×
×

گفت‌وگو با آهنگساز پوئم سمفونی تختی؛

  • کد نوشته: 137034
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۵ام اسفند ۱۳۹۵
  • ۰
  • پوئم سمفونی تختی ساخته‌ی «پوریا خادم» اثری است که در چهار قسمت بر اساس ابعاد مختلف زندگی جهان پهلوان تختی ساخته شده است. ‎این اثر توسط ارکستر فیلارمونیک پراگ ک به رهبری استاد علی رهبری و به خوانندگی محمد معتمدی در استودیو اسمچکی با مدیریت اجرایی باربد بیات ضبط شده است. قرار است آیین رونمایی […]

    گفت‌وگو با آهنگساز پوئم سمفونی تختی؛
  • پوئم سمفونی تختی ساخته‌ی «پوریا خادم» اثری است که در چهار قسمت بر اساس ابعاد مختلف زندگی جهان پهلوان تختی ساخته شده است. ‎این اثر توسط ارکستر فیلارمونیک پراگ ک به رهبری استاد علی رهبری و به خوانندگی محمد معتمدی در استودیو اسمچکی با مدیریت اجرایی باربد بیات ضبط شده است. قرار است آیین رونمایی از پوئم سمفونی تختی عصر شنبه هفتم اسفندماه از ساعت ۱۸:۳۰ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شود.

    «پوریا خادم» در خصوصِ نگارشِ این پوئم‌سمفونی می‌گوید: «من در فضایی بزرگ شدم که ورزش کشتی و زورخانه‌ای در آن جریان داشت و به همین خاطر شاید خیلی بیشتر از افراد دیگر جامعه در معرض چنین فضایی بودم؛ در این میان همواره نامِ «تختی» در زندگی ما جریان داشت و در خانواده‌ی ما، دوستانِ تختی حضور داشتند. به همین خاطر چون من این شخصیت را شناخته بودم، وقتی به این نتیجه رسیدم که توانایی نوشتن قطعه‌ای را دارم، تلاش کردم تا با نوشتنِ یک پوئم سمفونی به سهم خودم در شناساندن بیشتر این شخصیت به مردم کمک کنم. این پوئم‌سمفونی خواننده محور است و موومان اول آن به تختی به عنوان یک شخصیت اسطوره‌ای نگاه می‌کند. موومان دوم تختی را به عنوان یک شخصیت قهرمان در جهان کشتی نشان می‌دهد و زورآوری او را مورد بررسی قرار می‌دهد. موومان سوم شخصیت اجتماعی و روابط و رفتار او با مردم که از او یک پهلوان مردمی ساخته را به تصویر کشیده و اما در موومان چهارم مرگ تختی و مرثیه‌ای برای تختی مورد بررسی قرار گرفته است.»

    این آهنگساز جوان می‌گوید: «تختی از نظر من نمونه‌ی کامل یک انسان است که الگوی خودش را حضرت علی قرار داده است و به همین خاطر تبدیل به یک اسطوره شده است؛ اما جدای از اینکه در کار خودش اسطوره بوده است اما هر جا که توانسته به مردم و میهنش کمک کرده و همیشه دغدغه‌مند است. البته اینکه تختی اسطوره است به این معنا نیست که از ما جداست. شخصیت اسطوره‌ای او متفاوت از شخصیت‌های اسطوره‌ای شاهنامه است. او شخصیتی معاصر است و برخلاف اسطوره‌های تاریخی دارای قدرتی نیست که نتوانیم آنها را باور کنیم، هرچند شخصیت او بسیار متمایز از انسان‌های دیگر است. «تختی» شخصیتی است که بسیاری از کسانی که با او در ارتباط بودند، همچنان زنده هستند و نباید او را محدود کرد.»

    «پوریا خادم» درباره‌ی گرایش‌اش به موسیقی با وجود زندگی در فضایی ورزشی می‌گوید: «قدم زدن در این راه، به خاطر تشویق‌های پدرم بوده است و بعد از آنکه خودم پی بردم که استعداد این رشته را دارم، قدم به آن گذاشتم و به عنوان اولین اثر می‌خواستم تا جایی که امکان دارد، اثری بنویسم که شایسته‌ی این شخصیت باشد.»

    فرزندِ رسول خادم که گفته است پدرش مانع از حضورش در کشتی شده است، از کودکی -پنج سالگی- نواختن پیانو را آغاز کرده و در دو رشته‌ی پیانوی ایرانی و کلاسیک فعالیت کرده است. او در ۹ سالگی در جشنواره آموزشگاه‌های موسیقی سراسر کشور توانست در پیانوی ایرانی عنوان نخست را کسب کند. از همان سال، نزد «لوریس چکناواریان» پایه‌های آهنگ سازی را فرا گرفته و در ایتالیا برای اولین بار یکی از قطعاتش را اجرا کرده است. در ۱۴ سالگی در باکو با ارکستر ملی آذربایجان با پیانوی ایرانی در کنار رامیز قلی‌اف بهترین به اجرای برنامه پرداخته است. حالا می‌گوید در حال حاضر تمرکزش روی آهنگ سازی موسیقی کلاسیک و پیانوی ایرانی است و زیر نظر «فخری ملک‌پور» که تنها باز مانده استاد محجوبی در ایران هستند،‌آموزش می‌بیند و حالا اولین اثرش را همراه با «علی رهبری» ضبط کرده است. او درباره‌ی دلیل این ماجرا می‌گوید: «من به خاطر ارتباطی که با آقای رهبری داشتم پارتیتور را به ایشان نشان دادم و ایشان رهبری آن را برعهده گرفتند و همراه با ارکستر فیلارمونیک پراگ که جزو ده ارکستر برتر دنیاست، اجرا شد. آقای معتمدی نیز براساس شناخت من و آقای رهبری بود، گمان می‌کنم ایشان کار بزرگی انجام داده است؛ ایشان هم‌زمان با ارکستر اثر را خواندند و این کاری است که معمول نیست اما ایشان به نحو احسن انجام دادند.»

    او می‌گوید ارکستر فیلارمونیک پراگ، مجموعه‌ای است که موسیقی فیلم‌هایی چون هری پاتر، بن هور، ایندیاناجونز و بسیاری فیلم‌های دیگر را ضبط کرده است:‌« این ارکستر، مجموعه‌ی‌ شناخته شده‌ای است و خدا را شکر که توانستم با او همکاری داشته باشیم.»

    https://musiceiranian.ir/?p=137034
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *