×
×

شب پرشور “دوستی” اهالی موسیقی برگزار شد

  • کد نوشته: 13501
  • شادروان موسوي
  • دوشنبه, ۱۰ام مرداد ۱۳۹۰
  • ۱ دیدگاه
  • گزارش خبرگزاری مهر: نخستین اجرای کنسرت گروه موسیقی “دوستی” شامگاه گذشته در میان استقبال مخاطبان حاضر در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد. کنسرت گروه موسیقی “دوستی” که برخی از نوازنده های این گروه، از جمع قدیمی گروه چاووش بودند ، این بار با نام دوستی گردهم آمده اند تا قطعاتی خاطره انگیز […]

  • گزارش خبرگزاری مهر:

    نخستین اجرای کنسرت گروه موسیقی “دوستی” شامگاه گذشته در میان استقبال مخاطبان حاضر در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

    کنسرت گروه موسیقی “دوستی” که برخی از نوازنده های این گروه، از جمع قدیمی گروه چاووش بودند ، این بار با نام دوستی گردهم آمده اند تا قطعاتی خاطره انگیز از موسیقی دوران چاووش را به همراه تازه ترین قطعات آهنگسازی شده توسط حسین علیزاده با آواز شهرام ناظری را به روی صحنه ببرند.

    درابتدای این کنسرت حسین علیزاده نوازنده تار، شهرام ناظری خواننده و پژمان حدادی نوازنده تمبک شعر “ری را” از سروده های نیما یوشیج  و همچنین شعر “آی عشق آی عشق” از اشعار احمد شاملو را با عنوان “درهوای بی چگونگی ” به صورت  بداهه نوازی و بداهه خوانی اجرا کردند .

    پس از پایان بداهه نوازی علیزاده ، ناظری و حدادی که با استقبال و خوش آمد حاضرین در سالن روبرو شد تمامی اعضای گروه موسیقی دوستی به روی صحنه آمدند و بخش دوم از مجموعه قطعات قسمت آغازین این کنسرت با دو نوازی کمانچه اردشیر کامکار و سعید فرجپوری در آواز دشتی به روی صحنه رفت و پس از آن تصنیف ” به شکوفه ها به باران” از ساخته های زنده یاد پرویز مشکاتیان با شعری از شفیعی کدکنی اجرا شد.

    نخستین بخش از اجرای این گروه موسیقی با گرامی داشت یاد و خاطر پرویز مشکاتیان که خود او نیز دوران درخشش چاووش از اعضای این گروه موسیقی بوده است به پایان رسید و پس از ۱۵ دقیقه آنتراکت بخش دوم از این اجرا در دستگاه راست پنجگاه آغاز شد .

     نخستین قطعه از این مجموعه  مقدمه راست بود که به روی صحنه رفت و در ادامه تصنیف نقاش چین از تصنیف های قدیمی ، زنگ شتر، تصنیف صورتگر نقاش بر اساس شعری از مولانا به آهنگسازی شهرام ناظری، ساز و آواز برروی شعری از حافظ ، چهارمضراب ، ساز و آواز ، چهارمضراب عاشق کش ، تصنیف های ساقیا و بیگاه شد از ساخته های حسین علیزاده با استفاده از اشعار مولانا اجرا شد .

    با اجرای قطعه بیگاه شد که با تشویق پی در پی حاضرین در سالن مواجه شد مجموع قطعات گروه موسیقی دوستی درنخستین شب از اجرای این گروه به پایان رسید . پس از پایان قطعات این کنسرت اعضای گروه با توجه به درخواست تماشاگران حاضر در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران دو قطعه از ملودی های موسیقی کردی را به عنوان قطعه بیز درحالی که تماشاگر و اعضای گروه چشم در چشم ،یکدیگر را نگاه می کردند به روی صحنه بردند ؛ اجرای این دو قطعه کردی شور و حرارت کم نظیری در تماشاگران ایجاد کرده بود.

    اجرای گروه دوستی تا هشتم مرداد ماه در همین محل ادامه خواهد یافت.

    در حاشیه

    – کنسرت گروه موسیقی دوستی با کمترین تاخیر آغاز شد.

    –  از ویژگی های مثبت تیم اجرایی این کنسرت، تهیه بروشور کامل وزیبایی از برنامه بود چراکه تمام قطعات، سال ساخت آنها به همراه اشعاری که اجرا می شد در این بروشورچاپ و در اختیار تماشاگران قرار گرفته بود .

    – صحنه اجرا با پارچه ای سیاه با طرحی از ستاره ها دکور بندی شده بود و اشعاربرخی از قطعات هم به خط نستعلیق درمیان دیدگان مخاطب چشم نوازی می کرد اما درمیان این همه زیبایی تبلیغات بزرگ اسپانسر برنامه باعث شده بود تا تماشاگر اول تبلیغات را ببیند و بعد صحنه و نوازندگان .

    -اشعار بسیاری از شاعران معاصر چون نیما یوشیج، احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، محمدرضا شفیعی کدکنی ،فروغ فرخزاد در معرفی قطعات دربخش بداهه نوازی و بداهه خوانی آمده بود اما در بروشور ذکر شده بود که اشعار در هر اجرا با توجه به حس لحظه ای انتخاب خواهد شد؛ و در این اجرا هم آهنگساز و خواننده این کنسرت ترجیح دادند دو قطعه از نیما و شاملو برای حاضرین در سالن اجرا کنند.

    – یکی از اتفاق های خوب این کنسرت حضور کنترل شده عکاسان در سالن بود و هیچ یک از کنسرت ها مانند اجراهای پیشین تردد نابجا در سالن نداشتند ؛ اما نکته قال توجه این بود که یک فیلمبردار با دوربین روی دست به روی صحنه می رفت و هنر نوازندگی افراد را از نزدیک تصویر برداری می کرد که این امر نوعی تشویش برای مجری و مخاطب را به دنبال داشت.

    – علی ترابی معاون دفتر موسیقی وزارت ارشاد از مسئولان حاضر در این کنسرت بود.

    – علاوه بر حسین علیزاده آهنگساز و شهرام ناظری خواننده، اردشیر کامکار، سعید فرجپوری، محمد فیروزی ، پژمان حدادی ، بهنام سامانی ، سیامک جهانگیری و روزبه رحیمی از دیگر اعضای گروه موسیقی دوستی بودند که هر یک از این نوازنده ها به سهم خود خوب درخشیدند.

     


    گزارش خبرگزاری ایسنا:

    گروه «دوستی» در اولین شب اجرای کنسرت «ترنمی در هوای بی‌چگونگی» در شب‌های تابستانی تهران به صحنه رفتند.


    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سالن «میلاد» نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران، شامگاه گذشته (چهارشنبه، پنجم مردادماه) مملو از مشتاقان و علاقه‌مندان موسیقی بود که آمده بودند شاهد هنرنمایی شهرام ناظری ـ شوالیه آواز ایران ـ و حسین علیزاده ـ نوازنده و آهنگ‌ساز ـ و دیگر اعضای گروه «دوستی» ـ که زمانی تعدادی از آن‌ها در گروه «چاوش» سال‌ها با هم بودند ـ باشند؛ اردشیر کامکار، سعید فرج‌پوری، محمد فیروزی، پژمان حدادی، بهنام سامانی، سیامک جهانگیری و روزبه رحیمی از جمله اعضای گروه «دوستی» هستند.


    گروه «دوستی» که این کنسرت را به «هـ. الف. سایه» به‌خاطر «نقش بزرگی که در روند اندیشه نسل امروز موسیقی ایران داشته»، تقدیم کرده است، درباره اجراهایش عنوان کرده است:

    «یاران

    دلتنگ

    تشنه‌لب

    در جست‌وجوی هم

    چو پرگار به یک نقطه رسیدند

    به دوستی، به عشق

    به نوازش آهنگی که از دیرباز طنین‌انداز بود.

    دو یار دیرین

    سال‌ها در کنار هم، آثاری به یادگار گذاشتند که در تمام این دوران، تا به امروز، دوستی و همدلی‌شان باقی است.

    شهرام ناظری، حسین علیزاده

    با یاران دیگر در کنار هم قرار می‌گیرند تا دیگر بار نغمه دوستی سردهند.


    گروه «دوستی» در نخستین‌ گام به شوق پرویز مشکاتیان و یاد عزیزش» نغمه‌ای از او می‌نوازد و می‌خواند،


    باشد که پیام دوستی را، هم‌صدا و همدل سر داده تا یاران دیگر در این مسیر همراه شوند.»


    در بخش اول برنامه با تشویق تماشاگران، شهرام ناظری، حسین علیزاده و پژمان حدادی به روی صحنه آمدند و کنسرت «در هوای بی‌چگونگی» را با بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی آغاز کردند.


    در ابتدا حسین علیزاده تارش را به دست گرفت و نواخت، بعد از دقایقی تک‌نوازی تار، پژمان حدادی با تمبک همراهی‌اش کرد و سرانجام شهرام ناظری، شعری از نیما یوشیج را خواند؛

    ‌شعرهایی که بنا بر اعلام گروه، با توجه به حس لحظه انتخاب می‌شد:

    «ری‌را …. ری‌را ….

    دارد هوای آن که بخواند

    در این شب سیا.

    او نیست با خودش.

    او رفته با صدایش، اما

    خواندن نمی‌تواند.

    یک شب، درون قایق، دلتنگ

    خواندند آن‌چنان

    که من هنوز هیبت دریا را

    در خواب

    می‌بینم.»


    شهرام ناظری در ادامه بخش دیگری از شعر پدر شعر نو ایران را خواند:

    ری‌را … صدا می‌آید امشب

    از پشت کاج که بند آب

    برق سیاهتابش تصویری از خواب

    در چشم می‌کشاند.

    گویا کسی است که می‌خواند …»


    همچنان تار علیزاده و تمبک پژمان حدادی می‌نواختند که ناظری باز با توجه به حس لحظه‌، سراغ شعرهایی از احمد شاملو رفت:

    «همه

    لرزش دست و دلم

    از آن بود

    که عشق پناهی گردد،

    پروازی نه

    گریزگاهی گردد.

    آی عشق آی عشق

    چهره آبی‌ات پیدا نیست

    آی عشق آی عشق

    رنگ آشنایت پیدا نیست….»


    پس از این قطعه، شهرام ناظری، حسین علیزاده و پژمان حدادی صحنه را ترک کردند و دقایقی بعد با همراهی بقیه‌ی اعضای گروه «دوستی»، اردشیر کامکار، سعید فرج‌پوری، محمد فیروزی، بهنام سامانی، سیامک جهانگیری و روزبه رحیمی در پی تشویق تماشاگران به صحنه آمدند و در بخش «آواز دشتی»، قطعه «خزان»، از ساخته‌های حسین علیزاده از مجموعه‌ی «شورانگیز»، اجرا شد و سپس اردشیر کامکار و سعید فرج‌پوری برای دقایقی دونوازی کمانچه کردند.


    در بخش پایانی بخش اول کنسرت گروه «دوستی»، تصنیف «به شکوفه به باران» از ساخته‌های زنده‌یاد پرویز مشکاتیان با شعری از محمدرضا شفیعی‌ کدکنی به اجرا درآمد.

    شهرام ناظری در این بخش خواند:

    – «به کجا چنین شتابان؟»

    گون از نسیم پرسید.

    – «دل من گرفته زین‌جا،

    هوس سفر نداری

    ز غبار این بیابان؟»

    – «همه آرزویم، اما

    چه کنم که بسته پایم…»

    – «به کجا چنین شتابان؟»

    – «به هر آن کجا که باشد به جز این سرا سرایم.»

    – «سفرت به خیر! اما تو و دوستی خدا را

    چو ازین کویر وحشت به سلامتی گذشتی،

    به شکوفه‌ها، به باران،

    برسان سلام ما را.»


    در ادامه با تنفسی ‌٣٠دقیقه‌یی، بخش دوم کنسرت «ترنمی در هوای بی‌چگونگی» آغاز شد.


    در بخش دوم، «راست پنجگاه»، مقدمه راست با تصنیف «نقاش چین» آغاز شد و سپس «زنگ شتر» در دو بخش «صورتگر نقاش» با شعری از مولانا و «ساز و آواز» با شعری از حافظ به اجرا درآمد.


    شهرام ناظری با همراهی نوازندگان گروه «دوستی» خواند:

    «صورتگر نقاشم، هر لحظه بتی سازم

    وانگه همه بت‌ها را، در پیش تو بگذارم ….»

    و در ادامه:

    «در نظربازی ما بی‌خبران حیرانند / من چنینم که نمودم دگر ایشان دانند

    عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی / عشق داند که در این دایره سرگردانند….»

    در ادامه، چهارمضراب، ساز و آواز، قطعه «عاشق‌کشی» با شعری از مولانا و نثر بایزید بسطامی اجرا شد و سپس تصنیف‌های «ساقیا» و «بی‌گاه شد» از شعرهای مولانا اجرا شد.

    شهرام ناظری خواند:

    «روشن‌تر از خاموشی، چراغی ندیدم.

    و سخنی، به از بی‌سخنی نشنیدم…..»

    و در بخش دیگر:

    «بی‌گاه شد بی‌گاه شد خورشید اندر چاه شد

    خیزید ای خوش‌طالعان! وقت طلوع ماه شد …»

    در ادامه، قطعات «صورتگر نقاش» از ساخته‌های شهرام ناظری و چهارمضراب «عاشق‌کشی»، «ساقیا» و «بی‌گاه شد» از ساخته‌های حسین علیزاده اجرا شد.


    در پایان کنسرت «ترنمی در هوای بی چگونگی» به در خواست مردم، گروه «دوستی» دو قطعه کردی نواختند.

    https://musiceiranian.ir/?p=13501
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *