×
×

معرفی تکنیک الکزندر

  • کد نوشته: 136074
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۴ام بهمن ۱۳۹۵
  • ۰
  • ششمین نشست تخصصی ماهانه «دوشنبه های آینه دار» با سخنرانی آذین موحد و موضوع «هماهنگی روان- تنی و بیان موسیقیایی؛ کاربرد تکنیک الکزندر در نوازندگی» برگزار می شود. ششمین نشست تخصصی ماهانه «دوشنبه های آینه دار» ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه با سخنرانی آذین موحد و موضوع «هماهنگی روان- تنی و بیان موسیقیایی؛ […]

    معرفی تکنیک الکزندر
  • ششمین نشست تخصصی ماهانه «دوشنبه های آینه دار» با سخنرانی آذین موحد و موضوع «هماهنگی روان- تنی و بیان موسیقیایی؛ کاربرد تکنیک الکزندر در نوازندگی» برگزار می شود.

    ششمین نشست تخصصی ماهانه «دوشنبه های آینه دار» ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه با سخنرانی آذین موحد و موضوع «هماهنگی روان- تنی و بیان موسیقیایی؛ کاربرد تکنیک الکزندر در نوازندگی» در گالری محسن برگزار می شود.

    در بخشی از توضیحات این نشست آمده است:

    «نوازندگی از پیچیده‌ترین حرفه‌هایی است که مهارت‌های گوناگونی را از هنرمند می‌طلبد. سرعت انتقال، حرکت‌های پیچیده اما هماهنگ، مدیریت عضلانی، تحرکات ریز، مدیریت نیرو، برنامه‌ریزی ذهن و از همه مهم تر مدیریت حرکت و پویایی در لحظه، همگی از جمله ظرافت‌هایی است که در هنر نوازندگی به‌کار می‌رود.

    فائق شدن به این عناصر و درک آن‌ها، نیازمند مدیریت فرایند روان- تنی در حین اجرا است. فرایند روان- تنی تعامل یکپارچه‌ روان و کالبد هنرمند با یکدیگر است که در آن، هنرمند به اوج یکی شدن با خود، یکی شدن با ساز و یکی شدن با موسیقی دست می‌یابد. و اما چرا اکثر نوازندگان به این تعامل یکپارچه نمی‌رسند؟

    عادات غلط، عدم آگاهی، نداشتن ابزارهای کاربردی برای مقابله با فشار و ترس و «هدف نگری» در مغایرت با «روند نگری» باعث درد و فشار، صدمه و احساسات ناخوشایند روان– تنی در هنرمند می‌گردد.

    تکنیک الکزندر روشی برای بازآموزی بدن و اصلاح نظام حرکتی انسان‌ها است که با دادن آگاهی و تقویت مهارتِ به‌کارگیری این آگاهی در فعالیت‌های روزمره، عادات غلط را از بدن حذف می‌کند و سبکی، استقامت، انسجام و قدرت محرکه‌ی مثبت را به بدن باز می‌گرداند. با درک از ماهیت ستون فقرات و برقراری ارتباط سالم بین قسمت‌های مختلف بدن، افراد قادر خواهند بود عضلات را از فشارهای بی‌مورد و استفاده بیهوده از انرژی رها سازند و به یکپارچگیِ روان– تنی دست یابند.

    نوازندگی ترجمان وجود نوازنده در فرایند صدا است. با داشتن بدن آزاد و حرکت سیالِ نیرو در بدن، این فطرت هنرمند است که صدا را نقش می دهد و با شفافیت ضربان، انعطاف‌پذیری رنگ و توانمندی در تبیین واحدهای موسیقی، بیان موسیقیایی را به اوج می‌برد.در این کارگاه با بنیان‌های تکنیک الکزندر و نحوه به‌کارگیری آن در زندگی آشنا می‌شویم.»

    https://musiceiranian.ir/?p=136074
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *