×
×

رونمایی از چند قطعه از آلبوم جدید گروه

  • کد نوشته: 132161
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۸ام دی ۱۳۹۵
  • ۰
  • گروه تلفیقی “داماهی” در دومین سال حضورش در جشنواره موسیقی فجر، برای نخستین بار از چند قطعه آلبوم جدید خود در برج آزادی رونمایی کرد. به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، این گروه که تلفیقی از موسیقی جنوب کشور و موسیقی مدرن را ارائه می‌دهد، در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر با […]

    رونمایی از چند قطعه از آلبوم جدید گروه
  • گروه تلفیقی “داماهی” در دومین سال حضورش در جشنواره موسیقی فجر، برای نخستین بار از چند قطعه آلبوم جدید خود در برج آزادی رونمایی کرد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، این گروه که تلفیقی از موسیقی جنوب کشور و موسیقی مدرن را ارائه می‌دهد، در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر با رپرتواری شامل قطعات برجسته آلبوم “داماهی” و ۴ اثر از آلبوم جدید از مخاطبان خود پذیرایی کرد.

    بر روی صحنه کنسرت گروه “داماهی”، ۵ نوازنده و ۱ خواننده دیده می‌شد که پوشش جنوبی و زیبای رضا کولغانی خواننده گروه از همان ابتدا نظرها را به خود جلب می‌کرد. طراحی لباس کولغانی را صدف تحویلدارزاده طراح لباس برجسته تئاتر بر اساس موسیقی و المان‌های تصویری انجام داده بود.

    به جز کولغانی به عنوان خواننده، دارا دارایی (گیتار باس)، حمزه یگانه (کیبورد، بنجو) و ابراهیم علوی (عود و گیتار) سه عضو ثابت دیگر گروه داماهی نیز بر روی صحنه دیده می‌شدند. همچنین در این کنسرت دو نوازنده مهمان به نام‌های همایون نصیری (پرکاشن) و آرش پژندمقدم (درامز) نیز حضور داشتند که این دو جایگزین شایا فتحی پرکاشن‌نواز و درامر ثابت گروه داماهی شده بودند.

    اکثر قطعاتی که در این کنسرت اجرا شد، آثاری با گویش‌های بندرعباسی، مینابی و بلوچی بودند، گویش‌هایی که کولغانی به خاطر دو رگه بندری و بلوچی‌اش، کاملاً به آن‌ها مسلط بود. این خواننده چند قطعه فارسی را نیز اجرا کرد که از این حیث نیز موفق نشان داد.

    قطعاتی که داماهی به گویش بندرعباسی می‌خواند، عموماً از ترانه‌های ابراهیم منصفی ملقب به مینای هرمزگان هستند. در این کنسرت کولغانی برخی از اشعار این شاعر برجسته را نظیر سوگند، گل‌بوته، مردن مردانه و یار عزیز به علاقه‌مندان موسیقی منطقه حاشیه خلیج فارس تقدیم کرد. قطعه “یار عزیز” بر اساس یکی از اشعار ماندگار منصفی توسط دارا دارایی آهنگسازی شده که برای مخاطبان موسیقی جنوبی خیلی خاطره انگیز است. کولغانی این قطعه آرام را این‌گونه آغاز می‌کند: یار عزیز قامت بلندُم / بی چه نتای تا عقدت ببندم…

    قطعه “دخترک” از جمله آثار پرطرفدار این کنسرت بود. این اثر بلوچی ابتدا با تک‌نوازی ابراهیم علوی آغاز شد و سپس با نوازندگی سایر اعضای داماهی و خوانندگی کولغانی ادامه یافت. همچنین بِنجونوازی حمزه یگانه در اجرای قطعه “دخترک” نیز بر جذابیت آن افزود. آهنگ “ترنگ” دیگر قطعه‌ای بود که یگانه در آن بنجو نواخت و حال و هوای برج آزادی را تغییر داد.

    به جز قطعات جنوبی کنسرت دوشنبه شب، چند قطعه فارسی زبان نیز توسط گروه داماهی اجرا شد که مربوط به آلبوم جدید این گروه بودند. آلبوم جدید گروه داماهی در حال حاضر مراحل آخر تولید را می‌گذراند و حدود ۷۰ درصد قطعات آن فارسی و ۳۰ درصدش همچون آلبوم “داماهی” با محوریت موسیقی بندری و بلوچی ساخته شده است. اجرای چند قطعه فارسی در این کنسرت نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفت و نشان داد که داماهی می‌تواند در زمینه تولید موسیقی فارسی هم موفق عمل کند، کمااینکه رضا کولغانی پیش‌تر با اجرای قطعات “خشم و هیاهو” و “بیمار استاندارد” موفقیتش در این زمینه را به اثبات رسانده است.

    اجرای رضا کولغانی صرفاً یک اجرای موسیقی نبود. این خواننده به واسطه پیشینه تئاتری که دارد، با حرکات بدن و دست، هنر نمایش را با موسیقی تلفیق می‌کرد و یک پدیده دیداری-شنیداری را به سمع و نظر مخاطبان داماهی می‌رساند. این خواننده اخیراً در سینما نیز فعال شده و بازیگری را به خوبی می‌داند و از این هنر در جهت تهییج کنسرت موسیقی استفاده می‌کند.

    در کنسرت روز دوشنبه گروه داماهی در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، اشکان خطیبی خواننده پروژه “راک دِ پن” که شب آینده در همین سالن به روی صحنه می‌رود، به عنوان مهمان ویژه اجرای گروه ۶ نفره “داماهی” را از نزدیک تماشا کرد.

    گروه موسیقی “داماهی” در سال ۹۳ تأسیس شد و در سال ۹۴ برای اولین بار در بخش تلفیقی جشنواره فجر به روی صحنه رفت. این گروه با رویکردی آزادانه در تلفیق مؤلفه‌های موسیقی محلی ایران با ژانرهای متنوع موسیقی بین‌المللی شکل گرفته است. نوگرایی گروه در خلق موسیقی خاص خود با به کارگیری عناصر موسیقیایی ملل مختلف در قالب کلی پاپ، طیف‌های گوناگون مخاطبان را با خود همراه کرده است. “داماهی” به همراه “بمرانی” دو گروه موسیقی تلفیقی هستند که در هر دو دوره‌ای که بخش تلفیقی به جشنواره فجر اضافه شده، حضور داشتند.

    https://musiceiranian.ir/?p=132161
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *