×
×

ارزیابی‌ از هفته نخست برگزاری دهمین دوره جشنواره موسیقی جوان

  • کد نوشته: 119844
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۵ام شهریور ۱۳۹۵
  • ۰
  • دبیر جشنواره موسیقی جوان اعتقاد دارد که این جشنواره بازتابی از نظام آموزشی کشور است و وضعیت آموزش موسیقی را نشان می‌دهد. هومان اسعدی درباره ارزیابی‌اش از هفته نخست برگزاری دهمین دوره جشنواره موسیقی جوان، اظهار کرد: در مجموع، سازها و رده‌های مختلف سطح کیفی متفاوتی داشتند. امسال گاهی با ما تماس می‌گرفتند و می‌گفتند، […]

    ارزیابی‌ از هفته نخست برگزاری دهمین دوره جشنواره موسیقی جوان
  • ۵۷۳۴۶۰۰۲دبیر جشنواره موسیقی جوان اعتقاد دارد که این جشنواره بازتابی از نظام آموزشی کشور است و وضعیت آموزش موسیقی را نشان می‌دهد.

    هومان اسعدی درباره ارزیابی‌اش از هفته نخست برگزاری دهمین دوره جشنواره موسیقی جوان، اظهار کرد: در مجموع، سازها و رده‌های مختلف سطح کیفی متفاوتی داشتند. امسال گاهی با ما تماس می‌گرفتند و می‌گفتند، ما ۲۵ ساله شده‌ایم و جایی برای ارائه کارمان در جشنواره نداریم. به همین دلیل، فکر کردیم رده‌های سنی را بالاتر بیاوریم تا این افراد نیز جایی برای ارائه کارهای خود داشته باشند و از طرفی، کارها با کیفیت‌تر شود.

    او ادامه داد: فکر می کنم کماکان رده‌های سنی «الف» و «ب» از نظر کیفی، وضعیت بهتری دارند که این موضوع به بررسی نیاز دارد. یکی از دلایل آن می‌تواند این باشد که نسل جوان‌تر که شاید هنوز خیلی دیده نشده، انگیزه بیشتری دارد و از طرفی، در رده سنی «ج» که تا ۲۹ سال است، موسیقی‌دانانی داریم که معتبر و شناخته‌شده هستند که به دلایل مختلف حاضر به شرکت در جشنواره نیستند. البته هدف اصلی از رقابت‌ها در این جشنواره، برد و باخت نیست، بلکه هدف ایجاد انگیزه است تا شور موسیقایی ایجاد شود.

    اسعدی یادآوری کرد: تبصره‌ای در فراخوان جشنواره آمده بود مبنی بر این‌که کسانی که زیر رده سنی «الف» با کف ۱۵ سال سن هستند، اگر بتوانند رپرتوارهای مورد نظر را اجرا کنند، می‌توانند در این جشنواره نیز شرکت کنند.

    او با بیان این‌که در مجموع، نسبت به چند دوره قبل، رپرتوار بخش‌های مختلف خیلی سنگین‌تر است، ادامه داد: این جشنواره نباید خیلی کودکانه باشد و باید ماهیت حرفه‌ای داشته باشد؛ اما استثناءهایی هستند که سن‌شان کم است و کارشان نیز خوب است.

    وی افزود: در هفته اول جشنواره وضعیت مانند دوره‌های قبل بود و تغییر شگفت‌انگیزی ایجاد نشده، اگرچه درباره سازی مانند تار، بویژه در رده‌های «الف» و «ب» وضعیت خیلی خوب است. این جشنواره به‌نوعی بازتاب‌دهنده نظام آموزشی موسیقی کشور است که نشان می‌دهد وضعیت آموزشی در هنرستان‌ها، آموزشگاه‌ها و آموزش‌های خصوصی به چه صورت است.

    دبیر جشنواره موسیقی جوان در پاسخ به این پرسش که استقبال داوطلبان در کدام بخش بیشتر بوده است؟ گفت: در بخش‌های نی و کمانچه که در دوره‌های قبل خیلی مهجورتر بودند، استقبال شرکت‌کننده‌ها بیشتر و وضعیت بهتر شده است. در بخش موسیقی ایرانی از سنتور، تنبک و تار و در بخش کلاسیک از سازهایی مانند ویلن، پیانو و گیتار و تا حدی فلوت، استقبال بهتری شده است، در بخش سازهای بادی برنجی هورن و ترومبون، حتی یک نفر شرکت‌کننده نداشتیم، البته در جامعه موسیقی هم نوازندگان این سازها انگشت‌شمار هستند.

    او با بیان این‌که بخش موسیقی نواحی نسبت به سال گذشته خیلی پررنگ‌تر و رقابت جدی‌تر است، اظهار کرد: پیش از این، در این بخش تعداد انگشت‌شماری داوطلب داشتیم، حالا به‌عنوان مثال در قسمت دوتار شرق و شمال خراسان، همانند بخش سازهای تار و سه‌تار، شرکت‌کننده‌های بیشتری حضور دارند، حتی در بخش موسیقی دستگاهی با موضوع حفظ ردیف که کار سختی است، شرکت‌کننده زیادی داشتیم و ۶۰ نفر درخواست دادند که ۳۰ نفر حائز شرایط بودند.

    اسعدی با اشاره به اضافه شدن بخش حفظ کامل ردیف موسیقی ایران به این جشنواره، بیان کرد: بخش حفظ ردیف در جشنواره موسیقی دانشجویی هم سابقه داشته، اما به‌صورت حفظ کامل ردیف نبود.

    دبیر جشنواره موسیقی جوان با بیان این‌که این جشنواره در چهار دوره‌ای که به‌طور مرتب برگزار شده، دولتی و فرمایشی نبوده است، گفت: من موسیقی‌شناس هستم و دیدگاه‌های مختلفی را در مقاله‌هایم دارم، اما به این موضوع آگاهم که دیدگاه حقیقی و حقوقی خود را قاطی و نظر شخصی‌ام را به موضوع وارد نکنم. من برآیند نظر داوران را که روی آن اجماع است، انجام می‌دهم، حتی اگر برخلاف نظر خودم باشد. معیار ضوابط و این‌که باید چه چیزی به کدام سمت برود، نظر داوران است. فضایی که در این چند ساله حفظ شده و داوران همدلانه در این راه کمک کردند، به‌خاطر این است که می‌دانند نظر اکثریت اجرا می‌شود.

    او همچنین بیان کرد: در دوره‌های هفتم و هشتم، تعداد روزهای برگزاری جشنواره کوتاه بود؛ اما در این دوره، ۱۷ روز کم نیست. با وجود این‌که مطمئنم در بخش نواحی عده‌ای خبردار نشده‌اند و نوازندگان برخی سازها غایب هستند.  اگر آن‌ها هم می‌آمدند شاید جشنواره یک‌ماه کامل طول می‌کشید.

    اسعدی در پاسخ به این پرسش که برنامه‌ای برای تفکیک بخش‌های مختلف جشنواره و برگزاری آن‌ها در مقاطع مختلف زمانی وجود دارد؟ اظهار کرد: از یک نظر خوب است که تمرکززدایی و جشنواره تفکیک شود و در بخش‌ها و مقاطع مختلف زمانی برگزار شود. این سه جشنواره در دل یک جشنواره و کار سنگینی است؛ اما همه با هم بودن خوب است. اگر خیلی بخواهد بزرگ شود و از حد واقع‌گرایی خارج شود، عملا بی‌معنی می‌شود. این موضوع مانند یک بادکنک است که تا حدی می‌توان آن را باد کرد. نباید خیلی غیر واقع‌گرایانه و ایده‌آل کار کرد تا دوباره کار جشنواره به تعطیلی کشیده نشود.

    به گزارش ایسنا، دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی و با حضور و همکاری استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران و در قالب سه گروه سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۳ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹ سال) برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=119844
       
    برچسب ها هومان اسعدی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *