×
×

به خوانندگی «امیر اثنی عشری»

  • کد نوشته: 106236
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۱ام اردیبهشت ۱۳۹۵
  • ۱ دیدگاه
  • دومین یادمان سالروز کوچ موسیقی دان شهیر ایران زمین استاد «محمدرضا لطفی» با حضور پرشور علاقه مندان و هنرمندان موسیقی ایران در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.
    +در ادامه گزارش متنی و عکسهای «موسیقی ایرانیان» (عکاس: سهیل سیدین) از دومین یادمان سالروز درگذشت استاد «محمدرضا لطفی» را دنبال کنید

    به خوانندگی «امیر اثنی عشری»
  • دومین یادمان سالروز کوچ استاد محمد رضا لطفی

    دومین یادمان سالروز کوچ استاد محمد رضا لطفی

    دومین یادمان سالروز کوچ موسیقی دان شهیر ایران زمین استاد «محمدرضا لطفی» با حضور پرشور علاقه مندان و هنرمندان موسیقی ایران نهم اردیبهشت ماه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، از جمله میهمانان حاضر در این مراسم می توان به «علی اکبر شکارچی»، «صدیق تعریف»، «قشنگ کامکار»، «علیرضا میرعلینقی» و «امیر عطایی» اشاره نمود.

    در ابتدای این مراسم که با شعر خوانی محمد ایرانفر شاعر گرگانی در وصف استاد محمدرضا لطفی آغاز شد، گروه همنوازان ایرانشهر متشکل از علی ملک نوازنده عود، علیرضا آقایی نژاد نوازنده سنتور آلتو، آرش ذاکری نوازنده تارباس، پوریا محمدنژاد، هدایت اسماعیلی و پرنیان آقایی نژاد نوازندگان تار، پدرام محمدنژاد و حنیف اسماعیلی نوازنده کمانچه، اسماعیل شافعی نوازنده نی، وحید لطفی نوازنده تنبک و سید جواد حسینی آوازخوان به سرپرستی جواد داوری سرپرست و نوازنده سنتور بیش از پنج قطعه اجرا کردند.

    در ادامه مراسم «صدیق تعریف» به ذکر تاریخچه ای از تشکیل گروه شیدا و نیز بیان خاطراتی از «محمدرضا لطفی» پرداخت.

    حجت الاسلام فضیلت مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: «وجود هنرمندان و شخصیت های فرهنگی هنری که متعلق به همین مرز و بوم هستند، به الگوسازی نسل جوان که رویکردشان معطوف به فرهنگ و هنر است، کمک می کند.»

    وی افزود: «الگو سازی از بین شخصیت های خودی که متعلق به این همین آب و خاک هستند زمینه ساز می شود تا از توجه نسل جوان ما به سرمایه های غیر خودی کاسته شود و اکنون باید زمینه را به گونه ای فراهم کنیم تا آنچه خود داریم ز بیگانه تمنا نکنیم.»

    در بخش پایانی و ویژه این مراسم، گروه همنوازان «شیدا» به خوانندگی «امیر اثنی عشری» با اجرای قطعاتی از ساخته های استاد لطفی، تجدید خاطره ای زیبا را برای حاضران رقم زدند. قطعات «پیش درآمد دشتی»، «چهارمضراب دشتی» و ساز و آواز به همراهی نی هوشمند عبادی در گوشه های آغازین آواز دشتی با انتخاب مناسب شعر توسط خواننده از استاد شفیعی کدکنی با مطلع:«من می روم ز کوی تو دل نمی رود این زورق شکسته ز ساحل نمی رود» همراه بود.

    دومین یادمان سالروز کوچ استاد محمد رضا لطفی

    دومین یادمان سالروز کوچ استاد محمد رضا لطفی

    در ادامه تصنیف «موسم گل» که پیشتر از این توسط استاد لطفی و به خوانندگی «هنگامه اخوان» بازسازی شده بود، با تسلطی خاص توسط گروه شیدا و اثنی عشری اجرا گردید. نکته قابل ذکر در اجرای گروه شیدا که همگی از شاگردان استاد لطفی بودند، کوک دقیق، حجم مناسب صدا دهی گروه و رعایت نوانس های قطعات و نیز همدلی میان اعضا گروه بود، که به خوبی به چشم می آمد.

    ساز و آواز عشاق و شور با نوازندگی سیپده مشکی و سینا دانش این بار با خوانش شعر تاثیر گذار دیگری توسط امیر اثنی عشری از سعدی ادامه یافت: «امیدوار چنانم که کار بسته بر آید وصال چون به سرآمد، فراق هم به سر آید»، در پایان نیز «تصنیف ای عاشقان» از ساخته های محمدرضا لطفی به یاد آن استاد گرامی اجرا شد که مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.

    در این اجرا امیراثنی عشری (آواز)، سینا دانش (کمانچه)، ساناز ستارزاده و هنگامه مشهدی الاصل (تار)، سپیده مشکی (سه تار)، فریما موفقی (کمانچه)، پویا لقایی (رباب)، هوشمند عبادی (نی)، ماهور لطفی (تنبک)، مهرزاد هویدا (دف) و آریا محافظ (سنتور) به عنوان اعضای گروه همنوازان شیدا به هنرنمایی پرداختند.

    «محمدرضا لطفی» ۱۷ دی‌ماه سال ۱۳۲۵ در شهر گرگان به دنیا آمد. او پنج سال در هنرستان موسیقی به آموختن موسیقی نزد استادانی مانند علی‌اکبر شهنازی و حبیب‌الله صالحی پرداخت. پس از پایان هنرستان، لطفی به دانشکده‌ موسیقی راه یافت و به تکمیل آموخته‌هایش پرداخت.

    این نوازنده‌ پیشکسوت تار، سه‌تار، کمانچه و دف، پس از ورود به دانشکده‌ موسیقی از محضر اساتیدی مانند نورعلی برومند، عبدالله دوامی و سعید هرمزی بهره برد و در سال ۱۳۴۳ جایزه‌ی نخست موسیقی‌دانان جوان را کسب کرد.

    لطفی در سال ۱۳۵۳ به عضویت گروه علمی دانشکده‌ موسیقی درآمد و در همین سال، همکاری خود را با رادیو آغاز کرد و به مدت یک و نیم سال به‌عنوان مدیر گروه موسیقی دانشکده‌ موسیقی هنرهای زیبای تهران به کار مشغول شد و پس از آن، از این سمت استعفا کرد.

    راه‌اندازی گروه «شیدا» در سال ۱۳۵۴ از مهم‌ترین فعالیت‌های هنری لطفی بود. او همراه گروه «عارف» به سرپرستی حسین علیزاده، به بازخوانی و اجرای دوباره‌ی آثار گذشتگان پرداخت.

    محمدرضا لطفی سرپرست و بنیانگذار گروه شیدا در سال ۱۳۸۷ و پس از بازگشت به ایران گروه‌های سه‌گانه بازسازی شیدا، همنوازان شیدا و بانوان شیدا را با بهره گیری از جوانان با استعداد موسیقی تاسیس کرد و اجراهای به یادماندنی را به روی صحنه برد.

    سرانجام این هنرمند فرهیخته کشورمان که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کرد، در صبحگاه روز جمعه، ۱۲ اردیبهشت در بیمارستان پارس تهران دار فانی را وداع گفت و بنا به وصیت او پیکرش در زادگاهش شهر گرگان به خاک سپرده شد.

    در ادامه عکسهای این اجرا را از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» (عکاس: سهیل سیدین) مشاهده نمایید. (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هر یک از عکسها کلیک کنید)

    https://musiceiranian.ir/?p=106236
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *