×
×

به همراه عکس‌هایی از این رویداد

  • کد نوشته: 12611
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۹ام تیر ۱۳۹۰
  • ۳ دیدگاه
  • اختتامیه جشنواره وبلاگ و سایت های موسیقی با حضور داریوش پیرنیاکان، داود گنجه ای قائم مقام خانه موسیقی ، مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان و…عصر روز جمعه با حضور وبلاگ‌نویسان و مسئولین سایت‌های مطرح موسیقی کشور برگزار شد

  • موسیقی ایرانیان- امین ریزباف: مراسم اختتامیه نخستین جشنواره وبلاگ ها و سایت های موسیقی با حضور داریوش پیرنیاکان، داود گنجه ای قائم مقام خانه موسیقی ، مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان، زیدالله طلوعی، تقی ضرابی(از اعضای هیئت مدیره خانه موسیقی) و  وبلاگ‌نویسان و مسئولین سایت‌های مطرح موسیقی کشور برگزار شد.

    سخنرانی داریوش پیرنیاکان  و دبیر جشنواره

    در ابتدای این مراسم که اجرای آن را علیرضا پورامید به عهده داشت؛ دبیر نخستین جشنواره وبلاگ و سایت های موسیقی ضمن خوش آمدگویی به حاضرین در سالن باارائه گزارشی از کم و کیف برگزاری این جشنواره گفت: «طبق بررسی های انجام شده ۲۰۰ سایت و وبلاگ موسیقی در فضای مجازی وجود دارند که این سایت ها و وبلاگ های موسیقی فعالیت غیر تجاری انجام می دهند.»

    پور قناد در ادامه افزود: «این جشنواره مستقل از هر نهادی برگزار شد اما اگر حمایت های خانه موسیقی و معاونت فرهنگی شهرداری تهران وجود نداشت شاید جشنواره وبلاگ و سایت های موسیقی به این شکل برگزار نمی شد.»

    داریوش پیرنیاکان سخنگوی خانه موسیقی در ادامه این مراسم به روی صحنه آمد و در ابتدای صحبت های خود با اشاره به تاسیس خانه موسیقی گفت: «زمانی که خانه موسیقی درحال تشکیل شدن بود سی نفر از اهالی موسیقی گردهم جمع شدند و هیئت موسس خانه موسیقی شکل گرفت در آن زمان هیچ یک از هنرمندان فکر نمی کردند که خانه موسیقی تشکیلاتی ترتیب دهد که پس از گذشت حدود۱۰ سال از آغاز فعالیت های خود ۱۱ هزار عضو داشته باشد حتی بسیاری از دوستان نزدیک ما گمان نمی کردند چنین تشکیلاتی شکل گیرد و ادامه پیدا کند.»

    وی در ادامه افزود: «پس از گذشت چندین سال از تشکیل این نهاد صنفی توانستیم با پشتکار خانه موسیقی را به یک نهاد مستقل صنفی و هنری تبدیل و به جامعه معرفی کنیم.»

    وی در ادامه افزود: «نخستین جشنواره وبلاگ ها و سایت های موسیقی که به همت خانه موسیقی و معاونت فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد را باید به فال نیک بگیریم و از این پس باید درزمینه نوشتاری قدم های مهم تری برداریم البته امکاناتی که از طریق وبلاگ ها و سایت های موسیقی در فضای مجازی ارائه می شود مانند تیغ دو دم است به خصوص وبلاگ ها که فضایی خصوصی تری از اندیشه های نویسنده را در اختیار خواننده قرار می دهد پس بهتر است که نویسنده این مطالب درخصوص اخبار موسیقی که بر روی سایت ها قرار می دهند تحقیق بیشتری کنند.»

    پیرنیاکان در پایان صحبت های خود افزود: «در نوشته های ما نقد وجود ندارد و متاسفانه عدم وجود نقد درست یکی از مسائلی است که باید در عرصه وبلاگ نویسی به آن توجه ویژه ای شود.»

    بیانیه‌ی هیئت داوران

    پس از پایان صحبت های پیرنیاکان مراسم اهدای جوایز آغاز شد ، قبل از آغاز این مراسم محمدرضا فیاض عضو هیئت داوران نخستین جشنواره وبلاگ و سایت های موسیقی به روی صحنه آمد و بیانیه هیئت داوران را به این صورت قرائت کرد:« نگاهی ولو به اجمال به مجموع آمار بازدیدکنندگان سایت‌ها و وبلاگ‌های حوزه‌ی موسیقی در ایران و مقایسه آن با شمارگان نشریات مکتوب این عرصه، آشکارکننده نکته مهمی است: جفاکارانه است این میدان فراخ را «مجازی» بنامیم و آن کوچه کم تردد- و البته پراهمیت- را حقیقی؛ حقیقت اصلی اینجاست که به مدد دستاوردهای فن آورانه، برای نخستین بار سپهر عمومی گسترده ای بر فراز حیات موسیقایی ایران شکل گرفته که در آن جوان هنرجوی موسیقی در شهرستانی دور همان اندازه می‌تواند به ایفای نقش بپردازد که شناخته شده‌ترین چهره‌‌های هنری پایتخت. اهمیت موضوع زمانی افزوده می‌شود که در نظر داشته باشیم که این حوزه‌ی همگانی، دیگر نه بر مبنای تک‌گویی، که با تضارب آرا و سلیقه‌ها ساخته می‌شود. این دنیای تنها به اصطلاح «مجازی»، به راستی چهارراهِ پرترددِ آرا وآمال و گرایش‌هاست.

    آیا این افق گسترده اطلاعات و مباحثات و تمایلات رنگارنگ، به ارتقای حیات موسیقایی ایران یاری خواهد رساند؟ این پرسشی نیست که پاسخ از پیش آماده‌ای داشته باشد؛ فردا از کنش‌های امروز ساخته می‌شود؛ بر این مبنا، هیئت داوران کوشیده با معرفیِِ کوشندگان اثرگذارتر این حوزه، به نوبه خود در غنای هرچه بیشتر فرآیندهای موسیقایی کشور، گامی برداشته باشد.

    ما داوران «نخستین جشنواره‌ی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های موسیقی ایران» ، پس از بررسی آثار منفرد رسیده به دبیرخانه‌ی جشنواره و رصد بخشی از وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های موسیقی فارسی زبان، پیش از هر چیز اعلام می‌داریم که بررسی‌های صورت گرفته‌ به ویژه در بخش‌های شش گانه به جز وبلاگ و وب‌سایت برگزیده، بیشتر بر محتوای اثر فرستاده شده متمرکز بوده است.

    علاوه بر این چون در بخش وبلاگ و وبسایت برگزیده روش بررسی بر اساس رصد هیات داوران بوده است غیر ممکن نیست اگر واحدی از چشم ما پنهان ما مانده باشد؛ این موضوع به‌ویژه در مورد وبلاگ‌ها احتمال بیشتری دارد.

    ما داوران این جشنواره اعلام می‌داریم با وجود اینکه فراوانی فعالان حوزه‌ی مجازی و تعدد دیدگاه‌های موجود در این حوزه بسیار فراتر از حد انتظار ما بود، اما تولیدمحتوا متناسب با آن فراوانی نیست. به بیان دیگر اکنون مولفان و خلاقان در این دنیا بخشی اندک از کل فعالان را تشکیل می‌دهند. بر این اساس کمیته‌ی داوران که با هدف بهبود بخشیدن به روندهای موجود در جهان مجازی موسیقی از طریق برگزیدن برخی نمونه‌های برتر دست به انتخاب از میان آثار فرستاده شده و موجود زده است ذکر چند نکته را ضروری می‌داند:

    نخست؛ ضمن اذعان به اینکه دنیای مجازی روش‌های مخصوص به خود را دارد و شیوه‌های انتقال اطلاعات در آن هنوز در حال تکمیل شدن است و با در نظر گرفتن این که فضای مجازی با وجود عمر کم تغییرات بسیار سریع و عمیقی را تجربه می‌کند؛ ما معتقدیم که افزایش دانش تخصصی و -در بعضی موراد- عمومی موسیقی به بهبود کیفیت محتوایی یاری زیادی خواهد رساند.

    دوم؛ با احترام به فضای تجربه‌گرایانه‌ی کنونی در وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های موسیقی توجه فعالان این حوزه را به تعمق در آثار و روش‌های همکاران غیر فارسی زبان و نویسندگان نشریات کاغذی جلب می‌کنیم. چرا که معتقدیم این انتقال تجربیات به توانمندتر شدن کل جریان کمک خواهد رساند. سوم؛ توجه شما را جلب می‌کنیم به این که دنیای موسیقی‌نویسی مجازی که زیرمجموعه‌ای خُرد از نویسندگی در جهان مجازی است، خودش شاکله‌ی خود را تعریف می‌کند. بنابراین هیچ چیز به اندازه‌ی ارزشمندی محتوای ارائه شده و خلاقیت در روش‌های ارائه‌ی آن اعتبارش را افزایش نمی‌دهد. از این گذشته یادآوری می‌کنیم که اگر به اندازه‌ی کافی خلاق باشیم ممکن است حتا روش‌های اعتبار آفرینی جدیدی را هم معرفی کنیم. بدین ترتیب بهتر است بی‌هراس تجربه کنیم و از بازخوردها بیاموزیم و روندها را بهبود ببخشیم.

    چهارم؛ هر چند امروزه از امکنات بی‌بدیل تعامل در فضای اینترنت برای بهبود محتوا کمتر استفاده می‌شود و تا آنجا که می‌دانیم خوانندگان کمتر رغبتی به مشارکت در مورد محتوای یک مطلب دارند، اما از نظر دور ندارید که متن‌های نوشته شده در فضای مجازی برخلاف نمونه‌های کاغذیشان می‌توانند پویا بوده و براساس نظرات جدید مداوم اصلاح شوند.

    پنجم، با همه ی رشد فن‌آوری، نقش دانش و آگاهی موسیقایی در ساختار محتوای با ارزش نه تنها کمرنگ نشده است بلکه بررسی‌های ما نشان داد که هر کجا ترکیبی از توانایی‌های فن‌آورانه با دانشی درخور ترکیب شده، لاجرم نتیجه‌ای قابل توجه یافته است.

    هیات داوران «نخستین جشنواره‌ی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های موسیقی ایران» ضمن تشکر از همه‌ی شرکت‌کنندگان در جشنواره و سپاس از برگزارکنندگان و حامیان، توجه مسئولان امر را به اهمیت این حوزه از انتشارات جلب کرده و یادآوری می‌کند که موسیقی‌نویسی مجازی امروز دست‌کم از لحاظ کمی برتری انکارناپذیری به نشر سنتی درباره‌ی موسیقی یافته،هر چند به لحاظ کیفی وضعیت را تقریبا برعکس می دانیم، شایسته است که از این پس توجه بیشتری،از طریق به رسمیت شناختن و استفاده‌ی با رعایت حقوق معنوی از دست‌آورد‌های فعالان آن، به این حوزه معطوف شود تا از لحاظ کیفی نیز جایگاهی بهتر بیابد.»

    این بیانیه به امضای اعضای هیئت داوران به ترتیب حروف الفبا پیمان سلطانی، آروین صداقت‌کیش،حمیدرضا عاطفی، محمدرضا فیاض، سید ابوالحسن مختاباد و احمد مطلایی (داور عکس) رسیده بود.

    اهدای جوایز برگزیدگان توسط پیشکسوتان و اساتید موسیقی

    در ادامه علیرضا پورامید از داود گنجه ای قائم مقام خانه موسیقی، داریوش پیرنیاکان سخنگوی خانه موسیقی خواست که به روی صحنه بیایند جوایز بهترین وبلاگ های موسیی را اهدا کنند ؛ طبق رای داوران وبلاگ برگزیده انتخاب نشد و ابراز امیدواری شده تا در دوره بعدی با ارتقاء کیفی وبلاگ ها در این زمینه نیز برگزیده ای معرفی شود.

    در بخش مقاله نویسی ضمن تقدیر از شاهین مهاجری و علی نوربخش برای نوشتن مقاله در سایت گفتگوی هارمونیک ؛ علی شریعتی به دلیل نگارش مقاله عارف قزوینی در یک نگاه منتشر شده در وبلاگ آوای گلپا به عنوان برگزیده انتخاب شد.

    در بخش نقد نویسی امیرعلیپور به دلیل نگارش مطلبی با عنوان ” اندرحکایات ما و استاد” درسایت “امیر عود” برگزیده شد در بخش گفتگو کامیار صلواتی به دلیل گفتگو با پویا سرایی نوازنده سنتور در سایت چکاوک برگزیده شناخته شد.

    در ادامه این مراسم تقی ضرابی، آقای طلوعی آهنگساز و حمیدرضا عاطفی عضو کانون پژوهشگران خانه موسیقی به روی صحنه آمدند و جوایز در سایر بخش های نوشتاری را اهدا کردند.

    راحله سجودی گیله باغی برای نگارش گزارشی از گروه نوژان با عنوان “در امتداد اصوات ” از سایت ملودی انتخاب شد.

    در بخش مقاله نویسی ضمن تقدیر از شاهین مهاجری و علی نوربخش برای نوشتن مقاله در سایت گفتگوی هارمونیک ؛ علی شریفی به دلیل نگارش مقاله عارف قزوینی در یک نگاه منتشر شده در وبلاگ آوای گلپا به عنوان برگزیده انتخاب شد.

    در بخش نقد نویسی امیرعلیپور به دلیل نگارش مطلبی با عنوان ” اندرحکایات ما و استاد” درسایت “امیر عود” برگزیده شد در بخش گفتگو کامیار صلواتی به دلیل گفتگو با پویا سرایی نوازنده سنتور در سایت چکاوک برگزیده شناخته شد.

    در ادامه این مراسم تقی ضرابی، آقای طلوعی آهنگساز و حمیدرضا عاطفی عضو کانون پژوهشگران خانه موسیقی به روی صحنه آمدند و جوایز در سایر بخش های نوشتاری را اهدا کردند.

    راحله سجودی گیلوایی برای نگارش گزارشی از گروه نوژان با عنوان “در امتداد اصوات ” از سایت ملودی انتخاب شد.

    در بخش یادداشت نویسی هیئت داوران هیچ یک ار آثار را واجد شرایط دریافت جایزه ندانست ، در بخش عکس کوروش جوان برای گزارش تصویری از گروه آریان در برج میلاد و انتشار آن در سایت موسیقی ایرانیان برگزیده شد.

    سایت برگزیده دراین جشنواره موسیقی ایرانیان به مدیریت ابراهیم مولائی و امین موسوی شد.

    برگزیدگان بخش جنبی

    بخش جنبی نخستین جشنواره  وبلاگ و سایت های موسیقی به اهدای جوایز به خبرنگاران و نویسندگان موسیقی اختصاص داشت ، در این بخش سمیه قاضی زاده برای نگارش مطلبی با عنوان “علیرضا افتخاری چگونه چهره ماندگار شد” و انتشار آن در سایت خبرآنلاین به عنوان برگزیده در حوزه یادداشت نویسی معرفی شد .

    در ادامه این مراسم هیئت داوران ضمن تقدیر از راضیه غنجی، برای انتشار مطلبی با عنوان “با سوز تنبور به آرامش می رسم” در سایت روزنامه ایران ؛ آزاده فضلی زاده به دلیل گفتگو با حمید شاه آبادی معاون هنری وزارت ارشاد و انتشار آن در خبرگزاری برنا برگزیده شناخته شد.

    در بخش گزارش هم صبا رادمان برای نوشتن مطلبی با عنوان “اجرایی که ندرخشید ” منتشر شده در سایت انجمن موسیقی برگزیده شد.

    در ادامه می‌توانید عکس‌های کوروش جوان و سجاد سلیمانی را از این مراسم مشاهده کنید.

    https://musiceiranian.ir/?p=12611
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *