×
×

در نودمین سالروز تولد سیاوش کسرایی و با آهنگسازی نوید دهقان

  • کد نوشته: 137902
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۰ام اسفند ۱۳۹۵
  • ۰
  • تصنیف «پرنده» به مناسبت نودمین سال تولد «سیاوش کسرایی» شاعر برجسته‌ معاصر با آهنگسازی «نوید دهقان»، آواز «شهرام ناظری» و اجرای گروه موسیقی قمر منتشر شد. دهقان این اثر را  بر روی شعر «پرنده‌» سیاوش کسرایی ساخته و با توجه به سه بند شعر، موسیقی نیز در سه‌فصل جداگانه است و در دشتی، اصفهان و […]

    در نودمین سالروز تولد سیاوش کسرایی و با آهنگسازی نوید دهقان
  • تصنیف «پرنده» به مناسبت نودمین سال تولد «سیاوش کسرایی» شاعر برجسته‌ معاصر با آهنگسازی «نوید دهقان»، آواز «شهرام ناظری» و اجرای گروه موسیقی قمر منتشر شد. دهقان این اثر را  بر روی شعر «پرنده‌» سیاوش کسرایی ساخته و با توجه به سه بند شعر، موسیقی نیز در سه‌فصل جداگانه است و در دشتی، اصفهان و راست پنجگاه ساخته شده است.

    «شهرام ناظری» -شوالیه‌ی آواز ایران- درباره این اثر می‌گوید: «هر بار نام «سیاوش کسرایی» آورده می‌شود یا به خاطرم می‌آید، دلم به درد می‌آید. سال‌ها قبل تقریباً هفته‌ای یک بار در خیابان کوشک به منزل سایه می‌رفتیم. آنجا پاتوق بسیاری از بزرگان هنر و ادب بود، یکی از کسانی که در آنجا رفت و آمد داشتند و من بسیار شیفته‌اش بودم، «سیاوش کسرایی» بود، او با دیگران فرق داشت. در خانه‌ی سایه، بسیاری از بزرگان، جمع بودند. اما سیاوش کسرایی مرا یاد «جان شیفته» می‌انداخت، اثری که آقای به‌آذین به زیبایی آن را ترجمه کرده است. او جانی شیفته داشت و این جان شیفته و طراوات و امیدی که برای مردم ایران در وجودش بود، را ما هم حس می‌کردیم. مهاجرت او از ایران، اتفاق تلخی بود چون یک جان شیفته و پرطروات که همه ی وجودش پر امید برای سازندگی کشورش بود، رفت و این مسأله برای من بسیار دردناک است.»

    استاد ناظری ادامه می‌دهد: «من اصولاً نمی‌توانم با موزیسینی کار کنم که اهل ادبیات نباشد. حدود چند سال پیش آقای دهقان پیش من آمدند و دیدم که سال‌ها درباره ی کسرایی مطالعه و تحقیق کرده و من بعد از سال‌ها شخص دیگری را دیدم که تا این اندازه شیفته‌ی سیاوش کسرایی  بود. بسیاری از کسانی که عاشق سیاوش کسرایی بودند -مثل پرویز مشکاتیان- یا از دنیا رفته‌اند یا پیر شده‌اند. او روی شعر پرنده کار کرده بود و من تا می‌توانستم به او کمک کردم تا این اثر منتشر شود. »

    شوالیه آواز ایران می گوید این قطعه را به خانواده کسرایی و تمام کسانی که عشق را می‌فهمند تقدیم می‌کند.

    «نوید دهقان» نیز درباره‌ی این اثر می‌گوید: «خیلی خوشحالم که به کمک دوستانم در گروه قمر و استاد ناظری امروز تصنیف پرنده را به تمام آزادگان جهان تقدیم می‌کنیم. من روی این شعر سال‌ها قبل کار کردم و استاد ناظری با تمام بزرگواریشان پذیرفتند که این کار را انجام دهند و با تمام وجودشان این کار را خواندند.»

    در این اثر بهزاد رواقی (تار)، حمید بهروزی‌نیا (تار)، علیرضا گرانفر (سنتور)،  بابک غسالی (عود)، شاهین صفایی (بم‌تار)، نوید دهقان (کمانچه)، نسیم اربابی (کمانچه)، نیلوفر شهبازی (کمانچه آلتو)، آتنا اشتیاقی (ویولون‌سل)، حسین محمدحسینی (نی)، فرهاد صفری (تنبک) و شهریار نظری (دف) نواخته‌اند.

    https://musiceiranian.ir/?p=137902
       
    برچسب ها شهرام ناظری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *