار قمصری همراه شد.

    این بخش با قطعاتی چون «این ترس بیهوده نیست …»، «پژواک»، «چه نزدیک جان تو به من …» به پایان رسید.

    اما در بخش دوم این کنسرت که بی‌کلام بود، سازهای زهی ایرانی به جمع سازهای روی صحنه اضافه شدند تا همراهی از آوای موسیقی ایرانی و غربی را به نظاره بگذارد.

    حضور سازهای زهی ایرانی از جمله کمانچه، کمانچه، «آلتو» و «بم»، «کمان» در یک طرف و سازهای زهی غربی شامل «ویلن»، «ویلن آلتو» و «ویلنسل» در طرف دیگر از گفت‌وگویی شنیدنی با تار علی قمصری حکایت داشت.

    قمصری پیش از این گفته بود: «همنشینی سازها و فرهنگ‌های مختلف تجربه جدیدی برایم بود به طوریکه در طول اجرا گاهی موسیقی ایرانی به موسیقی غربی غالب و گاهی این امر بر عکس می‌شود، اما تلاش شده تا هر دو ژانر موسیقی به یک فصل مشترک با یکدیگر برسند و از هم تاثیر بگیرند تا گفتگوی خوبی بین سازها ایجاد شود. »

    این بخش شامل اجرای قطعاتی در دستگاه «نوا» بود که همچون بخش اول با تک‌نوازی‌های تار علی قمصری همراه شد.

    از مهمترین نکات بخش دوم کنسرت «گفتگو» جسارت علی قمصری در اجرای قطعاتی در دستگاه نوا بود که به گفته بیشتر نوازندگان و آهنگسازان موسیقی ایرانی از دشوارترین دستگاه‌های موسیقی ایرانی است.

    در میانه بخش دوم این کنسرت نیز قمصری به اجرای ساز «دیوان» همراه با کلارینت مصباح قمصری پرداخت که برای لحظاتی سکوت حاضران در سالن را در بر داشت.

    اجرای این بخش برای جمعیت حاضر در سالن تاثیر گذار بود که برای مدت نسبتا طولانی به تشویق اعضای گروه پرداختند.

    پس از پایان بخش دوم کنسرت، با تشویق حاضران در سالن، گروه دوباره به روی صحنه بازگشت تا قطعاتی را از قسمت اول با آواز حسین علیشاپور مجددا اجرا کند.

    در این اجرا شروین مهاجر (کمانچه)، سامان صمیمی (کمانچه)، مهرزاد اعظمی‌کیا (کمانچه‌آلتو)، مصباح قمصری (بم کمان، سازهای کوبه‌ای، کلارینت)، علی جعفری پویان (ویلن)، نیلوفر محبی (ویلن)، لعیا اعتمادی (ویلن آلتو)، آتنا اشتیاقی (ویلنسل) و همایون نصیری (سازهای کوبه‌ای) حضور داشتند.

    در ادامه می توانید بخش دوم عکسهای موسیقی ایرانیان از این اجرا را ببینید، همچنین از اینجا بخش نخست را مشاهده کنید.

    https://musiceiranian.ir/?p=20342
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *