×
×

از نوازندگان پیشکسوت ویولن و تار، در سن ۷۸ سالگی

  • کد نوشته: 137978
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۱ام اسفند ۱۳۹۵
  • ۰
  • «مظفر بشیری» از نوازندگان پیشکسوت ویولن و تار، در سن ۷۸ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت. بشیری از شاگردان محمود ذالفنون، حسین یاحقی و ابوالحسن صبا بود.
    +موسیقی ایرانیان نیز درگذشت این استاد فقید را به جامعه هنری ایران، خانواده و دوستداران ایشان تسلیت می‌گوید

    از نوازندگان پیشکسوت ویولن و تار، در سن ۷۸ سالگی
  • «مظفر بشیری» از نوازندگان پیشکسوت ویولن و تار،  در سن ۷۸ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت. بشیری از شاگردان محمود ذالفنون، حسین یاحقی و ابوالحسن صبا بود.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و بنا بر اعلام خبری از سوی «سیدرضا بشیری» فرزند این هنرمند فقید، ایست قلبی علت درگذشت ایشان بوده است.

    زنده یاد استاد «مظفر بشیری» که مدتی را به علت شکستگی استخوان لگن در منزل استراحت می کردند، این اواخر مشکل قلبی نیز به بیماری او اضافه شده بود. فرزند این استاد ویلن ایران، زمان خاکسپاری این مرحوم را پنجشنبه ۱۲ اسفند ماه و مراسم تشییع را از محل زندگی استاد از خیابان خالد اسلامبولی اعلام کرد.

    مظفر بشیری به سال ۱۳۱۹ در شهرستان ساوه پا به جهان هستی گذارد. وی عموی هنرمندی داشت که روزها، ساعات متوالی برای خود تار می‏نواخت و چه بسیار زیبا هم می‏نواخت زیرا یکی از شاگردان خوب و بااستعداد یحیی زرین‏پنجه بود. استاد بشیری که گهگاهی به منزل عموی خود می‏رفت، محو نواختن و پنجه شیرین او می‏شد و از همین زمان بود که وی در واقع عاشق بی‏قرار موسیقی و نواختن تار شد. عموی او که علاقه و شیفتگی برادرزاده خود را نسبت به یادگیری تار و نواختن آن دید برای وی تار کوچکی می‏سازد و او را تحت تعلیم خود قرار می‏دهد. بشیری از هشت سالگی شروع به فراگیری و آموختن تار نزد عموی خویش کرد و در ۱۶ سالگی همراه والدین خود به تهران آمد.وی در تهران برای آموختن نت به کلاس محمود ذوالفنون رفت و مدت یک سال و نیم نزد وی کار کرد و برای این ‏که از سبک‏های مختلف برخوردار شود، پس از چندی نزد استاد حسین یاحقی رفت و مدت پنج سال نزد این استاد بزرگ کار کرد و بسیار آموخت و شدیدا تحت تأثیر نوازندگی قرار گرفت به طوری که شیوه نوازندگی وی مطابق الگوی استادش بود و به تصدیق اهل فن بسیار شیرین می‏نوازد. مظفر بشیری، مدت‏ها نزد منوچهر همایون‏پور رفت و گوشه‏ و ردیف‏ها را فرا گرفت و همایون‏پور تا آنجا که توانست وی را در این راه همراهی کرد و خود بشیری این مسئله را به نگارنده گوشزد کرد.

    استاد «مظفر بشیری» از سال ۱۳۴۵، همکاری خود را با سازمان رادیو و تلویزیون ایران آغاز و با ارکسترهای مختلف کار کرد. مدت ۶ سال با این مؤسسه همکاری مدام داشت.

    شایان ذکر است که مراسم یادبود این هنرمند فقید، از ظهر جمعه ۱۳ اسفند ماه در «مسجد وزرا»، واقع در میدان آرژانتین خیابان خالد اسلامبولی برگزار خواهد شد.

    موسیقی ایرانیان نیز درگذشت این استاد فقید را به جامعه هنری ایران، خانواده و دوستداران ایشان تسلیت می‌گوید.

    https://musiceiranian.ir/?p=137978
       
    برچسب ها مظفر بشیری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *