×
×

اقبال جوانان به موسیقی نواحی بیشتر شده

  • کد نوشته: 118640
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۶ام شهریور ۱۳۹۵
  • ۰
  • رسول عیلجانی گفت: متاسفانه گروه های موسیقی در ایران زیر فشار قرار دارند و اختلافات به وجود می آید و از هم پاشیده می شوند.سه سال در کنار هم در بدترین شرایط کار کردیم و مطمئن باشید که ما به خیلی جایزه های بزرگتر مثل گرمی فکر می کنیم. رسول علیجانی،سرپرست گروه “شوروم” درباره حضور […]

    اقبال جوانان به موسیقی نواحی بیشتر شده
  • رسول عیلجانی

    رسول عیلجانی

    رسول عیلجانی گفت: متاسفانه گروه های موسیقی در ایران زیر فشار قرار دارند و اختلافات به وجود می آید و از هم پاشیده می شوند.سه سال در کنار هم در بدترین شرایط کار کردیم و مطمئن باشید که ما به خیلی جایزه های بزرگتر مثل گرمی فکر می کنیم.

    رسول علیجانی،سرپرست گروه “شوروم” درباره حضور این گروه در نخستین هفته موسیقی نواحی ایران گفت: ما در نهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور که در کرمان برگزار شد،پدیده و برگزیده شناخته شدیم،به ما قول دادند که برگزیدگان جشنواره در فرهنگسرای نیاوران تهران اجرا داشته باشند که نشد و مثل اینکه قرار شد که اجراها الان در برج آزادی برگزار شود.

    این نوازنده در مورد شرایط گروه خود در گیلان اظهار کرد:ارشاد استان گیلان هیچ حمایتی از ما نمی کند،در این سه سالی که گروه را دارم هیچ جا به ما کار ندادند،من حتی داخل گیلان هم هیچ کنسرتی برگزار نکردم. یک سری اختلاف هایی با مسئول موسیقی استان وجود دارد که من نخواستم در گیلان کنسرت برگزار کنم و مطمئن هستم اگردر گیلان کنسرت برگزار کنم می توانیم ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر را به سالن بکشیم یعنی ماگروهی هستیم که این کار را می توانیم انجام دهیم.

    وی افزود:امیدوارم که حمایت ها از همه طرف برما نازل شود و ما بتوانیم این راه را که با دست خالی شروع کرده ایم،ادامه دهیم.چون متاسفانه گروه های موسیقی در ایران زیر فشار قرار دارند و اختلافات به وجود می آید و از هم پاشیده می شوند.ما تا الان که توانستیم این حرکت را انجام دهیم و سه سال در کنار هم در بدترین شرایط کار کردیم و مطمئن باشید که ما به خیلی جایزه های بزرگتر مثل گرمی فکر می کنیم. ما این پله را گذاشتیم و تا الان در این سه ساله از معروف ترین گروه های گیلکی گیلان هستیم و در جشنواره موسیقی نواحی کرمان گروه “شوروم” توانست پدیده شود و آن هم بخاطر مردمی بود که با اینکه لهجه ما را متوجه نمی شدند،بسیار خوشحال بودند که “شوروم” آن جا اجرا می کند و خیلی دنبال این قضیه هستند که ما در کرمان کنسرت برگزار کنیم.

    او درمورد آهنگ هایی که توسط این گروه اجرا می شود،عنوان کرد:ما آهنگ فولکلور اجرا می کنیم،آهنگ هایی بسیار قدیمی که از آواها و نواهای گیلان هست که از دشت ها ،کوه ها و دریا ها گیلان برگرفته شده است،مثل “گل پامچال”،”کی قول،دو قول”،”رعنا” و کلی آهنگ های دیگر که مطمئنا نه تنها گیلان بلکه تمام ایران شنیدند.

    رسول علیجانی درباره معنای اسم گروه توضیح داد:”شوروم” به معنای مه صبحگاهی قبل از طلوع آفتاب است.در ارتفاعات دیلمان و گیلان یک مه صبحگاهی سطح زمین را می پوشاند و بعد از طلوع آفتاب از بین می رود به این حالت در زبان گیلکی “شوروم” می گویند.

    سرپرست گروه “شوروم” درباره لباس های گروه گفت:من و آقای گوهرنیا حدود ۶ ماه درباره لباس گیلکی تحقیق کردیم.گیلان لباس های محلی مختلفی دارد و برای خانم ها لباس قاسم آبادی رتبه سوم یا چهارم زیباترین لباس دنیا را کسب کرد چون برگرفته از آب و آتش و طوفان است و یک هارمونی با طبیعت گیلان دارد که مدل های مختلفی هم دارد برای مردان هم همین گونه است و مدل های بسیاری لباس گیلکی وجود دارد. سعی کردیم لباسی پیدا کنیم که کسی ندیده باشد لباسی به رنگ قرمز که دکمه ها بر روی شانه،یقه سه سانت و یکسره است و ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال قبل در شادی ها در قاسم اباد که از روستاهای رودسر است،استفاده می شده است.کلاه هم کلاه ماسالی است که چوپان ها این را می دوزند.ما با این کار شرق و غرب گیلان را به هم ارتباط دادیم،جلیقه و شلوار هم که در تمامی دوره ها و تمامی اقوام گیلانی استفاده می شده است.

    علیجانی از اقبال جوانان به موسیقی نواحی اظهار کرد:جدیدا به نسبت این یکی،دو سال جوانان به خصوص دهه شصتی ها و اوایل دهه هفتاد بیشتر به سمت موسیقی سنتی گرایش پیدا کردند.یک مدت چون موسیقی پاپ خیلی زیاد شده بود،بیشتر جوان ها از این موسیقی زده شدند و به دنبال یک کار جدید می گردند،البته کار ما قدیمی است ولی دوباره نوسازی شده است.

    وی ادامه داد:دو نفر از بچه های گروه ما لیسانس موسیقی از دانشگاه تهران هستند و به جرئت میگویم که از استعدادهای قدرتمند ایران هستند، آقای حمید گوهرنیا که خواننده این گروه هست از شاگردان استاد محمدرضا لطفی و همچنین شاگرد آقای مسعود شعاری،از نوازندگان برجسته سه تار هستند،بودند.ما این حرکت را با جوانان انجام دادیم،چون جوانان ذهن بازتری دارند و می توانند راحت تر و قوی تر کار کنند.این نشان دهنده این است که نسل جوان به این قضیه گرایش پیدا کردند.ما با کارهای جدیدتر و تنظیم جدیدتر آمدیم تا موسیقی قدیمی را احیا کنیم،هرچند بزرگان ما مثلا ستاد پوررضا،استاد مسعودی و استادهایی که بودند و هستند و این کار را انجام دادند،ما در واقع می خواهیم راه آن ها را ادامه دهیم.

    علیجانی افزود:ما تلاش می کنیم که گیلان و حتی ایران را معرفی کنیم چون ما در دو کشور خارجی هم برنامه داشتیم.در فستیوال ۲۰۱۵ جهانی که ۸ کشور حضور داشتند،سوم شدیم.بقیه کشورها ۳۰،۴۰ نفر بودند و با هزینه دولت در این فستیوال شرکت کرده بودند ولی ما ۷ نفر بودیم و با هزینه خودمان در این فستیوال حضور پیدا کرده بودیم.

    سرپرست گروه “شوروم” از برنامه های آینده گروه خود گفت:بعد از جشنواره ما در شهرستان محلات از استان مرکزی و بعد از آن دو شب در “دورود” لرستان اجرا خواهیم داشت و ۱۸ شهریور در ارمنستان در افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فرش قرمز به همراه رضا صادقی به اجرای برنامه خواهیم پرداخت.

    گفتنی است با توجه به استقبال خوب تماشاگران از اجرای اول گروه “شوروم” در نخستین هفته موسیقی نواحی در تهران،کنسرت این گروه یک شب دیگر تمدید شد.

    همچنین اعضای این گروه را رسول علیجانی (سرپرست، نوازنده ناقاره و دایره و همخوان)، حمید گوهرنیا (خواننده، تنظیم کننده قطعات و نوازنده تار و سه تار)، شاهین خالق پرست (نوازنده کمانچه)، حمیدرضا حقیقی (نوازنده سنتور) و فرزاد شریفی (نوازنده تنبک و تشت) تشکیل می دهند.

    https://musiceiranian.ir/?p=118640
       
    برچسب ها رسول عیلجانی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *