×
×

کشف یک فرصت از بین نرفته

  • کد نوشته: 140788
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۳ام فروردین ۱۳۹۶
  • ۰
  • گروه موسیقی«گاه» بعد از یک سال و نیم تمرین روز هفتم اردیبهشت ماه کنسرت «باغ های معلق انگور» را در تالار رودکی با ویژگی های متفاوت به صحنه می برد. حمید مرادیان سرپرست گروه موسیقی «گاه» با اشاره به جزییات کنسرت گروه بیان کرد: این کنسرت که ساعت ۲۰:۳۰ روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه در […]

    کشف یک فرصت از بین نرفته
  • گروه موسیقی«گاه» بعد از یک سال و نیم تمرین روز هفتم اردیبهشت ماه کنسرت «باغ های معلق انگور» را در تالار رودکی با ویژگی های متفاوت به صحنه می برد.

    حمید مرادیان سرپرست گروه موسیقی «گاه» با اشاره به جزییات کنسرت گروه بیان کرد: این کنسرت که ساعت ۲۰:۳۰ روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه در تالار رودکی تهران برگزار می شود بداهه ای بر اساس موسیقی ایران در اقوام کهن است که در آن موسیقی ایرانی و موسیقی رنسانس اروپا نه به صورت تلفیقی بلکه موازی با هم شنیده می شوند. نکته جالب دیگر اینکه تمرین برای به صحنه بردن اجرای زنده این آثار بیش از یک سال و نیم زمان برده که فکر می کنم در قالب خود می تواند اتفاق ویژه ای باشد زیرا طی سال های اخیر آماده سازی برای اجرای کنسرت ها محدود به چند روز قبل از برگزاری برنامه ها بوده و این نکته مهمی است که یک گروه موسیقی بیش از یک سال و نیم زمان را صرف اجرای یک برنامه زنده کرده است.

    وی با اشاره به ویژگی های فعالیت هنرمندان در گروه موسیقی «گاه» توضیح داد: در گروه «گاه» مضمون صلح و عشق به عنوان نیاز جهان امروز، بهانه و انگیزه ای است برای کنار هم نشاندن دو موسیقی به مثابه دو فرهنگ بی آنکه هیچ یک نیاز به تغییر و تبدیل آنچنان پیدا کنند. ایده بداهه نوازی هم بر اساس دو فرهنگ موسیقایی، زمانی شکل گرفت که سعی کردیم بیازماییم که آیا ممکن است دو موسیقی به ظاهر متفاوت را همزمان با هم نواخت و در عین حال آنها را در زیبایی شناسی فرمال و جمله بندی یکدیگر محفوظ داشت؟ به هر ترتیب در این برنامه سعی شده موسیقی دستگاهی ایران در کنار موسیقی رنسانس اروپا و دیگر اقوام کهن جهان شنیده شود.

    مرادیان در پایان عنوان کرد: در این اجرا سنتور به عنوان ساز ایرانی معرف فرهنگ موسیقایی ایران و به طور خاص ردیف دستگاهی است و ویولا نیز معرف فرهنگ های غیر ایرانی که در جمله بندی و حتی مدها با موسیقی ایران متفاوت هستند. به هر صورت این مجموعه تلاشی برای خلق موسیقی دوبعدی به مفهوم دو زیبایی شناسی متفاوت است که به طور موازی و با فاصله ای معنادار از هم حرکت کرده و موسیقی را پیش می برند. این دیدگاه بر منجمد بودن موسیقی در زمان و مکانی خاص باور ندارد و آنچه در نهایت عرضه می شود نه از جنس موسیقی «آفریده شده» که از جنس موسیقی «کشف شده» است.

    گروه موسیقی «گاه» به سرپرستی حمید مرادیان از جمله گروه های فعال حوزه موسیقی است که فعالیت خود را از سال ۹۴ در عرصه موسیقی آغاز کرد. این گروه زمستان سال ۹۴ کنسرتی را در باغ نگارستان تهران روی صحنه برد. این در حالی است که به زودی آلبومی با عنوان «باغ های معلق انگور» در دسترس علاقه مندان موسیقی قرار می گیرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=140788
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *