موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: «ایرج رحمانپور» خوانندهء پیشکسوت موسیقی لرستان و گروه موسیقی «راهو» طی دو روز از آخرین هفتهء مرداد ماه سال جاری، برای اولین بار در «کرمانشاه» به اجرای کنسرت می پردازند.
احسان عبدی پور، نوازندهء سرنا و سرپرست گروه موسیقی محلی «راهو» با اعلام این خبر و در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ایرانیان» گفت: «این کنسرت به تهیه کنندگی سید سعید قاسمی – ازهنرمندان لُرستانیِ ساکن کرمانشاه- در دو بخش «ماهور» و «شور» و طی دو تاریخ ۲۲ و ۲۳ مرداد ماه در تالار «انتظار» شهر کرمانشاه به روی صحنه می رود.»
وی افزود: «بخش ماهور، بیشتر شامل قطعاتی از موسیقی اصیل لرستان و بخش شور این مجموعه از قطعات موسیقی لکی تشکیل شده است. فضای غالب ملودی ها حال و هوایی فولکلور دارد لیکن با تنظیم های تازه ای از «همایون پشتدار» و بخشی دیگر به تنظیم بنده ارائه می گردد.»
عبدی پور که علاوه بر سرپرستی، نوازندگی سُرنا را در این مجموعه بر عهده دارد، در معرفی دیگر اعضای گروه «راهو» گفت: «استاد ایرج رحمانپور (آواز)، همایون پشتدار (کمانچه و تنظیم)، مرتضی نعمتی (سنتور)، حمید سلیمانی (تار)، احمد رنجبر (عود)، شهاب خاکسار (تنبک)، سام ابدالی (دهل) و علیرضا حیدری (دف) در این کنسرت به هنرنمایی خواهند پرداخت.»
این نوازنده با اشاره به حضور استاد رحمانپور در این کنسرت ادامه داد: «مهم ترین شاخصهء کنسرت آیندهء ما حضور درخشان استاد ایرج رحمانپور و ویژگی های منحصر به فرد آوازخوانی ایشان است. استاد رحمانپور از شاعران و ترانه سُرایان تاریخ دار لرستان و منطقهء لک نشین می باشند که به لحاظ آواها، هوره خوانی ها -اهوره خوانی ها- و موره خوانی های منطقهء زاگرس نشین، یکی از نامدارترین شخصیت ها هستند و فی الواقع توانسته اند هوره خوانی را به عنوان باستانی ترین آوازهای لرستان و شاید یکی از قدیمی ترین آواهای بشری، به موسیقی امروز بازگردانند و وجود و اهمیت آن را به این عرصه یادآور شوند. از دیگر شاخصه های این نوع موسیقی به نظر شخصی بنده البتّه، می توان به دو ساز همیشگی و اصیل کمانچه و سرنا اشاره کرد. به بیانی دیگر آواز، کمانچه و سُرنا در موسیقی مقامی زاگرس نشینان نقش مهمی را ایفا می کنند. به طور مثال در خصوص ساز سُرنا می توانم این نکتهء مثبت را یاد آور شوم که این ساز همراه همیشگی مردم لرستان بوده و هست و در آداب و عادات و رسوم زندگی آنها ریشه دارد و اخیراٌ توجه طرفداران بی شماری را در میان جوانان به خود جلب کرده است، دوره های آموزش موسیقی در بخش مُعتنی بِهی به این ساز اختصاص داده شده، در کنسرت ها و آلبوم ها به این ساز اقبال نشان داده می شود و به مجموعاٌ نسبت به گذشته، رسمیت بیشتری یافته است. همانطور که کمانچه در میان مردم خرم آباد و لرستان از ارزش و اعتبار شایسته ای برخوردار است.»
از اجراهای بعدی این گروه پس از کنسرت کرمانشاه از عبدی پور پرسیدیم و وی پاسخ گفت: «به فاصلهء زمانی کوتاهی پس از این کنسرت قرار است به اجرا در تالار «ایوان شمس» تهران نیز بپردازیم. البته در خواست ما برای اجرا در «تالار وحدت» بود لیکن به دلیل مقارنت های زمانی با کنسرت های دیگر این امر میسر نگردید.»
وی در پایان خاطر نشان کرد: «شاید تنها باید به اطلاع رسانی در مورد این کنسرت اکتفا می کردم اما حال که یک فرصت خبری مهیا شده می خواهم چند مورد را متذکر شوم. امیدوارم موسیقی مقامی و محلی لرستان در مقام شایسته تری قرار گرفته و حمایت شود. موسیقی هوره و دیگر سبک های مشابه از موسیقی لرستان در حال حاضر در اصلی ترین و بکرترین شکل خود ارائه می گردد. اساتید بزرگ و ارزندهء فعال در این موسیقی و همچنین جوانانی که به موسیقی اصیل مرز و بوم خود علاقمندند نیازمند حمایت جدی مسئولین و متولیان امر در عرصهء موسیقی هستند و به نظر بنده به جای آنکه به دنبال دعوت از هنرمندان موسیقی دیگر کشورها برای اجرا در ایران باشیم، این اساتید و گنجینه های موسیقی محلی را دریابیم. بی شک بزرگان موسیقی کشورهای دیگر نیز قابل احترام و تقدیرند و حضورشان در کشورمان از لحاظ تبادلات هنری و فرهنگی مفید خواهد بود لیکن نه آن زمان که بزرگانی همطراز با آنها در کشور داریم و چه بسا از وضعیت و فعالیت هاشان غافل. چه در واقع «چراغی که به خانه رواست…»… یک نوازندهء دودوک نواز از کشوری دیگر را برای اجرا به ایران دعوت کنیم اما پیشکسوتان سرنا نواز و دونلی نواز و … در سکوت خانه نشین باشند یا زمانی به یادشان بیفتیم که دیر شده باشد. ما اساتیدی چون زنده یاد شاه میرزا مرادی داشته ایم، یا نوازندهء امروزی تر از ایشان، «برخوردار نوریشاد» که چندی پیش در گذشت و در یک مراسم خاکسپاری بسیار مختصر -همچون زندگی اش- مشایعت شد، ایشان نیز در نوع خود بی نظیر بود و بی شک شایستهء استقبال بیشتری از مسئولین. یا استاد «شیر محمد سپندار» که شرایط معیشتی در خوری نداشته و با بساطت تمام به گذران زندگی مشغول است. لذا بنده به عنوان یکی از نوازندگان در عرصهء موسیقی فولکلوریک عرض می کنم ما خیلی تلاش ها در این زمینه داشته ایم و همچُنان داریم. از وقت و زندگی و جوانی مان مایه گذاشته ایم. باور کنید از ساز سُرنا به سختی استقبال می شد. شاید خیلی ها به این ساز، صدادهی و ساختارش می خندیدند حتی. اما در جهت بهتر معرفی شدن این ساز و قابلیت هایش تلاش های بسیاری شده. ما اجراهایی در خارج از کشور داشته ایم که در آن ها برای ساز سُرنا نت نویسی کرده ایم، در ارکستر سازهای «چوبی-بادی-برنجی» به عنوان سولیست نقش ایفا کرده و استقبال شایسته ای از آن صورت گرفت در حالی که هیچ انعکاس خبری و پوشش رسانه ای خاصی از این اجراها در کشور خودمان در این خصوص انجام نشد. چرا؟ همهء هنرمندان موسیقی زحمت می کشند اما این تبلیغات و حمایت های رسانه ای چرا به طیف خاصی تعلق می گیرد و در این زمینه به مساوات برخورد نمی شود؟ واقعاٌ فلسفهء این حمایت ها و رسیدگی های ناهمگون و نامتعادل را نمی دانم. این از وضع کنسرت ها. در خصوص آلبوم نیز داستانی دیگر در جریان است. به طور مثال در یکی از آلبوم ها پیش از انتشار رسمی و مجاز، تک قطعه ها و بخش هایی از آن در فضاهای مختلف دست به دست می چرخید و از هر که جویا می شدیم می گفت این آلبوم را روی فلش دارم، یا چند قطعه را از اینترنت دانلود کرده ام. بی شک علاقه و مهر مردم به صدا و آوازهای استاد رحمانپور آنها را مشتاق آثار ایشان می کند اما حداقل برای قدردانی از هنر ایشان و دیگر عوامل خلق اثر، از مجرای صحیح وارد شویم نه اینکه آنها را متضرر کنیم. صاحب اثر -با اغماض بر رقم های بالاتر- هزینه ای قریب به ۲۰ میلیون تومان را برای ساخت آلبوم متحمل می شود و در نهایت شاهدیم که یا به بازار نمی آید یا به اسف بارترین شکل در دسترس مخاطبان قرار می گیرد. این وضعیت برخورد با پیشکسوتان موسیقی مقامی ست حال سرنوشت ما جوان ترها چه خواهد بود؟ الله اعلم.»
شایان ذکر است که علاقمندان جهت خرید اینترنتی بلیط کنسرت موسیقی لری و لکی استاد ایرج رحمانپور و گروه «راهو» می توانند از طریق سامانهء www.iranconcert.com اقدام نمایند.
دیدگاهتان را بنویسید