×
×

تلاش برای جهانی شدن

  • کد نوشته: 141647
  • 06 اردیبهشت 1396
  • ۰
  • نشست خبری دومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران با معرفی بخش های مختلف این رویداد موسیقایی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. احسان تارخ مدیر اجرایی دومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران در ابتدای این نشست رسانه ای با اشاره به جزییات رویداد بیان کرد: بعد از برگزاری دوره اول، از خرداد […]

    تلاش برای جهانی شدن
  • نشست خبری دومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران با معرفی بخش های مختلف این رویداد موسیقایی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

    احسان تارخ مدیر اجرایی دومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران در ابتدای این نشست رسانه ای با اشاره به جزییات رویداد بیان کرد: بعد از برگزاری دوره اول، از خرداد ماه سال گذشته دبیرخانه فستیوال در کانون موسیقی معاصر تهران واقع در موزه هنرهای معاصر فعالیت خود را با حمایت مسئولان موزه و دیگر دوستان آغاز کرد و ما در بخش بین الملل با همکاری مرکز موسیقی اسپکترو کارهای مربوط به دعوت و انتخاب گروه ها را انجام دادیم.

    وی ادامه داد: کشورهای آلمان، لهستان، سوئد، فنلاند، ایتالیا، فرانسه و مصر برای حضور در دومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران اعلام آمادگی کردند که پس از پایان پروسه بررسی سابقه این گروه ها و هنرمندان متقاضی، بیش از ۱۱ نفر از هنرمندان و گروه های مختلف از کشورهایی که به آنها اشاره کردم در فستیوال حضور می یابند. البته بنا بود هنرمندان کشورهای فرانسه و مصر نیز در این دوره حضور داشته باشند که متاسفانه به دلیل برخی از مشکلات اداری حضور آنها کنسل شده است.

    تارخ ادامه داد: رویکرد ما برای دعوت از گروه های خارجی بر این اساس است که این گروه ها و هنرمندان بتوانند از طریق اسپانسرها و حامیان مالی که در کشورهای خود دارند برای حضور در فستیوال اقدامات لازم را انجام دهند و ما فقط از زمانی که آنها وارد ایران می شوند منابع مالی از جمله اسکان آنها را تامین کنیم که متاسفانه در این بین هنرمندان کشورهای فرانسه و مصر موفق به انجام این کارها نشدند.

    مدیر اجرایی دومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران با اشاره به تلاش دبیرخانه برای رسیدن به یک رویداد استاندارد جهانی توضیح داد یکی دیگر از مواردی که ما روی آن متمرکز هستیم اجرای صرف آثار خارجی توسط گروه ها نیست بلکه برنامه ریزی به گونه ای شکل گرفته که این گروه ها و هنرمندان از کارهای آهنگسازان ایرانی نیز در اجرای برنامه هایشان استفاده کنند و در کنار آن به اجرای مشترک با نوازندگان ایرانی نیز بپردازند. در کنار اینها ارکستر نیلپر به عنوان مجموعه ثابت فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران که در سال گذشته نیز با هنرمندان لهستانی کنسرتی را برگزار کردند در این دوره نیز همراه با هنرمندان ایتالیایی به اجرای برنامه می پردازند که تصور می کنم با توجه به برنامه ریزی های انجام شده شاهد یک اجرای خوب از این مجموعه خواهیم بود.

    تاریخ ضمن ارائه جزییات بخش ایرانی دومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران به معرفی بخش های دیگری از فستیوال پرداخت و گفت: در بخش دانشگاهی و پژوهشی در تعاملی که با پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران انجام گرفته برنامه های آموزشی در دانشکده موسیقی دانشگاه تهران با مشارکت هنرمندانی از کشورهای فنلاند، آلمان و لهستان به صورت رایگان برگزار می شود که در این حوزه آذین موحد همکاری بسیار خوبی با ما داشتند.

    وی اضافه کرد: ما در فستیوال امسال یک گروه از شیراز با عنوان آنسامبل بامداد به سرپرستی سهند شکرزاده داریم که پروژه «۱۶۹۵» را به رهبری نادر مشایخی اجرا می کند که این پروژه به دلیل ویژگی های خاصی که دارد می تواند از جمله اجراهای قابل توجه فستیوال موسیقی تهران باشد. در بخش حمایتی نیز امسال به آن دسته از نوازندگانی که اجراهای بسیار ارزنده ای دارند اما طول زمان اجراهای آنها کمتر از یک کنسرت استاندارد است گروه ویژه ای را طراحی کردیم که بتوانند رپرتوارهای خود را در این بخش اجرا کنند.

    مدیر اجرایی دومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران در معرفی بخش سمینار این دوره از فستیوال گفت: سمینار پژوهشی موسیقی در ایران از امروز چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه با حضور هنرمندان و پژهشگران برجسته حوزه موسیقی در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران با مسئولیت حمیدرضا اردلان برگزار می شود که این سمینار تا روز پنجشنبه (هفتم اردیبهشت ماه) میزبان علاقمندان و پژوهشگران حوزه موسیقی است. در این سیمنارها مطالب بسیار ارزنده ای در حوزه مطالعات دانشگاهی و پژوهشی فعالیت های موسیقی معاصر در ایران ارائه خواهد شد.

    تارخ همچنین گفت: نرخ بلیت های این دوره از فستیوال که در تالار رودکی تهران و طبقه دوم تالار وحدت اجرا می شود ۳۰ و ۴۰ هزارتومان در نظر گرفته شده که این مبلغ برای دانشجویان با ۵۰ درصد تخفیف ارائه خواهد شد که فکر می کنم این رقم با توجه به کیفیت برنامه ها رقم قابل قبولی است.

    نوید گوهری مدیر هنری دومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران در این نشست گفت: یکی از نکات جالب توجه فستیوال امسال کاهش آمار شرکت کننده های ایرانی فستیوال است که امسال در رقم پایین تری قرار دارد، منتها این کاهش ظرفیت به دلیل تجربه دوره اول است که هنرمندان شرکت کننده با سبک فستیوال آشنا شدند و بنابراین فضا به گونه ای طراحی شده که گروه های تخصصی تری در این رویداد حضور پیدا می کنند. اما می توان به این نکته اشاره کرد که میزان اجرای آثار آهنگسازان ایرانی به نسبت سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

    انتشار کتاب فستیوال به عنوان یک مرجع کامل در معرفی فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران، تغییر در سبک اجراهای محیطی، انتشار آثار اجرایی اولین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران در قالب دو مجموعه شامل آثار آهنگسازان ایرانی و بین المللی از جمله موارد دیگری بود که مدیر هنری دومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران در این نشست رسانه ای به آن اشاره کرد.

    گوهری در بخش دیگری از این نشست رسانه ای گفت: در بخش سمینارهای فستیوال ما تلاش کردیم تا موضوع خاصی را ارائه ندهیم به همین خاطر به این نتیجه رسیدیم که هر آنچه در مجموعه موسیقی معاصر در ایران اتفاق می افتد با تمرکز بر موارد مطالعاتی و دانشگاهی اتفاق بیفتد و امیدوارم فضا به گونه ای باشد که بتوانیم به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.

    آیدین صمیمی مفخم مشاور هنری دومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران، نیز در این نشست رسانه ای گفت: چندی پیش مرکز موسیقی بنام اسپکترو توسط من و همسرم در لهستان تاسیس شد و ما تصمیم گرفتیم تا با هدف معرفی موسیقی های روز جهان به ایران و همچنین موسیقی های هنرمندان ایرانی به مجموعه های خارجی فضای جدیدی را در عرصه فعالیت های موسیقایی کشور به ویژه در حوزه های پژوهشی انجام دهیم و خوشبختانه این شانس هم پیدا کردیم که همراه با برگزارکنندگان فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران اجرا کنیم.

    وی افزود: در این دوره ما دو بخش گزینشی را برای انتخاب گروه های خارجی انتخاب کردیم که اولی به رصد کردن اتفاقات موسیقایی دنیا و دومی به رسیدگی و بررسی پیشنهادهای ارائه شده و گروه های خارجی مربوط می شود و در این راستا تلاش کردیم تا بهترین ها را برای حضور دعوت کنیم. البته غیر از گروه های شرکت کننده خارجی که در این نشست به آنها اشاره شد ما قرار بود که یک پیانیست فرانسوی را در جشنواره دعوت کنیم که متاسفانه به دلیل بیماری این هنرمند و ممنوع الپرواز بودن وی این اتفاق نخواهد افتاد.

    دومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران از روز ششم تا پانزدهم اردیبهشت ماه موزه هنرهای معاصر تهران، بنیاد فرهنگی هنری رودکی و پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار می شود.

       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *