×
×

داوری در هنر را قبول ندارم

  • کد نوشته: 125827
  • 12 آذر 1395
  • ۰
  • سامان احتشامی معتقد است که به‌دلیل کم‌ بودن بودجه جشنواره موسیقی فجر و به‌دنبال آن، کم بودن دستمزدها، موزیسین‌ها به ارائه یک کار خوب در جشنواره فکر نمی‌کنند. این نوازنده پیانو و آهنگساز در گفت‌وگو با ایسنا درباره حضورش در جشنواره موسیقی فجر، اظهار کرد: تا به حال ۳۱ دوره جشنواره موسیقی فجر برگزار شده […]

    داوری در هنر را قبول ندارم
  • ۱۴۲۴۱۵۳۵۴۲۵۴۴_hamid-forootan-_-18-th3سامان احتشامی معتقد است که به‌دلیل کم‌ بودن بودجه جشنواره موسیقی فجر و به‌دنبال آن، کم بودن دستمزدها، موزیسین‌ها به ارائه یک کار خوب در جشنواره فکر نمی‌کنند.

    این نوازنده پیانو و آهنگساز در گفت‌وگو با ایسنا درباره حضورش در جشنواره موسیقی فجر، اظهار کرد: تا به حال ۳۱ دوره جشنواره موسیقی فجر برگزار شده است و من در بیش از ۲۵ دوره آن حضور داشته‌ام. از کودکی در بخش غیرجنبی و در بزرگسالی در بخش جنبی کار کرده‌ام. امسال نیز اگر از من دعوت شود، حتما شرکت خواهم کرد.

    هنرمندان در تالار وحدت جا نمی‌شوند!

    او با گلایه نسبت به نداشتن سالن مناسب برای اجرای موسیقی و کم بودن تعداد روزهای جشنواره، گفت: فقط پنج تا شش روز در سال فرصت هست تا هنرمندان درجه یک در جشنواره عرضه اندام کنند؛ اما مگر ما چند سالن حرفه‌ای برای اجرای موسیقی داریم؟ سالن‌هایی مانند برج میلاد و نمایشگاه بین‌المللی برای همایش، سخنرانی و جشن ساخته شده‌اند و مخصوص اجرای موسیقی نیستند. تنها سالن استاندارد، تالار وحدت، است اما هنرمندان در آن جا نمی‌شوند.

    این آهنگساز با بیان این‌که اگر چیزی سمبلیک به‌عنوان جشنواره موسیقی فجر به‌وجود آمده، نمی‌دانم در آینده چه خواهد شد، ادامه داد: تعداد روزهای جشنواره، با توجه به تعداد هنرمندان درجه یک و تعداد استان‌ها، کم است. اگر این توانایی را داشته باشیم که هر چند ماه یک‌بار جشنواره‌ای برگزار کنیم، هم مردم بیشتر برای اجرا می‌آیند، هم هنرمندان درآمدزایی می‌کنند و هم اسپانسر برای فرهنگ و هنر جذب می‌شود.

    احتشامی با بیان این‌که من نان و نمک این جشنواره را خورده‌ام، گفت: اگر این حرف‌ها را می‌زنم، عقده شرکت در جشنواره را ندارم. خیلی از موقعیت‌های فرهنگی را می‌توانیم در این جشنواره‌ها بسازیم که متاسفانه به‌علت کبود وقت این کار را نمی‌کنیم.

    این پیانیست ادامه داد: یک‌بار در سال، دولت بودجه‌ای بسیار کم را برای این جشنواره اختصاص می‌دهد. هنرمند درجه یکی که با آموزش چهار نفر شاگرد، درآمدی بیشتر از جشنواره دارد، شاید اصلا فکر نکند که کار خوبی در جشنواره انجام دهد.

    او با بیان این‌که شخص من اگر قرار باشد اجرایی در جشنواره داشته باشم، فقط تک‌نوازی خواهم کرد، گفت: اگر بخواهم با هر کسی تمرین کنم، پول شیرینی و چایی آن‌ها را چه کسی خواهد داد؟ ما در کنسرت‌های‌مان از نوازنده کنترباس استفاده نمی‌کنیم به‌خاطر این‌که برای حمل ساز باید پول وانت بدهیم که گران است. جشنواره پول حمل کنترباس من را می‌دهد؟ کارها بیشتر رفاقتی بوده و موسیقی‌دان‌ها از جشنواده موسیقی فجر درآمدی کسب نکرده‌اند.

    احتشامی ادامه داد: من بیش از ۱۰ لوح تقدیر از جشنواره موسیقی فجر دارم. تا سال ۱۳۸۰ لوح‌ها را قاب‌کرده به ما می‌دادند، اما حالا آن‌ها را پرینت می‌گیرند، یعنی پول کاغذ آن، از پول کاغذی که من به شاگردانم می‌دهم که روی آن نت بنویسند، ارزان‌تر است.

    داوری در هنر را قبول ندارم

    او درباره جایزه «باربد» که از دوره گذشته به جشنواره موسیقی فجر اضافه شده و براساس نظر هیات داوران آلبوم موسیقی برتر را انتخاب می‌کند، گفت: حتما یک عزیز پولداری وارد جشنواره شده و به‌وسیله این کلمه، کالایی را تبلیغ می‌کند. به کسی چه ربطی دارد که بگوید فلانی اثر خوبی ساخته یا نه؟ روی چه حساب و کتابی آلبوم برتر انتخاب می‌شود؟

    این آهنگساز معتقد است: هیات داوران چشم ندارند یکدیگر را ببینند. اگر به من بگویند آلبوم موسیقی‌ات را برای انتخاب بده، نمی‌دهم زیر به کسی ارتباط ندارد که بگوید کار چه کسی خوب است و کار چه کسی بد. مردم باید انتخاب کنند. آلبومی که پرفروش است، دلیل بر خوب بودن آن نیست. من به‌طور کلی، داوری را در هنر قبول ندارم و سلیقه‌ای می‌دانم.

    به وسیله موسیقی، تصویرسازی کردیم

    احتشامی درباره آلبوم‌هایی که در دست تولید دارد، گفت: یک آلبوم براساس ادبیات کلاسیک ایرانی و اشعار بزرگانی مانند حافظ، سعدی، مولوی و ثنایی با دکلمه علی عمرانی – بازیگر – در دست تولید داریم که سازها و افکت‌های این اجرا توسط من نواخته و صدابرداری شده و تا پایان پاییز برای دریافت مجوز، به وزارت ارشاد فرستاده می‌شود.

    او توضیح داد: در رادیو و تلویزیون هنگامی که یک گوینده شعری را دکلمه می‌کند، همین‌طوری یک آهنگی برای دل خودش در زیر شعر نواخته می‌شود که ممکن است برای اشعار مناسب نباشد و به‌دلیل زنده نبودن نوازندگی، در کنار دکلمه‌کننده قرار نگیرد. به همین دلیل، آن احساس باید و شاید به‌وجود نمی‌آید؛ اما ما برای کلمه به کلمه این متون، موسیقی و افکت ساختیم. براساس ترجمه آن و چیزی که متوجه می‌شویم، همان صحنه‌هایی که در شعر وجود دارد، برای مردم نیز تداعی می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر مولانا شعری درباره بازار مسگرها داشت، ما صدای بازار مسگرها را ساختیم. بهتر است بگویم به وسیله موسیقی برای اشعار تصویرسازی کردیم.

    این آهنگساز درباره زمان انتشار این آلبوم، اظهار کرد: در مملکت ما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه زمانی اثر منتشر می‌شود. به‌عنوان مثال می‌خواهیم اثری را منتشر کنیم و بعد برف می‌آید، در ماه محرم و صفر نمی‌شود اثر منتشر کرد، در نوروز هم اثری که منتشر شود، سوخت می‌شود. تاریخ انتشار این آلبوم را نمی‌دانم، اما احتمالا در سال ۹۶ خواهد بود.

    این نوازنده پیانو همچنین گفت: آلبوم دیگری شامل قطعاتی برای پیانو و ویلن با صدای همایون کاظمی و ویلن بابک شهرکی در دست داریم که میکس نهایی آن انجام شده است. تهیه‌کننده این کار کاظمی است و ما نمی‌دانیم دقیقا به چه شکل منتشر خواهد شد، اما ممکن است چیزهای دیگری به آن اضافه شود.

       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *